edelbrock intake, welke?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by Robin_Chevelle »

kikkegek wrote:dan moet je wel een kunststof of houten spacer (Birchwood) kiezen. Aluminium spacer zoals die ik nu gekozen heb, zal ook gewoon opwarmen.

heb je wel een luchttoevoer vanaf buiten op je carb/mixer? of hebbie open luchtfiltertje erop zitten?
Daarom moet ik ook even kijken .. volgen mij :o zit er nu een aluminium spacer tussen...
Ik heb een kleppenplaat met 425 mixer, het luchtfilter is het originele luchtfilter die nu met de luchtaanzuig buis naar voren staat. Er is heel weinig ruimte, maar op deze manier pakt ie zoveel mogelijk koude lucht.
Als je goed kijkt kan je precies de bovenkant van de 425mixer zien....
Nouja vandaar dat het dus was lastig is bij dit busje een beetje koude lucht bij de mixer te krijgen ;)

Image
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by sjak_brak »

Robin_Chevelle wrote:Nouja vandaar dat het dus was lastig is bij dit busje een beetje koude lucht bij de mixer te krijgen ;)
4" slang naar voren toe leggen ;)
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by kikkegek »

precies, je hoeft ook niet perse recht vooruit, zolang het maar een plek is waar je buitenlucht kunt aanzuigen ipv lucht uit je motorruimte
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by paulv »

Ik ben het nu een beetje aan het volgen hier, maar volgens mij is gewoon een standaard performer intake gewoon het beste.. het gaat hier om een 86 suburban.. geen racemonster! het enige wat belangrijk is is koppel.. mat moet je dan met een inlaatspruitstuk wat perfect werkt in hoge toeren :?: allemaal overkill!
gewoon een performer met een dikke voetpakking voor de hitte!
veel succes
paul
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by kikkegek »

paulv wrote:Ik ben het nu een beetje aan het volgen hier, maar volgens mij is gewoon een standaard performer intake gewoon het beste.. het gaat hier om een 86 suburban.. geen racemonster! het enige wat belangrijk is is koppel.. mat moet je dan met een inlaatspruitstuk wat perfect werkt in hoge toeren :?: allemaal overkill!
gewoon een performer met een dikke voetpakking voor de hitte!
veel succes
paul
paulv, als je nou ff het hele topic leest en ook de topics waarnaar gelinkt is, dan is daar heel duidelijk uitgelegd, waarom je nou juist op LPG een grote intake wilt.



De enige vraag die open staat is eignelijk "HOE GROOT?"

daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Kenners op RASO forum en SjakBrak van hier zeggen dat je een singleplane moet nemen van één maatje grotere motor.
Die gasten op het Ozrodders forum zeggen juist dat je de "biggest single plane" moet nemen die je kunt krijgen.

ik ga eerst eens een 1" spacer monteren, mocht dat verschil opleveren, ga ik of mijn tussenschot verwijderen of een single plane kopen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by sjak_brak »

Ik denk dat je misschien wat selectief leest, ben je koopgeil voor een nieuwe intake :D

Ik zeg bv ook, dat een RPM Airgap performer (een dual plane van een zeer goed ontwerp) ook een goede keus is, en op dat Aussie-forum is er zeker geen concensus, dat het een ZO GROOT MOGELIJKE single plane moet zijn.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by apmain »

Hallo, Ik weet dat het een oud-topic is maar heb toch paar vraagjes hierover en hopelijk kunnen iemand mij advies geven over een keuze intake manifold.

Voor een Chevy small block 305 met een 2 poorts intake die alleen op LPG rijdt zit ik na te denken om de intake manifold te vervangen naar een 4 poorts met een IMPCO 425 te plaatsen.

Welke edelbrock intake manifold zouden hiervoor het beste gebruikt kunnen worden:
Edelbrock Part # 2101 Performer intake manifold
Edelbrock Part # 2601 Performer Air-Gap intake manifold
Edelbrock Part # 2701 Performer EPS intake manifold
Edelbrock Part # 7501 RPM Air-Gap intake manifold
Of een andere…

Alvast bedankt
Albert
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by kikkegek »

Hoi Albert, misschien eerst ff vraagje. Wat is een 2 of 4 poorts intake? heb je partnummer van die twee poorts? of een foto?

Onderscheid in intakes voor carbs is dual plane of single plane.
1, 2 of 4 ports (bores in het engels) is de carburateur die erboven op gaat.

Op LPG zou ik siewieso voor de air-gap versie gaan van de intake. Omdat LPG niet van warmte houd en een air-gap een minder warme intake is.
OF je dan een Performer of RPM moet nemen hangt meer af van je nokkenas en de rest van je motor.
performer is 1500-4500rpm als ik me niet vergis|
rpm is 2500-5500rpm range als t goed is.

maar dat verschil ga je vooral merken als je beetje wilde motor hebt.
EPS heb ik nog nooit van gehoord.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by gert »

dat airgap is een goed punt, hoe kouder je mengsel de motor ingaat, hoe beter.
ook zou ik overwegen om een 300A mixer te nemen, die is groot zat voor een 350 motor.
daarbij komt dat elke impco mixer sterk afhankelijk is van een hoge doorstroom snelheid, bij een 425 is die iets minder bij de relatief kleine 350 motor.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by apmain »

kikkegek wrote: Tue Nov 09, 2021 8:55 pm Hoi Albert, misschien eerst ff vraagje. Wat is een 2 of 4 poorts intake? heb je partnummer van die twee poorts? of een foto?

Onderscheid in intakes voor carbs is dual plane of single plane.
1, 2 of 4 ports (bores in het engels) is de carburateur die erboven op gaat.

Op LPG zou ik siewieso voor de air-gap versie gaan van de intake. Omdat LPG niet van warmte houd en een air-gap een minder warme intake is.
OF je dan een Performer of RPM moet nemen hangt meer af van je nokkenas en de rest van je motor.
performer is 1500-4500rpm als ik me niet vergis|
rpm is 2500-5500rpm range als t goed is.

maar dat verschil ga je vooral merken als je beetje wilde motor hebt.
EPS heb ik nog nooit van gehoord.
Thanks!!

Ik heb geen part nr maar het ziet er uit zoals hieronder op een foto wat betreft de bores (van internet)
Image

Ik heb op het moment een rochester 2-jet carb met een impco 300a mixer (direct op de carb).
Verder is de motor standard/stock 305 blok geen aanpassingen.

Ik had inderdaad al gelezen over de single plane en de air-gap.
De victor en Torker zouden dan weer te groot zijn maar dan is er nog steeds genoeg keuze alleen niet in de single plane overigens....

Het idee is om een zware tabbert caravan te gaan trekken en dat gaat opzich wel mooi hoop op wat meer pit/trekkracht.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by rene74monte »

kikkegek wrote: Tue Nov 09, 2021 8:55 pm Hoi Albert, misschien eerst ff vraagje. Wat is een 2 of 4 poorts intake? heb je partnummer van die twee poorts? of een foto?

Onderscheid in intakes voor carbs is dual plane of single plane.
1, 2 of 4 ports (bores in het engels) is de carburateur die erboven op gaat.
uh serieus ?? een dualjet en een quadrajets hebben ook verschillende intakes hoor met 2 gaten of 4 gaten dus
Post Reply