Suburban en grijs kenteken, alle advies gewenst! :)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Braaijun
Posts: 4
Joined: Wed Aug 06, 2014 11:44 am

Suburban en grijs kenteken, alle advies gewenst! :)

Post by Braaijun »

Hallo iedereen,

Ik kan voor een aantrekkelijke prijs een redelijke Suburban uit '82 kopen.
Echter wil ik deze dan wel graag op grijs kenteken rijden, zodat het een beetje te betalen blijft.

Ik ben al bij de RDW geweest om te vragen wat de mogelijkheden zijn, die zeiden dat ik naar de Technische Afdeling moest bellen.
Vervolgens zeiden hun me niet meer dan dat ik op de belastingdienst-site kon vinden, wat eisen betreft. Lekker dus...

Het lijkt erop dat het niet reëel is, ramen moeten bijvoorbeeld blijkbaar vervangen worden door een ander materiaal en geblindeerd zijn. Mag dan vervolgens ook niet in dezelfde rubbers en blablabla. Weet iemand of blinderen ook gewoon goedgekeurd word door de RDW? Ik kan er bij mijn hoofd niet bij waarom die regel er überhaupt is (los van het blinderen).

Dan gaat het nog om een tussenschot en dergelijke. Wat nog wel gaat, denk ik. Maar ook weer bullshit is, aangezien het voor veiligheid niks uit maakt. Als hij bijvoorbeeld op geel kenteken staat, hoeft er geen tussenschot in en kan en mag ik nog steeds dezelfde lading laden. Lekker veilig dan?

Ik heb het gevoel dat ik mogelijkheden over het hoofd zie, hebben jullie ervaringen met de RDW omtrent omzetten van geel naar grijs? Please help me out

Ook zie ik trouwens een tweetal Suburbans op markplaats staan die al op grijs kenteken rijden. Echter vertelt de RDW mij dat die dan volgens de 'oude' regels rijden en als de auto van eigenaar wisselt, deze ook weer aan de huidige regels moet voldoen. Argh!

Ik ben ook benieuwd aan wat er allemaal bij komt kijken qua onderhoud van een Suburban. Ik sta er niet negatief tegenover om er wat aan te doen, maar het moet niet de spuigaten uit lopen natuurlijk.

Mocht het allemaal niet gaan, dan kan ik nog kijken naar een pick-up. Maar dit is minder handig met spullen vervoeren en minder inzittenden et cetera. Plus, een Suburban is toch veeeeele malen mooier :)

Ik ben benieuwd wat jullie te melden hebben
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Suburban en grijs kenteken, alle advies gewenst! :)

Post by franky »

grijs kenteken voor particulier maakt weinig uit in de mrb, je betaald dan alleen de opcenten niet rest is gelijk aan geel kenteken

its so easy

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Suburban en grijs kenteken, alle advies gewenst! :)

Post by muddy bandit »

De RDW doet niet zo moeilijk, maar de douane wel.

Een Sub als dubbelcabine op grijs kenteken ga je niet meer redden volgens de huidige eisen, je loopt dan vast in de aanvullende eis dat de laadruimte minimaal 2x de lengte van de cabine moet hebben.
Enkel cabine zal nog wel lukken met volledig tussenschot, blindering en dichtgelaste bank/gordelbevestigingspunten.

Ramen en raamrubbers mag je evt. nog laten zitten mits je ze aan de binnenkant maar volledig afdekt met een dichte plaat die wel op degelijke manier verlijmd/gelast is aan de body.

Maar let er wel even op dat je als ondernemer geregistreerd moet staan bij de belastingdienst om te kunnen profiteren van het ondernemerstarief grijs kenteken, anders betaal je nog gewoon geel tarief zonder provincieopcenten.
Braaijun
Posts: 4
Joined: Wed Aug 06, 2014 11:44 am

Re: Suburban en grijs kenteken, alle advies gewenst! :)

Post by Braaijun »

Ik ben ZZP'er, dus dat is allemaal geen probleem. Rij nu ook zakelijk in een bestel-autootje.

Begrijp ik het dus goed dat ramen mogen blijven zitten, mits geblindeerd en verankerd? Of moet er nog een plaat voor?

Overigens zie ik het niet zo zitten met alleen 2/3 inzittenden. Zonde van zo'n mooie auto.

Hoe zit dat eigenlijk met de douane? Ben namelijk nog nooit in aanraking met ze geweest, behalve op het vliegveld. Niet dat ik van plan ben om de boel te belazeren, maar ben wel nieuwsgierig naar ervaringen van anderen
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Suburban en grijs kenteken, alle advies gewenst! :)

Post by sjak_brak »

Niet zozeer de douane, maar controleurs van de belastingdienst die je wagen toevallig zien staan (of bv tijdens een gecombineerde fuik van politie & belasting)

Als de belastindienst vindt, dat je wagen niet aan de eisen voldoet, dan krijg je een blauwe envelop met naheffing over de mrb voor de volledige periode dat je eigenaar bent, en vaak ook nog een pittige boete.
Rob(firebird)
Posts: 2114
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm

Re: Suburban en grijs kenteken, alle advies gewenst! :)

Post by Rob(firebird) »

Misschien is een Avalanche wel wat voor je.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Suburban en grijs kenteken, alle advies gewenst! :)

Post by muddy bandit »

Belastingcontroleurs en douane is één pot nat, ze graaien allemaal voor dezelfde roverheid. :D
Braaijun wrote:
Begrijp ik het dus goed dat ramen mogen blijven zitten, mits geblindeerd en verankerd? Of moet er nog een plaat voor?
Als je de ruiten wilt laten zitten moet je aan de binnenkant dichte panelen lassen/lijmen voor het glas, op zo'n manier dat die panelen niet meer te verwijderen zijn zonder hiervoor grof gereedschap in te zetten. (dus niet popnagelen, parkeren, bouten of karton plakken)

Vorig jaar hierover een aardige discussie gehad met de douane/belastingdienst, maar uiteindelijk wel m'n gelijk gekregen.
Betrof een tot bedrijfswagen omgekeurd japans busje waarin ik zincor platen gelast had om de ruiten definitief af te dekken, de ruiten had ik aan de binnenkant zwart gespoten om de originele looks te behouden en hoge spuitkosten te voorkomen.
Ik heb duidelijk kunnen maken dat het op deze manier gewoon glazen afdekpanelen c.q. reclameborden zijn geworden, en dat zonder deze ruiten het busje ook volledig voldoet aan de eisen.
Braaijun
Posts: 4
Joined: Wed Aug 06, 2014 11:44 am

Re: Suburban en grijs kenteken, alle advies gewenst! :)

Post by Braaijun »

Bedankt Muddy Bandit. Dat heldert op
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Suburban en grijs kenteken, alle advies gewenst! :)

Post by cees V8 »

Het " raam " moet onverbrekelijk gelast of verlijmt zijn en ook nog eens niet doorzichtig. Dus metaal of kunststof. De bekeuring is mega. Helaas ervaring op gedaan. Die klojo's ( belasting Gestapo )weten er zelf ook geen eind aan en moeten constant met het thuisfront bellen. Maar zij winnen altijd en jij bent de lul.
Post Reply