edelbrock intake, welke?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
RickyV8
Posts: 1300
Joined: Mon Apr 05, 2010 9:25 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by RickyV8 »

Wheel wrote:Ik weet niet wat anderen ervan vinden hier, maar power plus is een firma van ex edelbrock medewerkers en die maken knock off's een stuk goedkoper.. Ik heb er een op mijn montie en nog geen nadelige gevolgen. Maar ik ben dan ook geen fanaticus...

Is maar een tip kijk maar of je er iets mee kan

http://www.professional-products.com/ma ... Bchevy.php

Heb je daar een foto van? :D :lol:

geintje.....

Back on topic!
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by David - 71 camaro »

the puritan wrote:Kan iemand mij uitleggen wat 'single plane' en 'dual plane' inhoud?
Image

Op links een single plane, op rechts een dual. Je kunt zien dat een single plane geen tussenschot heeft zoals de dual. De carb boven de dual krijgt een 'sterker vaccuum signaal' omdat ie maar de helft van de cylinders ziet en de intake runners vaak langer en smaller zijn waardoor de snelheid van het mengsel hoger is dan bij een single plane.

Daardoor zijn de dual planes in 99% van de gevallen beter geschikt voor een smal block voor op straat (praat niet over LPG - weinig verstand van), ze produceren meer koppel onderin veregeleken met een single plane. Moderne DP intakes zijn tegenwoordig zo doorontworpen (Edelbrock Performer/RPM evt air-gap), dat ze bovenin weinig PK's verliezen tov SP intakes - op street/strip motoren, praat niet over 100% race motoren.


Mocht je nog een zoeken, dan heb ik nog iets liggen.....nieuw in doos.
Image
Image
Image
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by Wheel »

RickyV8 wrote:Heb je daar een foto van? :D :lol:

geintje.....

Back on topic!

TUUUUURLIJK.............. Back on topic (intake staat erop)

Image
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by sjak_brak »

David - 71 camaro wrote: Op links een single plane, op rechts een dual. Je kunt zien dat een single plane geen tussenschot heeft zoals de dual. De carb boven de dual krijgt een 'sterker vaccuum signaal' omdat ie maar de helft van de cylinders ziet en de intake runners vaak langer en smaller zijn waardoor de snelheid van het mengsel hoger is dan bij een single plane.
de scheiding links en rechts heeft alleen zin, als dit bij de brandstoftoevoer ook gescheiden is, zoals bv bij een 4-barrel carb; bij een gasmixer met een enkele airvalve maakt het geen verschil. De doorsnede van de runner is op gas wel van belang, te groot is ook op gas nadelig.
David - 71 camaro wrote:Moderne DP intakes zijn tegenwoordig zo doorontworpen (Edelbrock Performer/RPM evt air-gap), dat ze bovenin weinig PK's verliezen tov SP intakes - op street/strip motoren, praat niet over 100% race motoren.
idd, hoewel er ook zeer goede single planes zijn voor op straat. Bv 1 van de beste allround intakes is de Holley Street Dominator, een single plane dus. Getest op Mopar bigblock (op benzine) gaf deze meer koppel en vermogen dan de Ed. RPM (Mopar BB heeft sowieso altijd ruimte tussen lifter gallery en de intake, ook in standaard vorm, aangezien er bij deze motoren geen onzin zoals waterkanalen e.d. door de intake loopt; er is dus geen aparte Airgap RPM intake voor aangezien alle intakes al "airgap" zijn)
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by gerrutcamaro »

heeft zo'n sub genoeg ruimte on der de kap? bij mij betekende een sp ook gelijk een 2.5" cowl
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by sjak_brak »

Ruimte onder de kap is bij oudere trucks geen probleem.

En niet iedere single plane is meteen een meter hoog :D bv eerder genoemde Holley is ongeveer even hoog als stock.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by Wheel »

zoek deze leverancier eens op op Ebay.. Hij heeft edelbrock intakes vanaf 99 dollar (alu versie)
ik heb vaker spullen van hem gekocht en is betrouwbaar..


gr Wheel

http://myworld.ebay.com/abad71camaro/&e ... EMK:US:USR
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by kikkegek »

interessant topic, hier was ik naar op zoek.

Ik heb had in GEZOCHT een single plane manifold gevraagd en kreeg al snel een Victor Jr aangeboden. Op Ozrodders.com las ik juist dat je met een IMPCO425 de manifold moet kiezen die je grootste single plenum biedt en langste runners...32coupe heeft daar zelfs een dubbele tunnel ram erop gezet.

Image

http://www.ozrodders.com/forum/viewtopi ... =1&t=44192

of dit topic:
http://www.ozrodders.com/forum/viewtopi ... =5&t=27604
My $0.02 worth on "big" manifolds

Petrol is naturally a liquid at ambient temprature.

A carburetor takes the liquid fuel and puts it into a vapour form, as small droplets suspended in a moving stream of air

The fuel will only stay in suspension if the air flow is kept at a given rate.

With big tunnel rams and large single plane manifolds, you need to keep the revs up for the fuel to stay in suspension
At low rpm, the air flow drops below the threshold flow level, and the fuel drops out of suspension and pools as a liquid at the low spots in the manifold.

This is why they cough and fart at low rpm

The bigger the plenum change in the manifold, the higher the air flow required to keep a liquid fuel in suspension.

This is why tunnel rams are considered "race only" when running a liquid fuel

LPG on the other hand is a gas at ambient temprature and above.
The only thing that will turn it back into a liquid is a few hundred PSI of pressure, or extreme cooling.

So it doesn't matter how big your manifold is, or how slow the air speed gets ............. it's a gaseous fuel and can't pool in the manifold.

So ignore everything you "know" about manifolds, air flow rates etc etc

JUST fit the biggest fucker of a manifold you can find and wack a 425 or two on top
iemand hier al eens mee ge-experimenteerd?

Ik heb nu een paar opties:

1. 1 inch open spacer op mijn huidige dual plane manifold, maar dan komt mijn tv-kabel schuin te staan.

2. tussenschot van huidige dual plane eruit slijpen...iemand dat al eens gedaan? ik ga toch nooit meer op benzine rijden...

3. Edelbrock Victor Jr kopen die me is aangeboden. Lees op sommige plekken dat die single plane niet groot genoeg kan zijn met een IMPCO425 erop.

4. kleinere nieuwe of 2ehands single plane manifold zoeken...
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by kikkegek »

Wheel wrote:zoek deze leverancier eens op op Ebay.. Hij heeft edelbrock intakes vanaf 99 dollar (alu versie)
ik heb vaker spullen van hem gekocht en is betrouwbaar..


gr Wheel

http://myworld.ebay.com/abad71camaro/&e ... EMK:US:USR
ik heb helaas een hoog oplopende discussie met hem gehad, toen die een totaal andere 16" electrische fan opstuurde, dan die mij verkocht had en vrolijk volhield dat het de jusite was.....ondanks bewijs van zijn eigen website met fotos en specificaties. Uiteindelijk me er maar bij neergelegd. Bianca en Hans hebben hem ge-blacklist daarna.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by sjak_brak »

Groter is lang niet altijd zaligmakend, ook op LPG zal een intake ontworpen voor bv een 1000pk motor gewoon te groot zijn voor je stock 350je. Nee, de brandstof zal geen druppelvorming vertonen, maar als je graag een hoop loze ruimte wilt vullen, dan kan je ook een prachtige gasarm monteren toch :D

Wat groter is prima, maar hou in gedachte dat het ook nog functioneel moet zijn voor jouw motor en rijstijl. Bij een beetje suf naar de winkel rijden en met lage/midrange toeren rondpruttelen met een stock smallblokje is een giga-intake gewoon nutteloos.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by kikkegek »

slijpen in me huidige manifold kan altijd nog. Voorlopig een 1 inch spacer besteld om te testen of het iets brengt.

Trans-Dapt #2109

Image

kan daarna altijd nog een andere intake manifold opzoeken of me tussenschot eruit slijpen.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by Robin_Chevelle »

kikkegek wrote:slijpen in me huidige manifold kan altijd nog. Voorlopig een 1 inch spacer besteld om te testen of het iets brengt.

Trans-Dapt #2109

Image

kan daarna altijd nog een andere intake manifold opzoeken of me tussenschot eruit slijpen.
Had je er niet beter 1-tje van dat kunststof (of phenolic) kunnen nemen?
Dan heb je toch nog minder warmte overdracht?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by kikkegek »

Robin_Chevelle wrote: Had je er niet beter 1-tje van dat kunststof (of phenolic) kunnen nemen?
Dan heb je toch nog minder warmte overdracht?
wel naar gekeken, maar kon alleen voor spreadbore versies vinden met 4 gaten in kunststof...er was wel een versie in "birchwood" maar die was geloif ik $65,- en dat komt op 95 euro ofzo voordat die in NL is, ken ik net zo goed een andere intake zoeken...
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by Robin_Chevelle »

Ik moet even kijken wat voor spacer er nu op mijn Van zit, dan ga ik is zoeken en het testen. Lees op verschillende site's dat het behoorlijk in temperatuur scheelt. En bij een Van wordt het allemaal al best wel warm door de kleine motorruimte.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by kikkegek »

Robin_Chevelle wrote:Ik moet even kijken wat voor spacer er nu op mijn Van zit, dan ga ik is zoeken en het testen. Lees op verschillende site's dat het behoorlijk in temperatuur scheelt. En bij een Van wordt het allemaal al best wel warm door de kleine motorruimte.
dan moet je wel een kunststof of houten spacer (Birchwood) kiezen. Aluminium spacer zoals die ik nu gekozen heb, zal ook gewoon opwarmen.

heb je wel een luchttoevoer vanaf buiten op je carb/mixer? of hebbie open luchtfiltertje erop zitten?
Post Reply