uitlaatpakking vervangen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Olds 88 Rocket
Posts: 227
Joined: Sun Oct 28, 2007 10:19 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Olds 88 Rocket »

Kruipolie werkt naar mijn inziens niet daar de bout in je blok vast zit, en daar komt geen olie. 6 kant dop, en gaan. Maak de hendel niet te lang, want dan breek je hem zo. Het probleem is dat het gedeelte wat geschroeft is, vast zit in je kop, en dat je aan de kop van de bout aan het draaien bent (torderen). Het stuk bout wat door je spruitstuk gaat is gewoon los, er er geen schroefdraad. De bout gaat dus breken waar die je blok ingaat.

Ik had het probleem dat de kop van de bout wel leek te draaien, maar dat bleek het torderen te zijn. Toen heb ik besloten de kop van de bout af te slijpen. Spruitstuk ging er zo af. Toen zat ik nog met 2 bouten in mijn blok zonder kop. Nu wel olie erbij. Doekje drenken in olie, en om de bout wikkelen. dagje laten weken. Toen met een special tooltje wat zich om de bout vreet de zaak toch los gekregen. Je zit dat direct op het hart, en heb de minste kans op breuk.

Dan zou ik een koperen uitlaatspruitstuk pakking maken. Laat je spruitstuk vlakken. Als er lang zo mee gereden is, zal er wel wat onneffenheden zijn.

Succes
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by kn@pestaart »

Draadeinden erin en koperen moeren gebruiken ;)
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by 60_caddy_martijn »

Meer mensen ervaring met koperen moeren? Klinkt me goed in de oren wat ik er over lees. Hoe werkt dat met die dingen? Vast is vast of op moment?
Johnto
Posts: 4521
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:27 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Johnto »

En insmeren met kopervet.
wally74
Posts: 14
Joined: Wed Jan 05, 2011 3:09 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by wally74 »

leuke uitdaging. Heb het zelf vorig jaar mogen doen. Zo´n beetje van alles geprobeerd. 5 soorten kruipolie, koude schok, 2 soorten hobbiebranders, loodgieters brander etc. Geen beweging in de bouten te krijgen. Uiteindelijk een pro erbij gehaald, die kreeg er `helaas`wel beweging in. KRAK!.....shit......Waar je bang voor bent als je aan een dergelijke klus begint komt dan uit. Bout afgebroken. Voor mij restte alleen nog maar : linker kop eraf. Eigenlijk had ik dit meteen al moeten doen. Vervelende bijkomstigheid was dat de uitlaatbouten ook compleet vast zaten. Deze heb ik met een dremeltje en een hoop geduld door gesneden. Vervolgens de kop eraf gehaald inclusief uitlaatspruikstuk. Op de werkbank gelegd en dat uitlaatspruitstuk krijg je er dan altijd wel af. Nadat er weer een bout afbrak heb ik de koppen van de bouten er af geslepen en heeft een kennis van me middels het vastlassen van een ijzeren strip op de uitstekende tapeinden (je stopt dan zoveel hitte in de bout, dat krijg je met een brander nooit voor elkaar) en zodoende de afgebroken rommel uit de kop gekregen. Nadien de boutgaten nog even opsnijden en klaar was Kees.
Het vervelende van dergelijke klus is dat je idd nauwelijks ruimte hebt onder de kap om goed te kunnen werken. Sommige willen ook wel eens een CO brander gebruiken om de rommel los te krijgen. Maar ja dat moet je durfen. Zou toch lullig zijn als je op zo'n manier je amerikaan affikt. Kun je wel gemakkelijk bij je uitlaatspruikstuk komen. :D
Als je het ziet zitten. Trek er gewoon de kop met spruitstuk af. Scheelt je waarschijnlijk een hoop ergernis.
Succes met de klus!
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Gearz »

Corp wrote:LULKOEK!! is gewoon rommel. Er is niets beter dan de juiste maat te gebruiken. Die metrinch passen niet goed op metrisch en niet op inch maten. Als je maar iets kracht moet zetten werkt 't voor geen meter. Het is gewoon van die Tell Sell rommel, geen enkele echte monteur gebruikt dat, alleen prutsers. Dat het ontwerp zo is dat het de zijkanten van de bout grijpt..allemaal mooie verkoop larie. Die dingen zitten zo los om de kop dat je alles afrond.
Ah... mijnheer Corp is ervaringsdeskundige als het op Metrinch gereedschap aankomt ?
sijmpie
Posts: 242
Joined: Sat Aug 13, 2011 11:21 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by sijmpie »

wat soms ook nog wel eens helpt het even een tik geven richting de kant van vastdraaien en dan los draaien.
dit kan er voor zorgen dat je de bout laat schrikken zodat hij los komt en dan kan je hem losdraaien..
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by gert »

Metrinch is inderdaad rommel, Corp heeft groot gelijk.

en koperen moeren is ook lulkoek, koper is veel te zacht, messing is een beter materiaal om moeren van te gebruiken, maar rvs is voor de uitlaat het best natuurlijk.
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Gearz »

gert wrote:Metrinch is inderdaad rommel, Corp heeft groot gelijk.
Nog zo'n lekker onderbouwde mening, en waarom dan wel Gert ?
Heb je er persoonlijk ervaring mee ?


Heb nog nooit ook maar één bout of moer met een Metrinch dop dol gedraaid in de 13 jaar dat ik de set (intensief en deels professioneel) gebruik.
Ik krijg er doppen met dolgedraaide hoeken mee los die met geen enkele andere Snap-on of Gedore Dop meer los te krijgen zijn.
Tevens levenslange garantie op elk onderdeel wat defect gaat.


Onafhankelijke dopsleutel test op het garageJournal Forum (27 doppen van verschillende merken en types).

http://garagejournal.com/forum/showthread.php?t=73245


RVS moeren of bouten bij een gietijzeren of aluminium kop is juist door de electrolitisch corrosieve werking het slechtste wat je maar kan gebruiken.
Check hiervoor maar eens de richtlijn galvanische corrosie die elke constructeur gebruikt, een bevestigingsmateriaal dient bij eerste voorkeur van het zelfde materiaal te zijn als het object waarop men iets bevestigd.
Hetzelfde met aluminium en staal, het gaat simpel weg reageren. RVS oxideert niet erg snel maar het bevoorderd juist wel de oxidatie van het materiaal er om heen.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by johnny »

je voelt toch direct of een sleutel wel of niet goed op de bout of moer past....als-ie niet lekker pakt moet je er niet mee aan de gang gaan, zeker niet aan een uitlaatspruitstuk.....
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Corp »

Gearz wrote: Ah... mijnheer Corp is ervaringsdeskundige als het op Metrinch gereedschap aankomt ?
Ja, ik heb zo'n doos, ligt al jaren in de hoek te verstoffen. Dat jij het de hemel in prijst zegt genoeg

Met dat hele joural van je met die dykem op een moer, da's allemaal mooi. Niets gaat boven ervaring en ja ik ben ervaringsdeskundige met die rommel. Het past gewoon nergens goed op, niet op metrisch en niet op imperial.
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by gert »

ik heb ook een setje ergens liggen, gebruik het nooit.
dat verhaal van die corosie is een mooi verhaal.......toch roest een rvs moer of bout nooit vast.

er bestaat corrosie veroorzaakt door galvanisch opgewekte potentiaal verschillen, gesteund door descontibusabele bijwerkingen en interstellaire bijgedachten,
maar daar over bestaan groete meningsverschillen.......
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Champy »

Popcorn pakken doet.

Hey Martijn, heb je het ondertussen al los gekregen?
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Gearz »

Corp wrote:Dat jij het de hemel in prijst zegt genoeg
Op de persoon spelen is toch een beetje een zwaktebod en het is nog steeds geen goede onderbouwing, je kent me namelijk niet ..

Maar, sinds jij die set toch niet gebruikt en die "rommel" toch bij jou in de hoek ligt te verstoffen, wat wil je er voor hebben ?
Wellicht dat ik er wel interesse in heb. Misschien kom ik 'm dan zelfs wel bij je halen, kun je me toch nog leren kennen !

Even voor de duidelijkheid, ik prijs het niet de hemel in, heb ook nergens geschreven dat het het beste van het beste is, ik ontken alleen dat het rotzooi is en verwijs naar een onafhankelijke test zodat anderen hier zelf hun oordeel kunnen vellen.
Een -"het is slecht omdat ik het zeg" onderbouwing daar stikt het hier op het AAP al van en dat raakt namelijk kant noch wal.


Maar nu voor jou het laatste woord, dan kunnen we weer back on topic.
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by 60_caddy_martijn »

Koperen moeren te zacht voor wat? Kan je hier te weinig moment op zetten en dus te weinig klemkracht opwekken? Dat was namelijk de reden waarom ik vroeg of je die dingen op moment moet zetten. Ik heb geen idee hoeveel druk er in je spruitstuk opbouwt maar dat zal toch niet zoveel zijn dat je je pakking eruit blaast, lijkt me.
Vooralsnog is gearz de enige die met echte testresultaten komt en daarin zie ik dat metrinch de enige dop is die geen markering achterlaat op de geteste moer. Dat kan toeval zijn natuurlijk.
Als een metrinch dop niet goed past heb je natuurlijk al sneller een probleem als wanneer een 6 kant dop niet past. Als een metrinch dop doorschiet zit achter het nokje geen materiaal meer en draait de dop door. Bij een 6 kant dop zit dat materiaal er wel en heb je dus meer speling om een deels dolgedraaide 6 kant alsnog los te draaien.
@ Champy: Nog niet aan begonnen. Ik moet eerst onderdelen bestellen en dat doe ik pas als ik zeker weet dat mijn caddy de 390 heeft die erin hoort. Maar het blijkt dat ik op de verkeerde plek heb gezocht naar het motor nummer :P
Post Reply