Koelvloeistof

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
sasbuick
Posts: 65
Joined: Thu Nov 04, 2004 8:26 pm

Koelvloeistof

Post by sasbuick »

Hallo

Ik heb even een koelvloeistof vraag.
Ik wil mijn koelvloeistof vervangen , nu zijn er verschilende verhalen over kleuren en mengen van deze .
Mijn vraag omdat er zich ook alluminium delen aan het systeem bevinden ( waterpomp ,radiateur) moet het een vloeistof zijn die hiervoor geschikt is , is die longlife g12+een goed idee of gebruiken jullie iets anders .
Ik heb een 58 buick , en heb iets last van oxidatie rond de alu delen .
Het werd mij verteld dat dit kwam door het gebruik van verkeerde koelvloeistof ( de blauwe) deze had ik gebruikt voor het bijvullen van het systeem .

Alvast bedankt voor alle reacties
Groeten Simon
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Koelvloeistof

Post by sansemiano »

mijn camaro uit 1991 heeft oa een alu-radiator en ik gebruik de meest moderne koelvloeistof, die er is. longlife, dexcool-type, oranje kleur, etc.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Koelvloeistof

Post by Collector »

heb nog 25 liter G48 staan mocht er belangstelling voor zijn

Copy/paste uit een oud topic van mij:

Als er nog mensen zijn die koelvloeistof nodig hebben ? ik heb nog een kannetje van 25 liter pure Glysantin g48, de datasheet van dat spul vind je hier pdf datasheet
Normaal is dit spul al aangelengd te koop voor pak hem beet 11 euro de liter, dit kannetje is NIET aangelengd dus naar gelang je bescherming wil moet er nog gewoon leidingwater bij om tot een juiste verhouding te komen.

Mengverhoudingen zijn deze:

1 deel Glysantin / 2 delen water = -20 graden C
1 deel Glysantin / 1,5 deel water = -30 graden C
1 deel Glysantin / 1 deel water = -40 graden C

Dus in het ergste geval en je wilt je auto beschermen tot -20 dan heb je met dit kannetje 75 liter koelvloeistof in huis.
In de datasheet kan je lezen dat het anti-corrosief is en dus ook geschikt is voor aluminium blokken.

En meneer jeroen wat vraagt u voor wereldprijs voor al dit moois?
ik zat aan 5 euro de liter te denken en dat is echt een spotprijsje, ook gezien de hoeveelheid koelvloeistof die je er uiteindelijk mee kan maken.

Zelfs Volkswagen gooit dit in zijn wagens dus het is niet het eerste de beste halfords of tankstation sapje wat je erin mietert.

Google op:
Glysantin G-48
· BMW BMW N 600 69.0
· German Army TL 6850-0038/1
· KHD H-LV 0161 0188
· MAN MAN 324-NF
· Mercedes-Benz DBL 7700.20, page 325.0
· MTU MTL 5048
· Opel/General Motors B 040 0240
· Saab 6901599
· VW/Audi/Seat/Skoda TL 774-C

Wie het eerst komt wie het eerst maalt.
Post Reply