th200r4 achter '74er 350?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
70 fullsize
Posts: 826
Joined: Sat Nov 13, 2004 10:47 am

th200r4 achter '74er 350?

Post by 70 fullsize »

Even een vraag voor een vriend van mij. Hij is bezig met de opbouw van een 74-er camaro. Nou heeft ie nog een vers gereviseerde th200r4 bak ui een 90-er caprice liggen. In de Camaro ligt een chevy 350.
Past de th200r4 er zo achter? En is dat ook handig? (volgens mij heeft de 350 uit de camaro wat meer power als de 5 liter uit de caprice)

Bij voorbaat dank.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: th200r4 achter '74er 350?

Post by Renev »

Je hebt dan een dual pattern bak nodig die zowel een Chevy als een BOP bellhousing heeft maar aangezien die bak in een Caprice van `90 heeft gezeten is de kans vrij groot dat het een dual pattern is.
Ik ga er van uit dat het een Caprice station was ??? want anders is de kans groot dat je een TH700 hebt en das een andere bak.
De aandrijfas kun je gewoon gebruiken en de baksteun moet je een stukje naar achteren verplaatsen maar voor de rest is het een redelijk makkelijke swap.
Als de bak vers gereviseerd is door iemand met verstand dan zijn de zwakke punten ook meteen aangepakt en kan hij het vermogen van die 350 makkelijk aan.
Wat wel belangrijk is dat is de afstelling van de TV kabel vergewis jezelf er van dat die echt goed afgesteld is want anders is hij zo naar de kloten.

Nog een laatste vraag: wat is de eindoverbrenging van die Camaro???
70 fullsize
Posts: 826
Joined: Sat Nov 13, 2004 10:47 am

Re: th200r4 achter '74er 350?

Post by 70 fullsize »

Bedankt voor je reply, dat moet dus wel te doen zijn. Ik weet de eindoverbrenging zo niet, zal ik hem ff vragen.
Ga nu eerst ff 10 dagen op vakantie! :D

Edit: het is idd een station waar ie onderuit komt.
70 fullsize
Posts: 826
Joined: Sat Nov 13, 2004 10:47 am

Re: th200r4 achter '74er 350?

Post by 70 fullsize »

Ik heb hem even gevraagt, maar hij weet zo niet wat voor een eindoverbrenging de camaro heeft. Er staat ook niks op de cover. Ik heb wel eens gelezen dat er een truukje voor is om erachter te komen maar kan dat zo niet vinden.
Weet jij hoe je erachter komt?
Was dat niet zo van de achterwielen los van de grond, het ene achterwiel 1x ronddraaien en dan van het andere achterwiel de omwentelingen tellen?
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: th200r4 achter '74er 350?

Post by David - 71 camaro »

Het enige dat echt werkt is: deksel los en tanden tellen. Het aantal zal ook ergens aan de zijkant (waar je tegenaan kijkt) ingeslagen staan. 2 getallen, voor het kroonwiel en pinion.

200-4r's zijn een slag apart. Het is een doorevolutie van een th200. Veel onderdelen (vooral de achterste helft) zijn hetzelfde. Het zwakste onderdeel is de ingaande as, daarna de sun shell. Pak deze twee aan en je hebt een hele sterke bak met overdrive en hele goede verdeling tussen de gangen - beter dan een th700.

Bewijs dat ze wat kunnen hebben zijn de Turbo Buicks waar ze in liggen. Deze trekken hoge 9's en lage 10-en op de strip.

Nadeel is dat de onderdelen schaarser en duurder zijn dan voor een th700. Ander nadeel van het inbouwen van een (niet GN code) bak onder een beetje performance auto, is dat ie heel beroerd (lees slap en vroeg) zal schakelen. Deze bakken hebben vooral onder granny auto's gezeten en deze hadden geen behoefte aan neck breaking, bitch slapping schakelmomenten.

Om het een beetje naar wens te krijgen, zullen er aanpassingen gedaan moeten worden aan de governor en het kleppenhuis.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: th200r4 achter '74er 350?

Post by Nick_nl »

Je kunt er altijd een andere governor in doen en deze bepaald het schakelmoment.
Ook een shiftkit helpt wel een beetje.
Wat me wel opgevallen is dat als je niks hebt het veel goedkoper is om in Amerika een bak te kopen.
Revisie is in nederland erg duur van deze bakken en dan wordt er niet veel aangepast.
Je kan eens kijken bij Bowtieoverdrive hier komt de mijne vandaan.
Of bij CK performance Hij heeft een heel leuk boek met erg veel informatie over deze bakken.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: th200r4 achter '74er 350?

Post by David - 71 camaro »

Klopt, je moet dan alleen 'mazzel' hebben dat ie je de schakelmomenten geeft die je zoekt. De bak zit nu immers onder andere auto met een ander vermogen/gewicht/overbrenging. Je zult dus moeten tweaken met de gewichten en veertjes in de governor....en itt meeste GM bakken, zit deze onder de carterpan en niet vrij toegankelijk aan de zijkant, wat deze klus niet vergemakkelijkt.
Post Reply