olie onder het kleppendeksel

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

olie onder het kleppendeksel

Post by Chief big ol'Cadillac »

Of liever gezegd, GEEN olie onder het kleppendeksel...
ben bezig aan onze GMC CCKW, die volgende week mee moet doen in een bevrijdings dinges, re-enactment en zo.. ik wilde de kleppen controleren en evt stellen maar merkte op dat de tuimelaars erg droog waren, sommige zelfs wat roest erop. De wagen stond zo ongeveer een half jaar stil dus dat is niet lang genoeg om op te drogen. Wat kan het zijn? Ik heb het oliefilter element eruit gehaald om te kijken of het zonder filter wel nat wordt maar dat maakte niks uit. Alvorens met een oliespuitje alles effe gesmeerd, kleppen gesteld, die stonden echt veels te ruim. Ik vrees dat de tuimelaaras zelf droog gelopen heeft waardoor het allemaal wat af- of in- gesleten is... is dat een mogelijke gedachte? En waarom komt de olie zo slecht boven? Er komt wel iets maar niet bij elke klep en het 'spattert' totaal niet, kan rustig laten lopen zonder kleppendeksel zonder dat er wat spattert... :?

Image
Mustangflip
Posts: 29
Joined: Thu Oct 27, 2011 9:17 pm

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by Mustangflip »

oliepomp?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by boyanka »

:? eerst eens wat spoel olie door het blok jassen en daarna wat dikkere olie erin kippen
impala62
Posts: 532
Joined: Fri Mar 11, 2005 5:36 pm

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by impala62 »

Hopelijk niet iemand moderne olie er ingegooid in plaats van die oude monograde die er in hoort.
Als het blok niet schoongemaakt is krijg je dan vaak verstoppingen in de kleine oliekanalen door die oude koekzooi.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by sansemiano »

heerlijk; er komt ergens geen olie en het advies is om er dikkere olie in te gooien. :lol: :lol: :lol:
Johnto
Posts: 4521
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:27 pm

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by Johnto »

Brad-Penn :!:
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by jobnu »

Brad-Penn
Ik zeg kom er maar in David...........
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by boyanka »

sansemiano wrote:heerlijk; er komt ergens geen olie en het advies is om er dikkere olie in te gooien. :lol: :lol: :lol:
8) heb gezegd dat je eerst moet spoelen, je olie pomp zal ook een verminderde opbrengst hebben dus met dunne olie krijg je nog geen olie in de kop
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by Corp »

en op een oud blok waar de spelingen overal toenemen en de stoterboringen uitslijten heb je met dunne olie overal lekkages en olieverlies.

stel echter eerst de tuimelaars maar eens goed want met teveel speling komt er veel minder olie naar boven
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by Chief big ol'Cadillac »

Kleppen zijn gesteld. Motor is inderdaad oud, bj 1943 maar heeft iets van 8000 mijl gelopen. Historie van de wagen is bekend. WW2 met D-day historie, na de oorlog op de dump beland en in 1948 door een Belgisch bedrijf gekocht en op reserve gezet, sporadish gebruikt omdat ie te klein was voor het bedrijf. In 1975 verplaatst naar andere lokatie en verder vergeten tot ik 'm vond een jaar of 6 geleden...
Had na de schoonmaakbeurt 6 jaar geleden nieuwe SAE 30 van mij gekregen maar hij lekt (krukaskeering bakzijde) en de chauffeur heeft er andere olie bij gekieperd, hoogstwaarschijnlijk die moderne uit de kan van zijn gewone auto... onder het motto van beter dat dan niks aan de peilstok.
Ik denk te beginnen met tuimelaar-as eraf te halen, evt alle gaatjes doorprikken of zoiets, de boel weer monteren en olie verversen. twijfel om de motor eerst te reinigen met 'n litertje ATF erbij, of een of andere motor-flush... :?:
impala62
Posts: 532
Joined: Fri Mar 11, 2005 5:36 pm

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by impala62 »

Dan zou ik beginnen om inderdaad de tuimelaar as er af te halen en te kijken op de kanalen naar die as(meestal langs de bouten) geen rotzooi bevatten.
Daarna de tuimelaar as schoonmaken.

Zou zeker ook de olie verversen en weer de monograde er in doen.
Als het makkelijk bijkomen is zou ik ook de carterpan laten zakken om te kijken of de screen van de oliepomp niet vol met rotzooi zit.

Ben zelf niet zo`n voorstander van een "flush" omdat het vuil zich dan vrij door de motor kan bewegen en zo op de meest lastige plekjes kan komen.

Kijk bij het aftappen van de olie ook eens wat er mee komt.
Heb wel eens gezien dat monograde en moderne olie klontjes vormt(al dan niet in kombinatie met losgeweekt vuil)

succes

Ronald
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by Chief big ol'Cadillac »

Met die dunne sloerie was de druk 20 psi bij stationair en 40 psi op toeren, nu met nieuwe SAE-30 is de druk 70 psi bij stationair en 80 als je wat gas geeft dus ik denk nu wel dat het okee is. Alles is schoongemaakt, heb de carterpan effe eraf gehaald maar het zag er eigenlijk allemaal prima uit. Nieuwe oliefilter er in en nieuwe olie er in.
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by peerke »

hoi,
kan het zijn dat ik jou begin deze week/eind vorige week heb zien rijden met deze truck op de boschdijk richting eindhoven?
vind het zoiezo een gave truck
groeten peer
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by sansemiano »

Chief big ol'Cadillac wrote:Met die dunne sloerie was de druk 20 psi bij stationair en 40 psi op toeren, nu met nieuwe SAE-30 is de druk 70 psi bij stationair en 80 als je wat gas geeft dus ik denk nu wel dat het okee is. Alles is schoongemaakt, heb de carterpan effe eraf gehaald maar het zag er eigenlijk allemaal prima uit. Nieuwe oliefilter er in en nieuwe olie er in.
die 70 a 80 psi is dat bij warme motor?
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: olie onder het kleppendeksel

Post by Chief big ol'Cadillac »

peerke wrote:hoi,
kan het zijn dat ik jou begin deze week/eind vorige week heb zien rijden met deze truck op de boschdijk richting eindhoven?
vind het zoiezo een gave truck
groeten peer
Nee, dat was 'm niet... nu rijdt ie in Venray rond... en verder de hele week onderweg...
Post Reply