Smurrie in het koelvat..

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Renier
Posts: 261
Joined: Sat Jan 04, 2014 4:30 pm

Smurrie in het koelvat..

Post by Renier »

Bij het peilen vandaag zag ik deze smurrie in het koelvat zitten, in de radiateur kan ik het niet zien zitten, wat is het eigenlijk en ben ik er nog op tijd bij?

Image
polderlincoln
Posts: 81
Joined: Mon Aug 26, 2013 11:00 pm

Re: Smurrie in het koelvat..

Post by polderlincoln »

bodem of drijvend?
als het op de bodem legt kan het roest bezinksel uit je blok zijn rood beetje klei achtig
schoonmaken nieuwe koel vloeistof als het niet terug komt is het goed had het bij mijn lincoln ook zat een laag in van bijna twee cm schoongemaakt en niks aan de hand.

PS. zou de foto iets kleiner maken
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Smurrie in het koelvat..

Post by Touchwood »

Als je Bar's Leaks toepast ziet het er ook zo ongeveer uit.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Smurrie in het koelvat..

Post by Bromgabber »

Of een kaboutertje heeft zen drollen daar achter gelaten :D
Even blok lekker doorspoelen en potje schoonmaken, dan kijken of het weg blijft ;)
Renier
Posts: 261
Joined: Sat Jan 04, 2014 4:30 pm

Re: Smurrie in het koelvat..

Post by Renier »

Bromgabber wrote:Of een kaboutertje heeft zen drollen daar achter gelaten :D
Even blok lekker doorspoelen en potje schoonmaken, dan kijken of het weg blijft ;)
Thanks! Heb het blok deze avond gespoeld ook met soda opgelost in wat warm water, even laten lopen met de soda erin totdat ie te warm werd, en daarna via de plug in het blok zelf alles eraf gelaten. De smurrie is weg, al vraag ik me nog steeds heel erg af wat het nou was en waarom het er zo plots zat, maar ik zal nog even wat vaker blijven controleren. Het systeem zit nu ongeveer 3/4 als niet meer vol met koelvloeistof van de Action, die had ik toevallig nog staan namelijk, de rest bijgevuld met kraanwater. Al moet ik zeggen, ook al heb ik met wat soda gespoeld (niet ontzettend veel soda), de koelvloeistof leek toch nog erg vervuild na het opnieuw vullen.. roestdeeltjes vooral denk ik, ik moet zeggen dat het al pikdonker was buiten dus ik kon het niet goed zien maar het leek alsnog vrij bruin en met fijne deeltjes die er doorheen zaten. Nou zullen de meeste hier wel zeggen dat ik me nergens zorgen om moet maken maar het liefste heb ik het wel gewoon helemaal zo schoon mogelijk nog met dit blok, dus ik ben bang dat ik nog (een aantaal keer) opnieuw moet gaan spoelen ;P Zal morgen nog wel eens een foto maken van hoe het nu is.

PS: Blok heeft trouwens ook lang los stil gestaan.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Smurrie in het koelvat..

Post by johnny »

Renier wrote: bijgevuld met kraanwater.
dat moet je er sowieso nooit inkiepen, da's juist de reden van de roest binnenin, dat terwijl koelvloeistof in iedere supermarkt te koop is en geen drol kost, ook wat betreft het spoelen met soda, waarom zou je dat doen terwijl er speciaal middel te koop is bij iedere benzinepomp van Valma of weet ik veel wat.... een potje voor 2, 3 of 4 euro, jahoor, lekker lopen klooien met kraanwater en soda en straks lopen mauwen dat je weer een nieuwe radiator nodig hebt of een waterpomp of weet ik veel wat, allemaal om 5 of 10 euro te besparen, .......goe bezig, vooral doorgaan....
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Smurrie in het koelvat..

Post by olof »

lekke kop pakking
Renier
Posts: 261
Joined: Sat Jan 04, 2014 4:30 pm

Re: Smurrie in het koelvat..

Post by Renier »

johnny wrote:dat moet je er sowieso nooit inkiepen, da's juist de reden van de roest binnenin, dat terwijl koelvloeistof in iedere supermarkt te koop is en geen drol kost, ook wat betreft het spoelen met soda, waarom zou je dat doen terwijl er speciaal middel te koop is bij iedere benzinepomp van Valma of weet ik veel wat.... een potje voor 2, 3 of 4 euro, jahoor, lekker lopen klooien met kraanwater en soda en straks lopen mauwen dat je weer een nieuwe radiator nodig hebt of een waterpomp of weet ik veel wat, allemaal om 5 of 10 euro te besparen, .......goe bezig, vooral doorgaan....
We zullen zien, Johnny, maar liever spoelen met soda dan iets met zuren erin hoe het ook mag heten en liever kraanwater erin dan een half leeg als niet verder leeg koelsysteem.

En raad eens, het koelsysteem is zo zuiver als maar kan zijn nu, vandaag nog gecontroleerd.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Smurrie in het koelvat..

Post by Wilf »

Ik hoop niet dat je iets van aluminium in je koelsysteem hebt want dan heb je een weg naar veel meer corrosie ingeslagen door soda te gebruiken. Soda werkt corrosief op aluminium, die zwevende roestdeeltjes kunnen dan weer inwerken op andere metalen (verschillende metalen kunnen door potentiaalverschil corroderen als ze in verbinding staan).
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Smurrie in het koelvat..

Post by olof »

zelfde als vochtvreters in je caravan zetten..al je alu buizen naar de kut na een paar jaar.. :?
Post Reply