Zondag lekker vanuit Veenendaal naar de KC gereden. Onderweg geen problemen, temperatuurmeter niet te hoog geweest.
Daar aangekomen en bij achteruit parkeren gooit hij ineens via het expansievat een vracht koelvloeistof eruit.
Waarom gebeurt zoiets? Misschien thermostaat blijven hangen? Op de terugweg laatste stuk met electrische fan aangereden en geen problemen!!
Wil iig de thermostaat vervangen maar zoek ik dan in de goede hoek?
Gaat trouwens om een 5 ltr Oldsmobile blokkie!!
Koelvloeisof
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: Koelvloeisof
Liep de temperatuurmeter verder op naar mate je steeds langzamer ging rijden? (voor zover die nog de juiste waarde aangeeft)
Indien dat het geval is zou je zeggen dat er iets mis is met de circulatie waardoor die te warm word zonder rijwind. In dat geval zit je in de goede hoek, maar kunnen natuurlijk ook andere dingen zijn. Thermostaat kun je ook tijdelijk weglaten om te testen of die dan koeler blijft.
Indien dat het geval is zou je zeggen dat er iets mis is met de circulatie waardoor die te warm word zonder rijwind. In dat geval zit je in de goede hoek, maar kunnen natuurlijk ook andere dingen zijn. Thermostaat kun je ook tijdelijk weglaten om te testen of die dan koeler blijft.
Re: Koelvloeisof
Temperatuur liep volgens mij niet op. Meter is een nieuwe dus ga er vanuit dat die redelijk klopt.
Welke andere dingen zouden het nog meer kunnen zijn? Radiateur was netjes op peil trouwens en niet te vol!
Welke andere dingen zouden het nog meer kunnen zijn? Radiateur was netjes op peil trouwens en niet te vol!
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Koelvloeisof
Radiateurdop in orde...?
Deze moet het systeem onder een bepaalde druk houden om te zorgen dat de koelvloeistof niet gaat koken bij een relatief lage temperatuur...
Koelvloeistof onder druk kookt dan pas om en nabij de 120 graden ipv 100 bij atmosferische druk...
Ook al zit de vloeistof slechts rondde 90 graden in het systeem...zul je al gasbel vorming hebben bij hotspots in de motor als er geen druk zit op de koelvloeistof circuit. En waar gasbellen zitten, heb je slechtere warmte overdracht van die betreffende hotspot naar de koelvloeistof met als gevolge een nog hetere hotspot...
Deze moet het systeem onder een bepaalde druk houden om te zorgen dat de koelvloeistof niet gaat koken bij een relatief lage temperatuur...
Koelvloeistof onder druk kookt dan pas om en nabij de 120 graden ipv 100 bij atmosferische druk...
Ook al zit de vloeistof slechts rondde 90 graden in het systeem...zul je al gasbel vorming hebben bij hotspots in de motor als er geen druk zit op de koelvloeistof circuit. En waar gasbellen zitten, heb je slechtere warmte overdracht van die betreffende hotspot naar de koelvloeistof met als gevolge een nog hetere hotspot...
Re: Koelvloeisof
Dat is wel een goeie maar kan ik controleren of de dop goed is of ook maar vervangen?
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Koelvloeisof
Dopie gewoon vervangen voor de zekerheid kosten niet zo veel
Re: Koelvloeisof
Bedankt voor de antwoorden. Ga eerst de thermostaat en de dop vervangen. Dan zondag eens kijken of we Zandvoort kunnen halen!!
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Koelvloeisof
Voel de hardheid van een radiateur slang na het warm rijden van de motor... Deze moet dan hard aanvoelen door drukopbouw in het systeem waar als het systeem nog koud is -of als de dop niet afsluit- je de slang makkelijk kunt plat knijpen...
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Koelvloeisof
Niet knijterhard, dan gaat het ook niet goed