aan de kook

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
zwam
Posts: 613
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:22 pm

aan de kook

Post by zwam »

Je hebt weleens een auto waar alles tegen zit...

Eerder had ik al eens gepost dat ik vond dat het koelsysteem veel druk opbouwde. Na wat antwoorden en testritjes leek er eigenlijk weinig ernstigs aan de hand, temperatuur bleef goed.
Vandaag naar de King Cruise een rit van een 65 kilometer tot halverwege op de heenreis niets aan de hand temperatuur netjes. Daarna zag ik de temperatuur kalm aan hoger tot driekwart en begon de motor aan de kook te raken, gestopt (grote druk uiteraard) en na afkoelen een liter of 7 water erin. Zo verder naar King Cruise. Voor de terugweg weer afgevuld en de dop een beetje los, maar na een kilometer of 20 weer aan de kook, dit vijf keer herhaald en weer thuis om de temperatuur niet te hoog te laten oplopen.
De motor is een 58er Buick nailhead en die is gereviceerd ( goed aangepakt lagers, zuigers, boren, honen etc) motor loop prachtig met nu een 500 kilometer erop. Alle koeldelen zijn ook vervangen, radiateur gerviceerd, slangen nieuw, rebuilt waterpomp (waarvan ik niet weet hoeveel km komt van de oude motor af), thermostaat nieuw, dop nieuw. Het maakt niet uit of ik nu met of zonder thermostaat rij, dop vast/los/half erop.
Wat ik kan bedenken is dat de waterpomppropellor als de motor warm word te "los" raakt op de as en zodoende geen koeling meer krijgt of een scheurtje in kop of blok.

Wie kan er mat me meedenken want na al het werk (niet alleen de motor gedaan veeeeeel meer) aan deze auto wil ik onbezorgd cruizen......
Last edited by zwam on Mon Apr 21, 2014 8:04 pm, edited 1 time in total.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: aan de kook

Post by Corp »

Ontsteking aan de late kant? Vacuum vervroeging aangesloten? Onderste slang zuigt niet plat? Waterpomp blijft verdacht.
zwam
Posts: 613
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:22 pm

Re: aan de kook

Post by zwam »

Ontsteking is afgesteld op lpg (425 mixer) kan niet geheel uitsluiten dat ie iets te laat zou staan maar start perfect koud en warm. Vacuum vervroeging is aangesloten. De onderste slang is er een met een spiraal erin en blijft rond.

Corp kan je toelichten mbt de onsteking ( weet als die verkeerd staat de motor warm kan worden ) maar je koelsysteem druk heeft er niets mee te maken toch? En je vacuum vervroeging?
Electra65
Posts: 51
Joined: Fri Dec 10, 2010 10:28 am

Re: aan de kook

Post by Electra65 »

Heb je een kap achter je radiator om je ventilator, een zogeheten fan shroud?

Verstuurd vanaf mijn GT-S7710 met Tapatalk
koi58
Posts: 4
Joined: Sun Nov 11, 2012 8:17 pm

Re: aan de kook

Post by koi58 »

jammer dat ik je vandaag gemist heb stond er met een rode buick 58

zelf hier ook jarenlang met dit probleem gehad alles was vervangen en niets hielp.
waterpomp diverse keren laten nakijken ...niets aan de hand maar achteraf bleek dat ik een verkeerd model er op had een zogenaamde langnek uit 59, waardoor de vin te ver naar voren stond ook zat er 3 mm ruimte tussen het huis en het schoepen rad .
wat ik nu heb is een waterpomp met in plaats van 3>5 schoepen + een extra bak koeler hier in nederland laten bouwen door http://www.mthclassicservices.nl/ naar voorbeeld van http://nailheadbuick.com/waterpumps de nailhead goeroe .

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

dirk
Electra65
Posts: 51
Joined: Fri Dec 10, 2010 10:28 am

Re: aan de kook

Post by Electra65 »

Dat is een schoepenrad van een 65 er nailhead met airco. Ik heb eventueel nog zo'n pomp liggen waar je het rad dan vanaf kunt halen.

Verstuurd vanaf mijn GT-S7710 met Tapatalk
zwam
Posts: 613
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:22 pm

Re: aan de kook

Post by zwam »

@ koi58, mijn buick is een 59 met een 58 motor. Ik zit al eerder te googlen en wat jij omschrijft kwam ik ook tegen bij nailhead goeroe martin russel, die heb ik een mail gestuurd. Zal dit het probleem zijn want de waterpomp die ik heb is ook een langnek ui 1959?
En die fotos van jou rebuilt bekeken, exact hetzelfde als bij de mijne. Het is net of ik me eigen fotos zit te bekijken! Dus jij hebt nog wel de 59 lange nek maar dan met een 5 schoepen rotor?
Last edited by zwam on Mon Apr 21, 2014 8:55 pm, edited 1 time in total.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: aan de kook

Post by muddy bandit »

Koelvin niet per ongeluk verkeerd om gemonteerd?
(is mij ook al eens overkomen... :oops: )
zwam
Posts: 613
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:22 pm

Re: aan de kook

Post by zwam »

@ elektra65, als dat degene is die ik moet hebben, graag!

danny_zwam_v@hotmail.com
Electra65
Posts: 51
Joined: Fri Dec 10, 2010 10:28 am

Re: aan de kook

Post by Electra65 »

Ik heb een pomp van een 65er met een 5 schoepen rad. Hiervan kun jij alleen het rad gebruiken. Hoe weet ik ook niet.

Verstuurd vanaf mijn GT-S7710 met Tapatalk
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: aan de kook

Post by Detroitsteel »

waar gooit die de koelvloeistof dr uit...? Doet die dit simpel via de radiateurdop bij de overdruk wat die doet ontstaan of doet die dit elders er uit knikkeren...

En wat betreft de behoorlijke druk...koppakking of kop dat compressie druk in de koel circuit lekt...? Dit laatste kan dat heet lopen verklaren...
koi58
Posts: 4
Joined: Sun Nov 11, 2012 8:17 pm

Re: aan de kook

Post by koi58 »

nee heb nu een originele er op zitten dus een stuk korter, waardoor de vin precies in de fan shroud zit .maar wel van 3 naar 5 schoepen gegaan .
martin russel geeft meestal wel antwoord maar wil niet verzenden naar nederland , vandaar dat ik het hier heb laten doen kost 225 euro


dit is de langnek die jij moet hebben maar voor een 58 dus niet geschikt is .

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
zwam
Posts: 613
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:22 pm

Re: aan de kook

Post by zwam »

Iedereen alvast bedankt voor de input.

Ik ga de waterpomp eraf halen en kijken hoeveel afstand tussen de propellor en het huis zit. Ik heb dus een 59er pomp op een 58 blok, maar ook nog een distrubutiehuis van een 59 liggen, eens kijken wat daat de afstand tussen zit. Dan weet ik of er verschil in zit en kan ik het eea uitsluiten.
Tevens zal ik de onsteking opnieuw afstellen zodat ie niet ff te laat staat.
zwam
Posts: 613
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:22 pm

Re: aan de kook, nu met een foto

Post by zwam »

Gister de waterpomp eraf gehaald en met een stukje klei de afstand vanaf de propellor naar het huis gemeten, 5mm. Ik had ook nog een oude (zelfde) pomp (met een andere propellor) liggen en die erbij gepakt die afstand is 3mm.
Op de foto zie je links de pomp die erop zit en rechts een oude pomp, je ziet duidelijk dat deze propellor grotere schoepen heeft. Die moet dan toch ook meer volume geven?

Image
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: aan de kook

Post by Nick_nl »

Meet ook de afstand tussen de schoepen een het blok op. Met een te ruime speling krijg je te veel inwendig verlies. De pomp pompt dan rond ipv door.
Post Reply