Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
Hallo,
Vrouwtje belt me vanmiddag dat de motor stottert, afslaat, en dat ie niet meer wil starten. Ze hoort alleen zachtjes " tik"...
Ik denk: accu leeg, geen punt. Zit een 2e accu in die ik met een knopje bij kan schakelen. Uitgelegd, hielp niet. Licht ging niet uit bij starten, vond ik raar. Ik nog denken: startmotor stuk, maar die is nog geen jaar oud?
Vrouwtje weg laten slepen, thuis aangekomen, ik in de auto gestapt, en wat hoor ik bij het starten? Jawel, een zeer harde luide TIK van een startmotor die niet rond wil... Ik kijk naar de radiator: LEEG! Ik denk, kut, blok vast???
Bougies er uit gedraaid, en uit de achterste 2 aan beide zijden komt het water er uit zetten, bougies zijknat...
Even 1/10e seconden geprobeert te starten, blok gaat rond.
Wats kebeurt????
Blok is 2 jaar geleden gereviseerd bij Post en Dros, en heeft er nu ca 15-20.000 km op staan...
Ik twijfel niet aan hun deskundigheid, anders had ie eerder ook wel stil gestaan. Dat zal dus wel goed zitten denk ik.
Ik zie wel tekenen dat de radiator lek is, wat spoortjes hier en daar, maar we gooiden er al regelmatig een klein beetje water bij.
We zijn ook net heen en weer geweest naar kroatie, en in de gehele vakantie van 4000 km in de snoeihitte is er hoooooguit 5 liter water bij gegaan...
Wat kan de schade nu zijn? Lekke koppakking is duidelijk, maar aan 2 zijden tegelijk?
Wat zal de status van de (gereviseerde) koppen zijn? Gescheurd? Of valt dat wel mee?
Volgens het vrouwtje is de temp. niet boven de 210F geweest, maar hoe betrouwbaar is dat wanneer er te weinig water in heeft gezeten wat dus niet langs de thermo voeler kan stromen?
Iemand wat tips en adviezen?
Het betreft overigens een Ford 460.
Vrouwtje belt me vanmiddag dat de motor stottert, afslaat, en dat ie niet meer wil starten. Ze hoort alleen zachtjes " tik"...
Ik denk: accu leeg, geen punt. Zit een 2e accu in die ik met een knopje bij kan schakelen. Uitgelegd, hielp niet. Licht ging niet uit bij starten, vond ik raar. Ik nog denken: startmotor stuk, maar die is nog geen jaar oud?
Vrouwtje weg laten slepen, thuis aangekomen, ik in de auto gestapt, en wat hoor ik bij het starten? Jawel, een zeer harde luide TIK van een startmotor die niet rond wil... Ik kijk naar de radiator: LEEG! Ik denk, kut, blok vast???
Bougies er uit gedraaid, en uit de achterste 2 aan beide zijden komt het water er uit zetten, bougies zijknat...
Even 1/10e seconden geprobeert te starten, blok gaat rond.
Wats kebeurt????
Blok is 2 jaar geleden gereviseerd bij Post en Dros, en heeft er nu ca 15-20.000 km op staan...
Ik twijfel niet aan hun deskundigheid, anders had ie eerder ook wel stil gestaan. Dat zal dus wel goed zitten denk ik.
Ik zie wel tekenen dat de radiator lek is, wat spoortjes hier en daar, maar we gooiden er al regelmatig een klein beetje water bij.
We zijn ook net heen en weer geweest naar kroatie, en in de gehele vakantie van 4000 km in de snoeihitte is er hoooooguit 5 liter water bij gegaan...
Wat kan de schade nu zijn? Lekke koppakking is duidelijk, maar aan 2 zijden tegelijk?
Wat zal de status van de (gereviseerde) koppen zijn? Gescheurd? Of valt dat wel mee?
Volgens het vrouwtje is de temp. niet boven de 210F geweest, maar hoe betrouwbaar is dat wanneer er te weinig water in heeft gezeten wat dus niet langs de thermo voeler kan stromen?
Iemand wat tips en adviezen?
Het betreft overigens een Ford 460.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
lekke koppakking is mogelijk maar scheur in het blok of in de koppen ook, wel toevallig links en rechts.
Voordat je zelf aan de slag gaat eerst even terug naar de reviseur.
Zit er ook water in de olie ?
Voordat je zelf aan de slag gaat eerst even terug naar de reviseur.
Zit er ook water in de olie ?
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
Olie moet ik nog checken.
Ik heb hem op zijn plek geduwd, en ben even binnen de aandacht ergens anders op gaan vestigen.....
Waarom terug naar de bouwer voordat ik er aan ga zitten als ik vragen mag? (excuse my ignorance..)
Ik heb hem op zijn plek geduwd, en ben even binnen de aandacht ergens anders op gaan vestigen.....
Waarom terug naar de bouwer voordat ik er aan ga zitten als ik vragen mag? (excuse my ignorance..)
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
Omdat er nu nog te praten is over garantie van enig soort, want je mag er van uit gaan dat de motor iets meer km's kan maken.
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
ah, ok duidelijk.
Ik moet toegeven dat ik op een dergelijk moment al met gereedschap op het blok wil afrennen...
Even inhouden maar dan...
thnx.
Ik moet toegeven dat ik op een dergelijk moment al met gereedschap op het blok wil afrennen...
Even inhouden maar dan...
thnx.
-
- Posts: 1548
- Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
5 liter water op 4000km is veel. als je bij zo'n lek een aantal malen iets te laat bijvult kan je dan luchtbellen in het koelsysteem krijgen? stel, dat op de 2 punten, die het verst van de radiateur verwijderd zijn op een gegeven moment alleen nog maar lucht in de koppen heeft gezeten. dan heb je een verklaring voor de schade.
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
ik denk gewoon beide koppakkingen lek, wel toevallig, maar dat kan gebeuren.
er hoeft verder helemaal geen schade te zijn, gewoon koppen eraf, en olie eruit.
er hoeft verder helemaal geen schade te zijn, gewoon koppen eraf, en olie eruit.
-
- Posts: 535
- Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
Zou ook kunnen dat intake vol water heeft gestaan, wat eerst startproblemen gaf en daarna (waarschijnlijk bij het optakelen van de auto) de achterste cylinders is in gelopen. Lijkt mij waarschijnlijker dan 2 koppakkingen/koppen tegelijk maar uit goed onderzoek zal het wel blijken.
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
Lijkt me raar dat een intake waar geen kanalen in lopen, vol water staat nadat ie 10 minuten uit heeft gestaan...
Bovendien is de auto gesleept, niet getakeld. (nee, zachtjes, 25km/h, en maar een paar km.)
Bovendien is de auto gesleept, niet getakeld. (nee, zachtjes, 25km/h, en maar een paar km.)
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
Toch lijkt het me zo geen gek idee, ondanks dat er geen water kanalen in zitten, dat er met één lekke kop door de druk in het koelsysteem kvs aan de andere kant is gekomen via de intake.
De kans dat aan beide kanten tegelijk de koppakkingen stukgaan is erg klein als hij niet belachelijk heet is geweest.
De kans dat aan beide kanten tegelijk de koppakkingen stukgaan is erg klein als hij niet belachelijk heet is geweest.
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
speculaties hebben weinig zin, gewoon openhalen.
-
- Posts: 463
- Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
Als je er dan toch zelf mee aan de gang wil zou ik toch eerst eens beginnen dingen uit te sluiten alvorens alles los te trekken. In jou geval zal ik zeggen doe eerst eens compressie meting of een cilinder lektest. Zo kun je bekijken waar het probleem zich voordoet.
Beste is wel om eerst eens even contact op te nemen met het revisie bedrijf voordat je er zelf iets aan gaat doen. Dat kan tenslotte altijd nog.
Succes!
Beste is wel om eerst eens even contact op te nemen met het revisie bedrijf voordat je er zelf iets aan gaat doen. Dat kan tenslotte altijd nog.
Succes!
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
Precies, je kunt nu nog wat dingen nalopen.
Met domweg slopen kom je daar niet achter.
Met domweg slopen kom je daar niet achter.
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
Ik neem maandag ook eerst even contact op met het revisiebedrijf, en kijk wat zij voor suggesties hebben.
Ik twijfel er niet aan dat dat goedkomt, maar het ging me er meer om wat het geweest kan zijn.
Laat duidelijk zijn dat dit niet bedoeld is om het bedrijf ter discussie te stellen!
Ik twijfel er niet aan dat dat goedkomt, maar het ging me er meer om wat het geweest kan zijn.
Laat duidelijk zijn dat dit niet bedoeld is om het bedrijf ter discussie te stellen!
Re: Vraag: links en rechts achterste 2 cil. vol water
jammer, we kunnen toch gewoon proberen om weer eens iemand af te zeiken?stef wrote:Ik neem maandag ook eerst even contact op met het revisiebedrijf, en kijk wat zij voor suggesties hebben.
Ik twijfel er niet aan dat dat goedkomt, maar het ging me er meer om wat het geweest kan zijn.
Laat duidelijk zijn dat dit niet bedoeld is om het bedrijf ter discussie te stellen!