compressor

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: compressor

Post by sjak_brak »

Corp wrote:Maak je geen zorgen, een "echte" dremel is ook prutsgereedschap! Je hoort er nog steeds bij
Idd, de "echte" dremel was hier na 2 keer gebruiken helemaal versleten :lol:
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: compressor

Post by sansemiano »

:roll:
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: compressor

Post by Lite-On »

sjak_brak wrote:Idd, de "echte" dremel was hier na 2 keer gebruiken helemaal versleten :lol:
En dan hebben we het nog niet over de losse freesjes van 10 euro en 95 cent die na 1cm al helemaal verneukt zijn :eek: :D
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: compressor

Post by Shev Ed »

Nou, ik heb ook een echte dremel, ding heb ik denk al 10jaar, en maak er regelmatig gebruik van.

Super handig stukje gereedschap, vooral als je kleine dingetjes af wilt werken (maar daar zijn ze dan ook voor :D )
Ik zou in ieder geval niet zonder willen zitten :)

De truc van het apparaatje is dat je de rpm's voor je moet laten werken, niet als een lompe boer erop gaan staan douwen :P

Bitchez !

Image

Zelf een stukje schuurpapier geknipt, en hoppa :P

Image

En dat is hoe je een dremel gebruikt, geloof me, ik heb dit toen met de hand geprobeerd, en na een kwartier zwoegen was er nog nauwelijks resultaat.
Aangezien ik van nature lui ben, moest daar iets op verzonnen worden :P

Dus schuurpapier + knip + dremel = succes.

Na 5 minuten was het eigenlijk al klaar.

Daarna nog 5 minuten met een fijnere korrel gedaan, en als laatste met de hand gepolijst.

Het resultaat is precies hoe ik wou : Niet helemaal glimmend maar een mooie aluminium 'waas' :)
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: compressor

Post by sansemiano »

krek zo. heeft corp op dremel gebied dan eens ongelijk. :lol:

ik vind het ook een prachtig stukje gereedschap. veel aan gehad bij het restaureren van m'n camaro.

pruts gereedschap...; pffff... :eek:
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: compressor

Post by sjak_brak »

De meegeleverde flexibel-zwenkding-verlengstuk heeft in no time het uiteinde van mijn dremel verkankert, zodat die niks meer goed pakt. Had niet eens gelegenheid om lomp te gaan doen om t te slopen :D Vond t veel geld voor zon prulding. Heb ook niet de moeite genomen om m om te ruilen, want dan zit ik weer met een net zo waardeloos ding opgezadeld; if you can't fix it, fuck it :lol:
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: compressor

Post by Corp »

Fantastico, stukje van je brommert mee geschuurd, ik ben om, top spul, ga gelijk een dremel aanschaffen en kiep al mijn luchtgereedschap bij het grof vuil
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: compressor

Post by sansemiano »

woef, woef, blaf, blaf. :P
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: compressor

Post by Funk »

baschinist wrote:Mijn ervaring is dat je steeds meer spullen op lucht wilt gaan gebruiken. Luchttools zijn relatief goedkoop maar verbruiken al snel aardig wat lucht.

Ik had ook het probleem dat m'n hobby compressor niet genoeg leverde ( weet de gegevens even niet uit m'n hoofd maar gewoon zo'n metabo hobby-ding met een 2,5 pk motortje en een 20 liter tankje o.i.d.).
Vorige week een straalkastje gekocht (must-have) maar natuurlijk veel te weinig luchtopbrengst. Probleem met grote compressoren is dat ze vaak op 380 Volt werken en dat ze best prijzig zijn. Heb er dus een 2e kleine compressor bijgekocht ( 2,5 pk, 70 liter vat) en deze parallel gezet aan de andere en dat werkt eigenlijk verbazingwekkend goed. Niet echt professioneel natuurlijk maar stralen gaat prima en ik hoef ook niet meer te wachten bij elke moer die ik met m'n slagsleutel vast/los wil draaien. Tip: koop er wel een lange slang bij, dan kun je een eind bij die herriemakers vandaan gaan sleutelen.

Succes
Eigenlijk is het probleem van kleine compressoren dat ze op 230V werken bedoel je :)
Als je eens een week of 2 marktplaasts in de gaten houdt vind je al gauw een mooie 380V compressor voor een paar honderd euro.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: compressor

Post by Lite-On »

Funk wrote:Eigenlijk is het probleem van kleine compressoren dat ze op 230V werken bedoel je :)
Als je eens een week of 2 marktplaasts in de gaten houdt vind je al gauw een mooie 380V compressor voor een paar honderd euro.
Airpress heeft tegenwoordig hele leuke compressors op 230V hoor.
425l/min, 50 liter ketel. 2 cyl/3PK geval op 2.2kW. Op een 20A / 25A groep kun je dus eigenlijk al 2 van die compressors draaien = 850l/min
Gezien de opbrengst vind ik de prijs (270 EUR) ook nog wel enigzins meevallen voor een degelijke compressor.

Marktplaats staat er ook vol mee:
http://link.marktplaats.nl/1001815190
baschinist
Posts: 32
Joined: Thu Apr 05, 2012 11:05 am

Re: compressor

Post by baschinist »

Eigenlijk is het probleem van kleine compressoren dat ze op 230V werken bedoel je :)
Als je eens een week of 2 marktplaasts in de gaten houdt vind je al gauw een mooie 380V compressor voor een paar honderd euro.[/quote]

Nee, het probleem is dat ik geen beschikking heb over 380V, anders had er wel wat moois gestaan. Krijg de eigenaar van m'n kluslocatie (pa) alleen niet zover om het aan te laten leggen :D en 380V in m'n eigen schuur heeft niet zo veel nut, daar past nog geen compressor in :P

Maar zoals gezegd, 2 kleintjes aan elkaar koppelen werkt eigenlijk ook wel prima
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: compressor

Post by Lite-On »

@baschinist;
Dan zorg je gewoon dat je een 25A groep @ 230V krijgt..... neem je 2 van die Airpress dingen waar ik het een post eerder over had.... heb je 850! l/min.... klaar
Alles nieuw, en waarschijnlijk nog goedkoper als een vergelijkbare 380V :D
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: compressor

Post by Lennard »

ik heb hier gewoon 2 van die hobby dingen aan elkaar geknoopt.
gaat op zich niet heel verkeerd. Alleen zandstralen moet je erg veel geduld voor hebben zeg maar :P
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: compressor

Post by Shev Ed »

Corp wrote:Fantastico, stukje van je brommert mee geschuurd, ik ben om, top spul, ga gelijk een dremel aanschaffen en kiep al mijn luchtgereedschap bij het grof vuil
man man man.

Er is natuurlijk altijd beter gereedschap te koop voor alles, maar niet iedereen heeft dat zo aan zijn neus hangen.
Feit is gewoon dat je met een dremel veel dingen kan, natuurlijk, op kleine schaal.

Het heet dan ook niet voor niets een 'multi-tool'

En vooral dingetjes afwerken is er goed mee te doen, maar dat zei ik al, daar zijn ze dan ook voor.

Stekkertjes (van je auto, of brommer, of motor, of what) zijn er ook altijd goed mee schoon te maken.

Maar als jij dat lekker met de luchtborstel doet moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten als je dat prettiger vind werken.
baschinist
Posts: 32
Joined: Thu Apr 05, 2012 11:05 am

Re: compressor

Post by baschinist »

Lite-On wrote:@baschinist;
Dan zorg je gewoon dat je een 25A groep @ 230V krijgt..... neem je 2 van die Airpress dingen waar ik het een post eerder over had.... heb je 850! l/min.... klaar
Alles nieuw, en waarschijnlijk nog goedkoper als een vergelijkbare 380V :D

Het grote voordeel van 380V is is dat het 2e hands aanbod van profi spul veel groter is en daardoor kun je betaalbaar leuke dingen op de kop tikken voor de hobby. ( afkortzagen, kolomboren, compressoren, enz, enz,...) Met 380 spul wordt je doodgegooit op MP e.d., maar 230V is dan al een stuk minder of het is van die habbiebabbie rommel. Kun je trouwens ook mazzel mee hebben, staat hier nog een Kinzo compressor in de schuur. Destijds eens gekocht voor 100 ouderwetse guldens en dat ding wordt al een jaar of 15 zwaar mishandeld maar blijft het gewoon doen. Geloof niet dat er iemand is geweest die ooit naar de olie o.i.d. gekeken heeft. En als hij ermee stopt gooi je hem weg en haal je een nieuwe.

Heb het nog eens nagekeken, ik zit nu met m'n 2 gekoppelde apparaatjes op een luchtopbrengst van 400 l/min en daarmee gaat stralen in een straalkast boven verwachting goed dus zolang deze dingen heel blijven hou ik het even zo..... of ik moet binnenkort natuurlijk weer een andere luchtverbruiker op de kop tikken, dan begint het hele feest weer opnieuw :D
Post Reply