Accu naar z'n grootje ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Accu naar z'n grootje ?

Post by 57Belair »

Gister de auto gepakt (starte gelijk) en even naar het tankstation om de tank vol te gooien.
Kom ik terug bij de auto, sleutel in het contact en klik, auto wil niet meer starten. Het viel me ook op dat wanneer ik probeerde te starten dat de interieur verlichting uit viel, en daarna heel langzaam weer begon te branden. Vandaag even een reserve startmotor aan de accu gehangen maar hij krijgt de startmotor niet rond terwijl de voltmeter wel 12,6 volt aan geeft.
Is de accu naar de gallemiezen ?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by Pavement Pounder »

Meten is weten,
Maar als de accu 12,6 V geeft zal dat nog wel goed zijn.
Startmotor en de kabel bevestigingen op de starter en accu goed schoonmaken en controleren.
Dat de binnenverlicht weg valt tijdens starten is normaal, dat heeft elke auto.
Test de resrve starter op een accu die je wel vertouwd.
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by 57Belair »

Reserve starter draait niet op de accu, wel op een andere accu in een andere auto.
Raar dat hij wel 12,6v aangeeft maar niet de starter rond krijgt, tandwiel komt zelfs niet naar buiten.
Ook de claxon doet het niet op de accu :-(
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by Detroitsteel »

In sommige gevallen bij een kapotte accu kan die wel zijn spanning leveren van 12 volt maar zodra je ampere's vraagt dondert die in elkaar... Vaak gevolge van een inwendige overgangsweerstand...

Meet even het laadsysteem als de motor loopt... Je moet dan ruim 14 volt meten op de polen...
Blijft die slechts op 12 volt of minder en doet die dat ook met een andere accu waar je ook op hebt gestart, dan is er een probleem met je laadsysteem....
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by Wilf »

Check ook even al je massapunten (van accu naar motor en naar chassis/carrosserie) en de pluskabel naar de startmotor. Als daar wat mee is krijg je ook een zware dip in alle verbruikers (zwaarder dan normaal bij starten) maar weigert de startmotor dienst.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by mercury1970 »

Misschien heeft je startmotor last v/d uitlaatwarmte ?
Kun je hem weer normaal starten als de auto is afgekoeld ?
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by 57Belair »

Auto was nog geen eens warm tot aan de benzine pomp (ongeveer 400 meter rijden)
Nee, als ik de sleutel omdraai om te starten valt hij helemaal dood.
De interrieur verlichting gaat dan uit en als ik de sleutel weer los laat begint de interieur verlichting heel langzaam weer aan te gaan.
Toen ik naar de pomp reed lade hij meer dan 14 volt (heb een volt meter in de auto)
Ik heb dus de reserve starter aan mijn accu aangesloten met 12,6 volt spanning erop en de starter doet het dan niet. Heb toen de reserve starter op een accu in een andere auto aangesloten en toen deed hij het wel.
Dus wel 12,6 volt op de accu maar geen power.

Denk dat de accu gewoon naar z'n grootje is :oops:
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by peerke »

weet je zeker dat de klemmen echt goed op de accupolen zitten zonder aanslag of vocht er tussen?
zeer belangrijk,ik had dezelfde symptomen als jij had ,bleek toch de +klem slecht contact te maken
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by 57Belair »

Ik heb de accu uit de auto gehaald, polen schoon gemaakt en met startkabels aan de reserve startmotor verbonden.
Ondanks dat de accu 12,6 volt aangeeft op de multimeter geeft de reserve startmotor geen kick.
Verbind ik diezelfde reserve startmotor aan een accu in een andere auto, doet hij het wel.

Ondanks de 12,6 volt die de mutimeter aangeeft lijkt het me toch dat er inwendig iets kaduuk is in de accu. Zelfs de claxon deed het niet meer.
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by Speedy18 »

Een accu doormeten doe je altijd onder belasting. Zet maar een paar grote verbruikers aan zoals verlichting, evt achterruitverwarming en meet dan nog maar eens.

Reden dat overstarten niet lukt ligt waarschijnlijk aan te dunne startkabels.
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by 57Belair »

Speedy18 wrote:Een accu doormeten doe je altijd onder belasting. Zet maar een paar grote verbruikers aan zoals verlichting, evt achterruitverwarming en meet dan nog maar eens.

Reden dat overstarten niet lukt ligt waarschijnlijk aan te dunne startkabels.

Bij meten onder belasting zoals jij beschrijft geeft de multimeter ca 3 volt aan. Niet belast 12,6 volt en als ik bv claxonneer of de interieur verlichting aan doe, dan zakt hij gelijk naar ca 3 volt :oops:
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by Detroitsteel »

Mocht het een accu zijn met losneembare doppen er op...draai die er af en laat iemand starten terwijl je op een gepaste afstand met een bril op in de openingen kijkt... Hoogst waarschijnlijk zie je een cel borrelen bij de startpoging... In dit geval gecondoleerd met het overlijden van je accu...

Heb je trouwens zoiets simpels geprobeerd als even een andere accu proberen...? En dan bedoel ik dus datje diedan ook gewoon in de auto monteerd...
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by 57Belair »

Detroitsteel wrote:Mocht het een accu zijn met losneembare doppen er op...draai die er af en laat iemand starten terwijl je op een gepaste afstand met een bril op in de openingen kijkt... Hoogst waarschijnlijk zie je een cel borrelen bij de startpoging... In dit geval gecondoleerd met het overlijden van je accu...

Heb je trouwens zoiets simpels geprobeerd als even een andere accu proberen...? En dan bedoel ik dus datje diedan ook gewoon in de auto monteerd...
Onderhouds vrije accu :(
Niet geprobeerd met andere accu in de auto, maar wel via een paar gamma startkabels met een andere accu, en toen deed hij het wel.

Morgen even een andere accu scoren denk ik :)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by Detroitsteel »

Laat eerst even iemand de sleutel in de positie zetten houden waar die normaal in start... Ondertussen ruk en trek je aan de accu kabels, massa strips/kabels... Mocht je ineens tijdens dit gebeuren wat actie zien of horen, danheb je beet... Nog geen reactie...voel aan de polen en verbindingen van de kabels of ze warm/heet worxen... Als er bij een of meerdere dit het geval is, dan heb je last van overgangsweerstand...
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Re: Accu naar z'n grootje ?

Post by 57Belair »

Detroitsteel wrote:Laat eerst even iemand de sleutel in de positie zetten houden waar die normaal in start... Ondertussen ruk en trek je aan de accu kabels, massa strips/kabels... Mocht je ineens tijdens dit gebeuren wat actie zien of horen, danheb je beet... Nog geen reactie...voel aan de polen en verbindingen van de kabels of ze warm/heet worxen... Als er bij een of meerdere dit het geval is, dan heb je last van overgangsweerstand...

Maar zoals al eerder beschreven, als ik de accu uit de auto haal en verbind met een losse startmotor doet deze startmotor niks. Hang ik diezelfde startmotor aan een andere accu, doet de startmotor het wel.
Lijkt me dan toch dat ik het in de accu moet zoeken en niet in de bekabeling?
Post Reply