Startproblemen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Startproblemen

Post by Champy »

Beste mensen,
nadat mijn 350 blok uit mijn 78 Camaro compleet uit elkaar is geweest en weer terug in elkaar is gestoken, was ik ongeveer zo ver om te starten. De zaterdag dat ik dit voor het eerst probeerde ging de motor vrij prima rond op de startmotor, echter kreeg ik deze niet gestart. De zaterdag daarna besloot ik om eens de kleppen te stellen, wat natuurlijk handig is als je motor wil starten. Echter kwam nu de motor niet meer rond op de startmotor, ik hoorde alleen een tik, en de motor draaide een heel klein beetje, misschien 5 graden. Iedere keer als ik contact maakte gebeurde hetzelfde, maar echt rond gaan kwam er niet van. Zie (luister) onderstaand filmpje.



De accu gemeten voordat deze er in ging, kwam van de druppellader af, 13,51 volt. Na dit proberen te starten 12,48 volt. De plus- en minkabel waren gloedjeheet na het starten. De accu heeft zelf ongeveer een jaar niks staan doen, nergens op aangesloten geweest. Andere keren dat ik dit probeerde was het ook dat ineens de accu helemaal dood was, en na een half uurtje aan de druppellader gaf de lader aan dat de accu weer vol was. Accu is 11-10-10 gekocht, dus niet heel veel gebruikt geweest.
De startmotor zelf ook getest door rechtstreeks op de accu aan te sluiten, deze werkt prima en draait als een malle.

Ik vermoed dus zelf dat het een accu probleem is, wat denken jullie ervan?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Startproblemen

Post by sjak_brak »

Fimlje kan ik niet bekijken, maar je geeft zelf al een belangrijke aanwijzing:
Champy wrote:De plus- en minkabel waren gloedjeheet na het starten.
Lijkt me eerder gevalletje krokette kabels en/of massa-verbindingen (eventueel in combinatie met gare accu)

Verder is het ook van belang, om de spanning tijdens het starten te bekijken, als je de accu wilt uitsluiten. De spanning tijdens starten zou niet veel verder mogen zakken dan ca 10 volt. Je kan ook de accu aan een tester hangen.

(filmpje kan ik hier niet bekijken dus misschien mis ik nog wat)
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Startproblemen

Post by Ranch73 »

Motor met een dop/ratel rondgedraaid? (ter kontrole dat de motor niet vastloopt tegen openstaande klep(pen))
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: Startproblemen

Post by Champy »

Ranch73 wrote:Motor met een dop/ratel rondgedraaid? (ter kontrole dat de motor niet vastloopt tegen openstaande klep(pen))
Motor heeft de week daarvoor gedraaid, ook even gelopen, en hij draait nu stukje bij beetje rond, dus dit lijkt me "helaas" niet het probleem.
Ik zal eens kijken of het een massa probleem is door een extra massa aan te leggen direct op de startmotor.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Startproblemen

Post by LeonW »

startmotor check?
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Startproblemen

Post by Ranch73 »

Mja,wil niet uitsluiten dat het nu nog steeds goed is,anders was dit topic er niet geweest,zeker omdat je met de klepspeling hebt gestoeid,kontrole is beter dan aanname dat het goed is.
pietergrand
Posts: 42
Joined: Tue May 10, 2011 1:07 pm

Re: Startproblemen

Post by pietergrand »

dat doet de mijne dus ook heb al nieuwe kabels getrokken plus en massa helpt niks

heeft hij wel even een beetje gedraaid?
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: Startproblemen

Post by Champy »

pietergrand wrote:dat doet de mijne dus ook heb al nieuwe kabels getrokken plus en massa helpt niks

heeft hij wel even een beetje gedraaid?
Hij heeft een zaterdag wel gedraaid, gelopen zelfs, een week daarna dit en geen verbetering. Ik ga zo ff een extra massa leggen om te kijken of dat iets oplost, maar jou reactie stemt me niet heel positief. :(
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Startproblemen

Post by jobnu »

Nieuwe zuigerveren gemonteerd????
Slotspeling v/d zuigerveren gecontroleerd???
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: Startproblemen

Post by Champy »

jobnu wrote:Nieuwe zuigerveren gemonteerd????
Slotspeling v/d zuigerveren gecontroleerd???
Geen nieuwe zuigerveren gemonteerd.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
  • Alle aansluitingen van en naar startmotor en accu opgekuisd.
  • Jumper kabel aan behuizing startmotor en aan massa, probleem blijft.
  • Jumper kabel aan + van accu en terminal van startmotor, probleem blijft.
  • Startkabels op andere auto aangesloten en geprobeerd te starten, probleem blijft.
Het lijkt mij dat hiermee uit te sluiten is dat het aan de accu ligt, of aan de bekabeling, aangezien die allemaal omzeild zijn geweest. Iemand nog een ander idee?
enno
Posts: 698
Joined: Thu Jul 26, 2007 11:56 pm

Re: Startproblemen

Post by enno »

door gaan met starten dan komt het wel goed blok moet ff los komen :D
niet doen dus klinkt niet goed :lol:
cadillacc
Posts: 629
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:35 pm

Re: Startproblemen

Post by cadillacc »

goede dikke startkabels gebruikt? en geen huis tuin en keuken setje?
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Startproblemen

Post by capricelimburg »

Even met de hand ronddraaien en kijken hoe zwaar hij gaat, zeker met een net opgebouwde motor zou ik nergens van uitgaan. Of bougies er even uit en kijken of hij het dan wel doet. Maar kan ook een defecte startmotor zijn
Post Reply