De juiste plek voor een olie temp. zender?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by Bean Bandit »

Hi all,
Wat is de beste plaats voor een olie temperatuur zendunit? Ik denk zelf in het carter.

Wat is een normale bedrijftemperatuur? Ik las ergens, tussen de 180 ~ 210 graden Fahrenheit. Dit ivm het aanschaffen van de juiste meter.

Groeten, Remco
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by kikkegek »

ja, je carter zou een prima plaats moeten zijn.

en de temperatuur...als je thermostaat in je motorblok 195F is, zal je olie temperatuur volgens mij zo rond dezelfde temperatuur zitten..maar dat weet ik niet zeker.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by Bean Bandit »

Da's bij mij een 180 deg. F thermostaat. Dan zou de temperatuur van de olie wel aardig kloppen, zo tussen de 180 - 210 deg. F .

Ik kan kiezen tussen twee meters, 100 - 250 deg. F en 140 - 300 deg. F.

Groeten, Remco
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by kikkegek »

dit vind je vast interessant:

http://www.elephantracing.com/techtopic ... rature.htm

Image

dus tussen die 180 en 200F zit je goed
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by Lite-On »

De vraag die ik eigenlijk al heel lang heb..... is het bij een standaard blok de moeite waard om er een olie koeler bij te zetten?
Ik heb bijvoorbeeld al een vrij heet blok... daar staan ze om bekend.

Ik heb wel eens gekeken bij Rock Auto voor wat olie koeler kitjes. Ik vraag me alleen af hoe dingen werken, omdat er volgens mij geen thermostaat bij zit. Vooral in de winter zou dat betekenen dat het allemaal nog langer duurt voordat de olie op temperatuur is
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by Bean Bandit »

@ kikkegek, die had ik ook gevonden, daar heb ik de waardes 180-210deg F vandaan.
Bedankt voor de moeite :thumbs:.

@ Lite-On, ik denk eerder dat je de koeling ( radiator, fans & waterpomp) moet vergroten/aanpassen. Grotere (aluminium) radiator, dubbele ventilator en een highvolume waterpomp. Om maar eens wat te noemen, indien je dit nog niet had aangepast.

Groeten, Remco
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by Pavement Pounder »

De beste plek en veiligste plek ivm dat je de kans hebt dat je de zender uit je carterpan ragt als je ergens overheen rijd op de weg. is in het blok.
Ook bij Ford zitten er rond het oliefilter een of meer pluggen in een olie kanaal, meestal ook voorraan aan de zij kant en vaak ook aan de boven kant achterop.
Kijk maar even via Google op jouw motor voor Chevy weet ik het wel maar waar ze bij Ford zitten weet ik niet + Ford heeft zoveel modellen motoren.
Ook wordt de olie gekoeld in het carter door de rijwind en gemengt met de rest van de olie.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by Bean Bandit »

He Pavement Pounder, ik heb een Dodge Coronet met een 318cui. Ik ben niet van de "mopar or no car", dus mij maakt het niet uit ;). (Ik zal eens een onderschrift bijvoegen).
Ik zal een zoeken op het net. Ik denk niet dat ik pluggen ga vinden op mijn blok, die is nogal vies.

Scheelt wel weer een gat boren en zo'n ring erin lassen, zodat je de zender erin kan draaien.

Groeten, Remco
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by kikkegek »

Lite-On wrote:De vraag die ik eigenlijk al heel lang heb..... is het bij een standaard blok de moeite waard om er een olie koeler bij te zetten?
Ik heb bijvoorbeeld al een vrij heet blok... daar staan ze om bekend.

Ik heb wel eens gekeken bij Rock Auto voor wat olie koeler kitjes. Ik vraag me alleen af hoe dingen werken, omdat er volgens mij geen thermostaat bij zit. Vooral in de winter zou dat betekenen dat het allemaal nog langer duurt voordat de olie op temperatuur is
ik heb toevallig een oliekoeler, volgens mij af-fabriek. Maar het dan ook een K20 suburban die ooit gemaakt is om zware dingen te trekken. Dan kan de temperatuur flink oplopen en is die extra koeling wel welkom.

Je zou eerst eens moeten weten of je olie uberhaupt wel te heet wordt, voordat je een extra koeler gaat plaatsen. Dus metertje erin hangen/schroeven.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by Pavement Pounder »

Klopt, meeste zware wagens hebben motoroliekoelers alsmede sturrpomp olie koler.
Die zitten er bij mij standaart ook op.
Soory Remco, ik dacht dat het om een Furd ging :P
Maar echt alle motoren hebben meerdere oliekanaal pluggen.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by Bean Bandit »

@ Pavement, geeft niet.
Ik heb al even gekeken op het net, maar vond niets. Het motorblok is te goor om die pluggen te vinden. Dus ik ga m'n naslagwerkjes eens doorspitten.
Maar de sensor in het carter is nog steeds een optie. Gewoon aan de zijkant van het carter, vlakbij de bodem. Zo hoef je ook niet bang te zijn dat 'ie afbreekt als je eens wild over een drempel rijdt oid.

Bedankt in ieder geval :thumbs:.

Groeten, Remco
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by Thing »

Pave, de SLECHTSTE plaats voor een OLIE TEMPERATUUR is IN het BLOK...
aangezien je sensor dan blok temperatuur gaat meten ipv olie...

een olie temperatuur altijd in de carterpan of via een adapter tussen je filter... maar dan heb je ook niet een waarde waar je vanuit kan gaan...

Ik weet niet hoe het met jou zit... maar ik rij niet wekelijks de pan eronder vandaan.. en als je je pan eronder vandaan rijd... maakt dat kleine gaatje van die sensor ook niet meer uit :D
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by sansemiano »

zijn er geen olie-temperatuursensors te koop, die geplaatst kunnen worden op de plek van en in plaats van de drain-plug?
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by Thing »

oftewel drain plug's met een 1/8 NPT draad erin...

geloof dat dat bestaat.. maar drain plugs zitten meest schuin.. en zo laag mogelijk..

een olie temp sensor hoeft niet geheel onderin...
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: De juiste plek voor een olie temp. zender?

Post by sansemiano »

misschien niet de beste plek, maar scheelt wel een mogelijke bron van olielekkage. en eenvoudig te monteren.
Post Reply