crisis na verwijderen vinyl top

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
1949chrysleswindsor
Posts: 20
Joined: Wed Jan 08, 2014 9:40 pm

crisis na verwijderen vinyl top

Post by 1949chrysleswindsor »

Hallo...

Na de Chrysler (die inmiddels verkocht is) heb ik mijn zinnen gezet op een Thunderbird uit 67... Nu is het vinylen dak eraf en wat daar onder zit is een hoop ellende... Helemaal onder de roest en op een paar plekken zelfs door met gaten van ong 5 cm rond. Heeft iemand ervaring met het repareren hiervan? Nieuw metaal erop? Of gewoon stukken inlassen? Plamuren?

Hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.

Gr Martijn
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by Detroitsteel »

Waar zitten de gaten...?

Foto's van het gebeuren zou handig zijn...
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by Bromgabber »

Oude troep eruit en nieuwe erin lassen.
Knappe oplossing denk ik.
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by Homer »

Bromgabber wrote:Oude troep eruit en nieuwe erin lassen.
Knappe oplossing denk ik.


En dan een nieuw vinyl dak erop .
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by Bromgabber »

Kan, dan zou ik het wel even goed in de antiroest zetten.
En anders vlak slijpen, plamuren en kleurtje erop.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by muddy bandit »

Bromgabber wrote: En anders vlak slijpen, plamuren en kleurtje erop.
... of als vervanger voor vinyl dit goedje erop i.p.v. een kleurtje, dan lijkt het ook nog een beetje op een vinyl dak zonder naairanden:
http://www.rust-oleum.nl/cms/publish/co ... pageid=959

Heeft de vorige eigenaar ook op het dak van m'n Jeep Wagoneer gesmeerd, staat best wel leuk. 8)
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by watahyahknow »

ik heb vroegah voor een bedrijf gewerkt dat taxies verlengde
de hoofdreden om er vinyl overheen te trekken was om de lasnaden van de ombouw te verbergen , als je het dak wil gaan spuiten zal je heel veel moeten schuren om het strak te krijgen

wat je DAN misschien beter kan doen ik het dak rondom ongeveer 1.5 cm boven de regengoot uitzagen of de puntlassen uitboren en er een compleet nieuw/ander dak overheen leggen met veel kit/tin soldeer en een paar puntlassen
1949chrysleswindsor
Posts: 20
Joined: Wed Jan 08, 2014 9:40 pm

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by 1949chrysleswindsor »

Dat filmpje had ik ook al gezien...is vrij ingrijpend... Denk dat het idd oude plekken eruit en nieuwe erin lassen wordt... Ik heb ooit eens gehoord dat je een dak nooit kan plamuren omdat dan de flexibiliteit weg is en er barsten in de lak kunnen ontstaan...iemand daar iets over te zeggen?

Ik had eigenlijk besloten om de hele auto te spuiten maar misschien is een nieuw vinyl dak ook geen gekke optie... Iemand een idee hoeveel me dat zou gaan kosten als ik het dak zelf klaar maak?
1949chrysleswindsor
Posts: 20
Joined: Wed Jan 08, 2014 9:40 pm

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by 1949chrysleswindsor »

zaterdag kan ik foto's maken trouwens...
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by watahyahknow »

je zou eens kunnen gaan navragen bij bedrijven die begravenis auto's bouwen en auto's verlengen
ik denk dat dat zo'n beetje de enige bedrijven zijn die nu nog regelmatig autodaken met vinyl bekleden

wat je kan doen als je besluit het dak te bekleden is om de plaatjes die je gebruikt om de gaten mee te dichten groter te maken dan het gat (ongeveer een cm rondom) deze tegen de onderkant van het gat houden en van boven af vast te lassen door gaatjes rondom het uitgezaagde gat (proplassen )
omdat het metaal en het gat waar het onder gelast word overlapt zal het minder snel knikken of buigen en met proplassen breng je minder hitte in het materiaal waardoor er ook minder vervorming optreed (het is waarschijnlijk ook makkelijker het op deze manier te doen omdat je het materiaal niet exact op maat hoeft te slijpen en je een beetje kan smokkelen met de buiging bolling van het vul materiaal) , er is op de lange duur wel meer kans op roesten mocht er ooit water tussen de twee stukken metaal komen
je hebt uiteindelijk wel een iets dikkere laag plamuur nodig om het uitgezaagde stuk op te vullen (het gelaste materiaal zit onder het originele plaatwerk dus de vul laag word dezelfde dikte als de dikte van het originele plaatwerk) maar het zal minder snel barsten en vervormen
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by RobDodge »

Ik maak altijd eerst het nieuwe in te lassen plaatwerk, plaats het over het rotte heen teken het af met een dunne stift, en ga dan uitslijpen binnen de lijnen.
Past altijd perfekt!
Lassen doe ik met een te hoge Amperage, kun je de snelheid opvoeren waardoor de hitte minder uitvloeid.
Ga maar experimenteren met proefplaatjes, het werkt.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by Supervaags »

watahyahknow wrote:wat je DAN misschien beter kan doen ik het dak rondom ongeveer 1.5 cm boven de regengoot uitzagen of de puntlassen uitboren en er een compleet nieuw/ander dak overheen leggen met veel kit/tin soldeer en een paar puntlassen
wat een werk zeg :eek:

Weet iemand of ze (na) midden jaren 70 ook nog lood gebruikten als vulmiddel.. wel handig om rekening mee te houden
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: crisis na verwijderen vinyl top

Post by muddy bandit »

RobDodge wrote: Lassen doe ik met een te hoge Amperage, kun je de snelheid opvoeren waardoor de hitte minder uitvloeid.
Ga maar experimenteren met proefplaatjes, het werkt.
Even een blok koper onder het laswerk klemmen werkt ook perfect, de koper absorbeert dan een groot deel van de warmte waardoor het plaatwerk ook veel minder vervormd.
Post Reply