compressor

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

compressor

Post by chevystan67 »

zou die compressor van de lidl wat zijn gewoon voor de hobby ????

is wel klein en nie zo duur
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: compressor

Post by sansemiano »

volgens mij prima geschikt voor de hobby. ik heb tot nu toe goede ervaringen met dit soort spullen van lidl.

ga maar vast in een slaapzak voor de winkel liggen. :)
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: compressor

Post by Lite-On »

Aanzuig capaciteit van 270l/min staat er in het foldertje - opzich niet heel slecht voor hobby gebruik.
Zo'n kleine compressor is opzich leuk voor bijvoorbeeld banden op druk zetten, of ff wat schoonspuiten.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: compressor

Post by Bean Bandit »

Volgens mij is die 270l/min ook goed voor een beetje slagmoeraanzetter (slagmoersleutel). En zo'n slagmoeraanzetter is niet alleen makkelijk voor je wielbouten/moeren ;).

Groeten, Remco
[edit]
Oh, wat een mazzel, die staat ook in dat lidl krantje, zie ik net... 310Nm, daar krijg je zowat alles mee los.
[/edit]
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: compressor

Post by Lite-On »

Dat vroeg ik me ookal af.... is een slagmoersleutel van 315nm een beetje voldoende voor hobby gebruik?
Ik zie vaak een stuk sterkere slagmoersleutels voorbij komen namelijk.

Ik wil zelf ook nog graag een compressor kopen met wat simpele luchttools.
Ik zit al heel lang te twijfelen tussen een Airpress met 425l/min aanzuig capaciteit (3PK, 2,2KW @ 230V)... deze is veel efficiënter met hogere opbrengst (en natuurlijk degelijker) als een gemiddelde "onderhoudsvrije" compressor.
Of toch maar gaan voor zo'n standaard Lidl (herrie?) ding met 270l/min aanzuig capaciteit.
Ik zal hem puur afentoe voor de hobby gebruiken.... dus of het nu moeite waard is om 3x zoveel neer te leggen voor de airpress..... :?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: compressor

Post by sjak_brak »

sansemiano wrote:volgens mij prima geschikt voor de hobby. ik heb tot nu toe goede ervaringen met dit soort spullen van lidl.
Wat versta je onder "dit soort spullen"?

De acculader die ik van de Lidl had bv is prima als extra lader voor erbij, maar de nep-dremel van de Lidl maakt veel te weinig toeren, daar krijg je nog geen dropveter mee doormidden :)
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: compressor

Post by alie-r »

Bean Bandit wrote:Volgens mij is die 270l/min ook goed voor een beetje slagmoeraanzetter (slagmoersleutel). En zo'n slagmoeraanzetter is niet alleen makkelijk voor je wielbouten/moeren ;).

Groeten, Remco
[edit]
Oh, wat een mazzel, die staat ook in dat lidl krantje, zie ik net... 310Nm, daar krijg je zowat alles mee los.
[/edit]
270 liter aanzuigen is voor een slagmoerzetter echt te weinig.

270 liter aanzuigen en dat samen persen naar 8 bar is maar ruim 33 liter


andre
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: compressor

Post by sansemiano »

sjak_brak wrote:De acculader die ik van de Lidl had bv is prima als extra lader voor erbij, maar de nep-dremel van de Lidl maakt veel te weinig toeren, daar krijg je nog geen dropveter mee doormidden :)
die dremel heb ik laten liggen. had al een echte. :lol:
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: compressor

Post by Shev Ed »

Tjah, wat is hobby gebruik ?

Bandjes op druk zetten ? Spuiten ? Inderdaad, met de slagmoersleutel werken ?
Wat versta je onder hobby ?

Ik moet ook nog kijken voor een compressor, maar ben erg aan het twijfelen of ik 380 aan moet gaan leggen thuis (verbouwing enzo) , 380 zou de mogenlijkheden wel enorm uitbreiden.

Ik ben nog jong, maar ben er intussen wel al achter dat goedkoop meestal duurkoop is.

Als je een waardeloze compressor hebt die een tering herrie maakt ga je hem inderdaad al expres zoveel mogenlijk vermijden.

Als je echter een meteen een goede compressor hebt die prettig werkt, ga je er weer juist meer gebruik van maken, wat weer kan resulteren in prettig werken.

Dus het ligt eraan, als je ECHT weet waarvoor je hem wilt gebruiken, of dat je e.v.t. nog 'uitbreidingsmogenlijkheden' hebt in je hobby...

Zelf heb ik altijd meer zoieiets van 'dan maar meteen het goede gereedschap' dan heb je er ook nooit spijt van.

Laatst ook een reciprozaag zaag gekocht, meteen maar de beste van Makita, dan weet ik in ieder geval dat er niets beters te krijgen is, dus twijfelen over je gereedschap hoef je dan niet meer :P
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: compressor

Post by sansemiano »

banden pompen, dingen schoon spuiten, tectyleren, ed gaat prima met dat lidl-ding. zandstralen niet.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: compressor

Post by gert »

jammer dat die dingen zoveel klere herrie maken.
je kunt beter iets meer uitgeven en een betere kopen.
baschinist
Posts: 32
Joined: Thu Apr 05, 2012 11:05 am

Re: compressor

Post by baschinist »

Mijn ervaring is dat je steeds meer spullen op lucht wilt gaan gebruiken. Luchttools zijn relatief goedkoop maar verbruiken al snel aardig wat lucht.

Ik had ook het probleem dat m'n hobby compressor niet genoeg leverde ( weet de gegevens even niet uit m'n hoofd maar gewoon zo'n metabo hobby-ding met een 2,5 pk motortje en een 20 liter tankje o.i.d.).
Vorige week een straalkastje gekocht (must-have) maar natuurlijk veel te weinig luchtopbrengst. Probleem met grote compressoren is dat ze vaak op 380 Volt werken en dat ze best prijzig zijn. Heb er dus een 2e kleine compressor bijgekocht ( 2,5 pk, 70 liter vat) en deze parallel gezet aan de andere en dat werkt eigenlijk verbazingwekkend goed. Niet echt professioneel natuurlijk maar stralen gaat prima en ik hoef ook niet meer te wachten bij elke moer die ik met m'n slagsleutel vast/los wil draaien. Tip: koop er wel een lange slang bij, dan kun je een eind bij die herriemakers vandaan gaan sleutelen.

Succes
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: compressor

Post by Bean Bandit »

alie-r wrote:270 liter aanzuigen is voor een slagmoerzetter echt te weinig.
270 liter aanzuigen en dat samen persen naar 8 bar is maar ruim 33 liter
Oke, die 270 liter is dus niet de 270 die een luchttool krijgt? Je wordt dus genept, doordat er aanzuig capaciteit staat?
Je hebt gelijk, ik zie dit bijvoorbeeld bij een metabo compressor staan op (http://www.gereedschappelijk.nl):
  • Aanzuigvermogen 235 l/min
  • Vulvermogen 135 l/min
  • Effectief slagvolume (bij 7,2 bar werkdruk) 125 l/min
Lite-On wrote:Dat vroeg ik me ookal af.... is een slagmoersleutel van 315nm een beetje voldoende voor hobby gebruik?
Ja, dat is voldoende. Ik heb een elektrische die max. 310Nm kan (zowel vast als losmaken) en ik ben nog geen bout of moer tegengekomen die niet met dit apparaat los ging.

Groeten, Remco
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: compressor

Post by Corp »

AAP aalt zijn gereedschap bij.. Lidl... figures!
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: compressor

Post by Corp »

sansemiano wrote:
die dremel heb ik laten liggen. had al een echte. :lol:

Maak je geen zorgen, een "echte" dremel is ook prutsgereedschap! Je hoort er nog steeds bij
Post Reply