Radiateur lek - Caprice '86

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
CVPI
Posts: 808
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:58 am

Radiateur lek - Caprice '86

Post by CVPI »

Kwam er net achter na een ritje woon-werk verkeer met eigen auto dat de radiateur lek is.
(Misschien een oorzaak dat die soms flink warm werd met bergop waarts rijden tijdens de vakantie?)

De koelvloeistof was eerst mooi groen, gemeten op -35 graden celcius.
Nu is het een gelige smurrie met stukjes geworden.
De lekkage op de grond duid niet op de waterpomp maar ergens onder de radiateur.

Waar kan ik het beste een (nieuwe of gereviseerde) radiateur krijgen?
Na het plaatsen van een nieuwe eerst doorspoelen met water en pas daarna koelvloeistof erin als ik me niet vergis...
Tips zijn welkom. Het betreft een '86 Caprice 5.0 V8

Sorry voor de boutkwaliteit pauper telefoonfoto's, maar ik hoef/ wil geen Iphone of Smart Galaxy S ofzo.
Image
Image
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Nick_nl »

Nieuwe zullen vast in de US te krijgen zijn, misschien hier ook nog wel omdat je een vrij jonge auto hebt. Je kan ook eens denken over revisie, er zijn zat bedrijven welke radiatoren reviseren. Maar als een radiateur lek is zie je vaak een verkleuring op het net zelf, weet je zeker dat er geen koppakking lek is ?

Bij de meeste garage bedrijven hebben ze een apparaat waar vloeistof in zit welke van kleur veranderd als er uitlaatgassen door stromen. Dit zit je even op de radiateur dop, een paar keer pompen en je weet een stuk meer.

succes :)
el eric
Posts: 475
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:31 am

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by el eric »

Weet je zeker dat je geen koppakking lek hebt? Gele smub is vaak olie bij je koelvloeistof...
En de vloeistof lekkage onder je radiator kan ook je overloop zijn.
CVPI
Posts: 808
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:58 am

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by CVPI »

Geen geknetter als ik een aansteker bij de oliepeilstok houd.
Geen blauwe rook bij het lopen van de motor, of bij het starten.

Olieverbruik heeft die ook niet, voor de vakantie de olie + filter vervangen, zo'n 3000 km gereden en er is eigenlijk nagenoeg niks uit verdwenen..
Is nog mooi helder...

Rockauto verkoopt wel nieuwe, maar wellicht dat ze hier in NL ook voor niet teveel prijsverschil te krijgen zijn. Danwel nieuw of gereviseerd.
En dus sneller in huis, sneller te monteren thuis voor de deur etc.
Johnto
Posts: 4521
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:27 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Johnto »

Ik heb destijds voor onze 89 Caprice de rad laten reviseren in Den Bosch voor nog geen 300 euro. 3rij.
Of ze het daar nu nog voor doen durf ik niet te zeggen.
http://www.radiateur.nl/
CVPI
Posts: 808
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:58 am

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by CVPI »

Correctie: Er is toch wel een beetje olie verdwenen, wellicht gemengd met het koelvloeistof.
Voordat dit gebeurde vebruikte of lekte de motor geen één druppel olie.

Vanochtend even gestart, geen witte of blauwe rook uit de uitlaat, en de bovenste radiateur slang werd niet keihard, kon 'm gewoon zonder moeite inknijpen...

Het is wel vreemd allemaal.. zou het een combinatie van zijn? ... (koppakking, radiateur ?)
Ik bedoel, als enkel je radiateur lek is, dan verandert de koelvloeistof toch niet van helder groen naar prut-geel lijkt me.
el eric
Posts: 475
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:31 am

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by el eric »

Een klein scheurtje in je koppakking kan al voldoende zijn, hierdoor hoeft niet perse je auto te roken. Kontroleer de onderkant van het overloopslangetje van je radiator eens op gele smub, dan weet je dat het daar vandaan komt. Of leg er een krant onder zodat je zeker weet waar het vandaan komt. Als je radiator lek is, zou je het moeten zien op je radiator, zeker met die gele drap...
oldie78
Posts: 33
Joined: Fri Oct 28, 2011 2:48 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by oldie78 »

ik heb mijn radiateur laten reviceren bij oranjeboom in breda, was nog geen 200euro, maar dan hebben ze alleen het koellichaam vervangen en de originele behuizing behouden.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Renev »

Er kan ook olie vanuit je automaatbak in komen, wees daar zeer scherp op want je bak kan niet echt goed tegen koelvloeistof.
CVPI
Posts: 808
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:58 am

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by CVPI »

Omdat lang niet alle symptomen aanwezig zijn die duiden op een kapotte koppakking heb ik eerst een radiateur besteld (RockAuto), eerst de oude radiateur doorspoelen met gedestilleerd water, nieuwe radiataur erinbouwen en dan kijken of de nieuwe koelvloeistof weer geel word. Gebeurt dat niet dan is er (waarschijnlijk) niks aan de hand.

Als het olie zou zijn dan moet het veel meer drap/ sludge en schuim zijn wat er in het systeem rondzweeft. Misschien is er ooit wel een pil in de radiateur gegooid vanwege b.v. een kleine lekkage, en omdat ik 3000 km heb gereden met veel bergklimmen, "hoge" snelheden in Duitsland en dat de temperatuurmeter soms richting het rode liep kan het uitgewerkt zijn, in combinatie dat er wat olie is verbrand bijvoorbeeld.
Ga het gewoon stap voor stap doen, dan kijken hoe de situatie zich volgt nadat ik er een nieuwe radiateur heb ingezet.
Een koppakking van dit soort wagens gaat niet zomaar kapot, heb al flink wat kilometers gereden met 350's en 305'jes en nooit gezeik gehad.. (dit blok heeft pas 96.000 miles gedraaid)
el eric
Posts: 475
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:31 am

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by el eric »

oke, ik ben benieuwd, ik hoop voor je dat het alleen de radiator is en dat het hiermee is opgelost.
Succes.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Pavement Pounder »

Gewoonlijk moet koelvloeistof om de 2 a 3 jaar vervangen worden,iets wat ook niemand ooit doet.
CVPI
Posts: 808
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:58 am

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by CVPI »

Bedankt Eric.

Zodra ik de meuk binnen heb ga ik ermee aan de slag en report m'n bevindingen.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Detroitsteel »

Wat spoelen betreft...voordat je de oude radiateur dr uit gaat sleutelen, schroef je de thermostaat er tijdelijk uit. Vervolgens haal je bij een autovak handel een koelsysteem reinigings middel...dit kiep je bij de koelvloeistof dr in (kan een andere procedure zijn bij andere merken) om er dan zo'n 20 km mee te gaan rijden met de kachel op stand sambal.
Nadien zet je de wagen boven een straatkolk.
Je neemt dan een tuinslang die je tot onder in de radiateur steekt via de vul opening.
Start vervolgens de motor en laat hem stationair draaien. Zet de kraan vervolgens dusdanig open dat er een lichte overloop ontstaat. Dit laat je zo doorgaan totdat er nagenoeg helder water uit stroomt.
Dan zet je de motor af en tap je het water af uit het systeem. Evt kun je dan de kachel radiateur apart doorspoelen door de slangen daarvan beide los te nemen en vervolgens daar de tuinslang in de retour slang te steken. In iedergeval zodat de water de andere kant op stroom dan dat de koelvloeistof normaal doet.
Bij het vlullen van het systeem kan je het beste een -36'er koelvloeistof nemen omdat er altijd wat water achterblijft in het blok en dus de koelvloeistof ietswat verdund.

Als je dit zo doet, dan is je systeem brandschoon en klaar voor ontvangst van de nieuwe radiateur ;)
CVPI
Posts: 808
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:58 am

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by CVPI »

Bedankt voor de nuttige aanvulling, het Orakel van de Betuwe. :D
Post Reply