Radiateur lek - Caprice '86

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by alie-r »

sansemiano wrote:terecht hoor, dat je daar op gewezen wordt. je gaat toch geen koelvloeistof (of motorolie) in een straatkolk dumpen...


waarom nie? :P
dr is toch ruimte zat in zo'n put? :D


andre
CVPI
Posts: 808
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:58 am

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by CVPI »

Ja, chocola is ook dodelijk voor honden.
Heb zelf een Golden Retriever, dus laat d'r wel binnen als we met de radiateur aan de slag gaan.
Een groene hond is ook niks hahaha.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by sansemiano »

alie-r wrote:waarom nie? :P
dr is toch ruimte zat in zo'n put? :D
zat er op te wachten. nou gaan ze stoer doen. :)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Detroitsteel »

[quote="sansemiano"][
Stoer..?

Vertel maar's hoe het anders moet dan...dat spoelen.

Of anders, hoe doet een garage bedrijf het..?

@Robin, tap anders de oude koelvloeistof af en vul hem tijdelijk af met water om daar vervolgens die reinigings middel in te gooien...werkt even goed of meschien zelfs beter.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by sansemiano »

nou, tegenwoordig doe ik dat helemaal niet meer. als je van begin af het koelsysteem vult met goede koelvloeistof raakt er niks verstopt en hoeft er niks gespoeld te worden. eens in de 5 a 6 jaar zuig ik met een handpomp aan de bovenkant een liter of 6 er uit en vervang dat door nieuwe, zodat de additieven op niveau blijven.

als je wel moet spoelen om wat voor reden dan ook tap je eerst de koelvloeistof zoveel mogelijk af en vangt dat op. als je dan gaat spoelen komt er nog wat koelvloeistof uit en ook dat vang je op. op een gegeven moment komt er alleen maar schoon water uit en dat kan dan niet zoveel kwaad meer. je gaat geen 16 liter koelvloeistof dumpen in het riool.

eigenlijk moet dat spoelen helemaal niet nodig zijn. je brengt er alleen maar stoffen mee in de motor, die je er niet in wilt hebben, zoals kalk bv en allerlei corrosie bevorderende stoffen.

bij een garage zullen ze wel een soort opvangtank hebben voor vervuild water toch? of laten ze het daar gewoon in de goot lopen?
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Detroitsteel »

sansemiano wrote: of laten ze het daar gewoon in de goot lopen?
Het zal niet hardop gezegt worden, maar eh...jep!

En tuurlijk, als de wagen in het verleden goed onderhoud heeft gehad en optijd verversingen heeft meegemaakt, dan is spoelen overbodig.
Maar een wagen uit de states die al verschillende keren een pil dr in heeft gehad vanwege lekkage met als gevolge oververhitting en wellicht nooit bijtijds een verversing van het koelvloeistof heeft meegemaakt, vediend die zeker wel een goede doorspoeling.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Ranch73 »

Detroitsteel wrote:Vertel maar's hoe het anders moet dan...dat spoelen.
Of anders, hoe doet een garage bedrijf het..?
Ik zal het typen.
Een garage bedrijf voert dit af,opvangen in bak van 150x150 bij spoelen,simpel ,Roteb in R,dam haalt dit op bijvoorbeeld,of welke gemeente dan ook,motor/hydrauliek olie-remvloeistof-en ja ook de koelvloeistof,benzine/diesel mengsel ,,oliefilters-oud metaal/roest :D ,oude motorolie etc,rest wat op de grond tieft word gefilterd in opvangbak in de goot,even de moeite nemen ,that,s all.
Wat betreft de verspilling bij aanrijdingen etc,juist dan moet je niet extra zooi dumpen in plaatsen waar het niet hoort,be smart ;)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Detroitsteel »

Ranch73 wrote:[Ik zal het typen.
Een garage bedrijf voert dit af,opvangen in bak van 150x150 bij spoelen,simpel ,Roteb in R,dam haalt dit op bijvoorbeeld,of welke gemeente dan ook,motor/hydrauliek olie-remvloeistof-en ja ook de koelvloeistof,benzine/diesel mengsel ,,oliefilters-oud metaal/roest :D ,oude motorolie etc,rest wat op de grond tieft word gefilterd in opvangbak in de goot,even de moeite nemen ,that,s all.
Wat betreft de verspilling bij aanrijdingen etc,juist dan moet je niet extra zooi dumpen in plaatsen waar het niet hoort,be smart ;)
Ik put mijn info uit the real world. Tuurlijk, de pure koelvloeistof wordt netjes opgevangen in een bakske...maar eenmaal aan het spoelen gebeurt veelal op de spuitplaats of boven de reeds genoemde straatkolk. Er gaan namelijk in somige gevallen heel wat liters water doorheen...en eh, om dat nou allemaal op te vangen..? Kost ook geld heh, dat afvoeren ;)
By the way, in dat wereltje waar ik mee in aanraking kom kijken ze niet zo strak ;)
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by thunderbuick »

Detroitsteel wrote:
Ik put mijn info uit the real world. Tuurlijk, de pure koelvloeistof wordt netjes opgevangen in een bakske.
O, ja?

Right......
..............reinigings middel...dit kiep je bij de koelvloeistof dr in (kan een andere procedure zijn bij andere merken) om er dan zo'n 20 km mee te gaan rijden met de kachel op stand sambal.
Nadien zet je de wagen boven een straatkolk.
Maar in ieder geval wordt buiten jou "real world" toch over het algemeen aanmerkelijk meer rekening gehouden met het milieu. :)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Detroitsteel »

thunderbuick wrote:
Maar in ieder geval wordt buiten jou "real world" toch over het algemeen aanmerkelijk meer rekening gehouden met het milieu. :)
Och, ik houd er ook rekening mee hoor...ik veeg mn gat in 4 halen schoon ipv 10 (Jep, vaak last van draden trekkende plak poep dat in combinatie met een behoorlijke haargroei tussen mijn kakwangen zich moeilijk laat verwijderen) Gebruik makend van de dunste schijt papier die te krijgen is. Dat is dus goed voor het bomen behoud heh;)
Tja, dat ik dan af en toe door het papier schiet met mn vinger neem ik dan voor lief.

Water besparen doe ik thuis ook hard aan, was bvb mn handen slechts eens in de week naast de maandelijkse douche beurt.

Dus ja, milieu staat op andere vlakken wel op één bij mij :)
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Renev »

kn@pestaart wrote: koelvloeistof is dodelijk voor honden....
Ook voor mensen en andere dieren hoor.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by kn@pestaart »

Maar wij zijn slim genoeg om het niet te drinken en honden zijn er dol op...
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Wilf »

Als je het in de afvoer dumpt drink je het uiteindelijk wel weer op... Niet alles is te filteren. Kraanwater zit ook vol hormonen en andere medicijnoverblijfselen uit urine van patiënten.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Detroitsteel »

Wilf wrote:Als je het in de afvoer dumpt drink je het uiteindelijk wel weer op... Niet alles is te filteren. Kraanwater zit ook vol hormonen en andere medicijnoverblijfselen uit urine van patiënten.
En die mogen dus wel ongestraft in de plee pissen...belachlijk!!!!
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Radiateur lek - Caprice '86

Post by Ranch73 »

Veel water gedronken zeker :P
Post Reply