RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasdeel)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
rkreber
Posts: 82
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:12 pm

RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasdeel)

Post by rkreber »

Mede AAP-ers,

Binnenkort ga ik met mijn Mustang 66 naar de RDW.
Nu is er een stuk van het subframe(Mustang is deels zelfdragend) aan de achterkant gerepareerd, door een nieuw stuk chassisbalk boven de veerpoten erin te lassen.
Oude deel is er dus uitgezaagd, nieuw deel ertussen met gelast U profiel.
Laswerk ziet er verder netjes uit en zal sterkte niet echt beinvloeden.

Nu de hamvraag: komt hij hiermee door de RDW kentekenkeuring? (hij komt net uit warm California?)

Dank voor jullie input!
thanks,
Marco
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Bromgabber »

Als hij meer als 50% gelast is, met kettinglas dan is het volgens mij geen probleem..
Maar dat is bij APK, weet niet of dit veel scheelt met kenteken keuring?
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by franky »

je loopt het risisco dat je naar lelystad moet, daar heeft het RDW een technische dienst.
Tiki God
Posts: 6221
Joined: Mon Nov 01, 2004 11:06 am

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Tiki God »

Netjes lassen, tectyleren. En verder niets zeggen.
Heb mijn balken ook gelast je ziet er niets meer van. Was geen probleem bij de rdw
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by cees V8 »

De regel was altijd dat aan een chassis balk niet mag worden gelast. Alleen na de laatste veerhand mag gelast worden. Met andere woorden, na het laatste ophang punt, voor of achter. Dat is voortgekomen uit het feit dat het koudgewalste profielen zijn. Die zijn dunner en veel sterker dan een warmgewalst profiel. Zodra je er aan gaat lassen komen de spanningen, die tijdens het walsen in het materiaal is gekomen, er weer uit. En daar treed een verzwakking op. Ik zou de las vlak slijpen en lekker in de verf/tectyl of wat dan ook zetten. Een hand stof er tegenop en hup naar de rdw gaan. En je weet van niks als ze wat vragen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by sjak_brak »

Idd. Als het er netjes uitziet, dan betekent het nog steeds dat het zichtbaar is. Maar de RDW wil geen laswerk zien, hoe netjes het ook is...
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Wilf »

Cees, is dat nog jaartalgebonden? Ik bedoel: Sinds wanneer zijn de chassis koudgewalst? Ik wist totaal niet dat je een chassis niet kan lassen, je ziet het in al die series en programma's altijd wel en er zijn zat mensen die een chassis C-notchen en dergelijke. Als ik het goed begrijp uit jouw woorden maakt dat je chassis dus zwakker?
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by takel »

sjak_brak wrote:Maar de RDW wil geen laswerk zien, hoe netjes het ook is...
Dus het geheel goed passend maken en goed sterk lassen. Daarna het geheel glad slijpen en afwerken zodat het lijkt dat er nooit gelast is. Nooit geen problemen mee gehad
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Renev »

Je mag wel lassen aan balken e.d. als het er maar deugdelijk ingelast is en niet er overheen.
En uiteraard van dezelfde dikte als het oorspronkelijke materiaal.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by cees V8 »

Wilf wrote:Cees, is dat nog jaartalgebonden? Ik bedoel: Sinds wanneer zijn de chassis koudgewalst? Ik wist totaal niet dat je een chassis niet kan lassen, je ziet het in al die series en programma's altijd wel en er zijn zat mensen die een chassis C-notchen en dergelijke. Als ik het goed begrijp uit jouw woorden maakt dat je chassis dus zwakker?
Je kan natuurlijk lassen aan een chassis, zolang het maar metaal is, maar officieel mag dat niet. Het is een frame dat ontworpen is op de tekentafel en zo is het goed. Lassen=krimpen en dat betekend spanningen in en rond de las. Ik heb een poos in de vrachtwagen opbouw gewerkt en daar moest alles op het fabrieks chassis worden geboord/gebout. Rdw keurt alles af wat anders gemonteerd is. Zelfs de plaatsen waar geboord moest worden, werd de fabrikant geraadpleegd. Zo'n chassis zit ook stikvol met gaten, af fabriek en het is de bedoeling dat je die gaten gebruikt om wat te bevestigen. Denk bij de term koudgewalst niet meteen aan letterlijk walsen maar vooral aan zetten/kanten. Dat gebeurd ook koud. Dit soort profielen zijn sterker dan warmgewalste profielen en kunnen daarom ook dunner. Dus lekker gaan lassen aan je frame maar dan wel zodanig dat je er niets van ziet. Vlak slijpen/schuren en er wat overheen. En leeftijd maak niks uit van je vehikel. Succes
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Wilf »

Thanks Cees. M'n chassis is wel ok maar er zijn een aantal carrosseriedragers die aandacht behoeven.
rkreber
Posts: 82
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:12 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by rkreber »

Allen, dank voor de waardevolle inbreng.
Op basis van jullie input maak ik mij behoorlijk zorgen....is nl al een behoorlijk aangepaste auto met rack&pinion en sterk blok erin...

Nu neem ik aan dat de manier waarop hij nu gelast is niet door de RDW gaat komen.
Zie foto.....het gaat dus om de kokerbalk die aan onderkant aan de bodemplaat gelast is.
Zoals je kunt zien is het stuk tussen de veershackles (boven veerblad achter) geheel vervangen, waarbij ze een U profiel over de balk hebben gelast....dit is goed te zien, ook voor de RDW.

Wat kan ik nu het beste doen? U profiel weer laten verwijderen en dan voor beide U-profielen een orgineel kokerdeel er weer tussen laten lassen, daarna afslijpen en dan in tectyl zetten/....
naar mijn mening is dat zwakker dan een U profiel....
Misschien dat ik na de RDW na keuring dan als extra weer een U over de zwakkere kokersneden laat lassen...

Wie kan mij verder helpen aan een goed adres om dit echt netjes te laten doen? Gaat om een dure wagen, heb er 42K USD voor betaald, dus hij MOET wel door de keuring komen...

Thanks voor jullie input en hulp,
Marco
Image
Image
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by sjak_brak »

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik na de beschrijving "laswerk ziet er netjes uit" wel wat anders had verwacht :o

Op een wagen van 40 mille is het geen gezicht zo. En ik zou er bij geen enkele wagen op gokken, dat deze beginnerspoging tot braadwerk sterk genoeg is.

Bij jou in de regio weet ik verder niemand die dit goed zou kunnen fixen, maar zijn genoeg leden die wel tips zullen hebben :)
mr bean
Posts: 657
Joined: Sat Oct 23, 2004 1:17 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by mr bean »

zoals ik het bekijk is het een zelfdragende carroserie,waarvan een stuk plaatdeel over een balk heen gelast is.
Het laswerk ook al is het niet mooi voldoet (zover ik het kan zien) aan de eisen die de rdw stelt.
Aan een zelfdragende carrosserie mag gelast worden,de eisen voor een los chassis zijn anders cq zwaarder!
Wat je het beste kan doen is gewoon even naar het rdw toe rijden en de foto's overleggen.
Vanuit Haarlem is het 10 minuutjes naar het RDW Amsterdam toe.

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
zie o.a artikel 24 onder aanvullende permanente eisen
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by boyanka »

:o laswerk ziet er idd niet uit.knoeiwerk
Post Reply