Achtervelgen en trommels muurvast.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Alwin »

Iemand een idee hoe ik mijn achtervelgen eraf kan krijgen. Dingen zitten muurvast. En ja ik heb de bouten los. Trommels zullen ook vast zitten.

Momenteel ben ik bezig met een stuk ijzer en hamer de velg er af te slaan, maar dat beweegt nul nada niente. Uit ervaring met vastzittende dingen weet ik wel dat de aanhouder wint, maar misschien heeft iemand dit probleem specifiek gehad.

Lig op de grond, onder de auto, onder een onmogelijke hoek en heb al tig keer mijn eigen klauwen geraakt. De vellen hangen er aan. Dus als iemand een minder masochistische methode weet, houd ik me aanbevolen.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by silentchaos »

Ik hoop dat je wel al het zooitje in hebt gesmeerd met kruipolie/WD-40?
Daarna is't idd de aanhouder wint en natuurlijk de goeie kant op klappen geven, liefst zo kortstondig mogelijk, laten "schrikken" zeg maar...
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Alwin »

Inderdaad spuit ik hem sporadisch in met WD40. En sla ik elke keer een paar slagen, draai ik het wiel een stukje, sla ik weer, draaien, slaan, draaien, slaan, auw, vloeken, draaien, slaan.....
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Detroitsteel »

Rondom de naaf de velg en trommel warm stoken met een gasbrander.
Niet dat de verf dr af brand, maar wel tegen het roken aan.

Scheelt in het beuken ;)
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by BigBlockMopar »

Gewoon even het remmechaniek terug stellen van achteren.
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by olof »

BigBlockMopar wrote:Gewoon even het remmechaniek terug stellen van achteren.
Dat lijkt mij de beste oplossing...als je weet hoe dat moet natuurlijk... :?

ik gebruik altijd rost off ice van wurth...niet sporadichs maar gewoon echt veel..ff in laten trekken...dan op de grond zitten en trappen boven/onder...wiel draaien.boven/onder..enz. enz.!

Maar als inderdaad de rem er vol op staat dan zal het heel lastig blijven..


succes
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by gert »

ook de auto opkrikken zodat het wiel loskomt van de grond.
en alle wielmoeren losdraaien, dat wordt nog wel es vergeten.
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Alwin »

Opstoken gaat hem niet worden. Langleve Ford, het gaat hier om een Mercury Cougar XR-7 uit 1978. Waarschijnlijk uit gewichtsbesparing, maar de velg is staal met een rubberachtige meuk er over. Dus die rookgrens is snel bereikt dan.

Remmechanise is het probleem niet, anders kon ik hem ook niet ronddraaien. Dat gaat prima. Trouwens, dat zou alleen de trommel vast houden, maar niet de velg. Ik heb met mijn stomme kop in het verleden een keer vergeten vet op de naaf te doen :oops: en nu zit er tussen de naaf en velg/trommel roest. Aangezien roest zeven keer uitzet ten opzichte van blank staal zit dat shocking klem.

Auto staat op een steun. Band vrij van de grond en zoals ik zei in de eerste post, bouten (excuus, wielmoeren) zijn los. Ik wist namelijl dat iemand dit ging zeggen. :lol:

Ik ben bang dat het gewoon gevalletje veel WD40 wordt, veel rossen en veel geduld. Iemand nog een vloekwoordenboek over. Kan ik waarschijnlijk ook wel gebruiken.

Bedenk me net, misschien kan ik de naaf een opstoken en dan weer laten afkoelen. Eventueel laten schrikken. Vraag me alleen af wat dat met je lager zou doen. Warmte en vet gaan ook niet samen. :?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by gert »

als de velg vastgerot zit op een pasrand van de naaf, dan zou je met goed gerichtte tikken met een kunststof of koperen hamer op de velg, net naast de pasrand, de boel wel los moeten krijgen.
let wel: met grof geweld gaat alles los, maar met gerichtte tikken blijft het ook heel, en veel olie erbij.

je kunt ook nog op bepaalde plaatsen een gat van 6,8 mm boren, net door de velg, en er M8 in tappen, en dan een bout erin zodat de velg los gedrukt wordt van de naaf.......
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Alwin »

Hmmm. Dat zou inderdaad kunnen werken. Alleen moet ik eerst door een laag rubber heen. Weet niet hoeveel vlees ik heb op de velg. Door dat rubber is een pullytrekker ook niet echt een oplossing. Overigens heb ik geen trekker van dat formaat en ook geen gereedschap om tappen te draaien.

En dat allemaal omdat ik een klodder vet van een paar cent ben vergeten. :x Ik zoek ook nog een muur op mijn kop tegen aan te slaan.

Overigens, iedereen bedankt voor het meedenken.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by BigBlockMopar »

Alwin wrote:Iemand nog een vloekwoordenboek over. Kan ik waarschijnlijk ook wel gebruiken.

Het gaat er inderdaad niet om wat je doet, maar wat je zegt!

Dit soort hardnekkige issues krijg ik zelfs zonder gereedschap ook wel eens los soms.
Ben namelijk Hagenees... :lol:

Maar heetstoken wil ook helpen.
Dat vet kan je opnieuw aanbrengen weer later.

Desnoods stook je alleen de velg heet.

Of een paar rondjes rijden met de wielmoeren een beetje los, desnoods met een extra set moeren achter tegen het snel loslopen evt.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Robin_Chevelle »

Ik heb hetzelfde gehad met beide achtervelgen... ook eigenschuld trouwens :oops: had ze laten poedercoaten en daardoor (poedercoating dikte) zaten ze muurvast op de naaf.
Met zijn 2en onder de auto gaan liggen. (auto op goeie as-steunen) wielmoeren eraf natuurlijk en links en rechts tegen de band,velgrand aantrappen.. 1 wiel was vrij snel los de andere na een kwartiertje moeilijk doen.

succes, want als het echt vastgeroest is wordt het niet eenvoudig.
Ik zou de naaf nog even een paar keer proberen goed warm te stoken om het roest te breken zegmaar.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Robin_Chevelle »

BigBlockMopar wrote: Dit soort hardnekkige issues krijg ik zelfs zonder gereedschap ook wel eens los soms.
Ben namelijk Hagenees... :lol:
I know what you mean... :lol: (ben er van origine zelf ook één) 8)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by Pavement Pounder »

Met een zware voorhamer aan de buitenkant tegen de band slaan, naar binnen wel te verstaan.
Zo halen we vrachtwagen wielen los die 50 jaar vast zitten, overgens werkt een hydrolische uitdeukpers ook goed tussen chassis en velg.
Gebruik in vredesnaam wel hele degelijke bokken en niet van die dunne lidle dingen.
Het is zwaar klote dat iets niet los wil maar als de hele auto op je been ligt is dat ook best wel vervelend.
duster440
Posts: 228
Joined: Mon May 21, 2007 7:55 pm

Re: Achtervelgen en trommels muurvast.

Post by duster440 »

wat Herman zegt, wielmoeren erop, 3 slagen los, en goed slingerend gaan rijden.

wel oppe tijd kijken of ie los heeft gelaten...
Post Reply