schokbrekers pontiac bonneville 1966

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
tinus tussengas
Posts: 144
Joined: Mon Apr 09, 2007 4:39 pm

schokbrekers pontiac bonneville 1966

Post by tinus tussengas »

Kan iemand mij vertellen of er bij een pontiac bonneville uit 1966 bij de achteras in de spiraalveer ook een schokbreker hoort te zitten of alleen ernaast.
Ben vanmorgen even bezig geweest met de bonneville van mijn werkgever, omdat de wielkap bij de achteras er telkens afvalt, of hij verliest z'n wieldop in een bocht.( en nee, lichtmetalen wielen was geen optie heb ik ook al opgenoemd)
Wieldop en wielafdekkap raken elkaar in een bocht aangezien de wieldop zo'n spakendop is en deze steekt nogal uit, en ik vind dat hij behoorlijk laag hangt achter en de veering erg slap is.
Schokbrekers lijken nog redelijk nieuw die er op zitten. Heeft geen bladveren maar spiraalveren achter. De schokbrekers zitten naast de spiraalveer terwijl er in de kom van de veer onder en boven een gat zit, alsof hier evt. ook nog een schokbreker in zou kunnen.
Dit zou verklaren waarom hij wat doorhangt en vrij slap is in de achterveerring.
Als er achter geen dubbele schokbrekers horen te zitten, gaan we het misschien eens met een paar high-jackers proberen om hem zo een paar cm hoger te krijgen en iets stugger.
Heb al even gezocht op het web maar kan geen afbeelding vinden van de achterwielophanging, of er dubbele schokbrekers horen te zitten, en hier is vast wel iemand die ook zo'n wagen van ong. dit bouwjaar heeft.
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: schokbrekers pontiac bonneville 1966

Post by rene74monte »

waar je schokbrekers zitten maakt niets uit voor het slap of stug veren ,
ik had bij mij trouwens het zelfde probleem met de wieldoppen , die van mij verdraaiden onder het rijden waardoor mijn ventielen scheef werden gedrukt en ik steeds met slappe banden stond , het was bij mij ook zo dan als ik door een bocht ging mijn doppen tegen de skirts aan schuurden.
mijn oplossing was om de doppen weg te doen , je kunt ook een panhard stang plaatsen , dan is het heen en weer bewegen van de as afgelopen.
verder zou ik er luchtbalgen onder zetten , kun je de hoogte zelf regelen
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: schokbrekers pontiac bonneville 1966

Post by Firefly »

Ten eerste, veren dragen de auto, niet schokbrekers. Als je verlepte veren hebt moet je dat niet proberen op te lossen door een verkeerde (te harde en/of te lange) schokbreker te monteren.

Bij een '66er Pontiac horen de schokbrekers naast de veren te zitten, niet in de veren.
tinus tussengas
Posts: 144
Joined: Mon Apr 09, 2007 4:39 pm

Re: schokbrekers pontiac bonneville 1966

Post by tinus tussengas »

OK, thanks
ik dacht misschien horen er 2 schokbrekers per kant te zitten, maar dat dus niet.
Gaan we het eens proberen met een paar stuggere schokbrekers of evt. high jackers zodat de stugheid een beetje is te regelen met de druk.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: schokbrekers pontiac bonneville 1966

Post by Supervaags »

voor wat extra ondersteuning zou je ook schokbrekers kunnen nemen met hulpveren eromheen.. daardoor komt de auto ook iets omhoog en word er ook een stukje stugger door.
Post Reply