edelbrock intake, welke?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

edelbrock intake, welke?

Post by gert »

hallo mensen,
ik wil op mijn 1986 suburban met 350 V8, een edelbrock, aluminium intake.
nu rij ik alleen op lpg, is model 2101 daarvoor geschikt, of is er een betere keus voor lpg bedrijf?
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by arthur »

ik dacht dat een singleplane meestal het beste is voor lpg.

maar dat heb ik alleen van horen en zeggen.

en single plane's zijn dan een Edelbrock victor of een torker 2, of iets dergelijks.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by sjak_brak »

Voor standaard blok kleine single plane, of bv een airgap RPM.

Edelbrock Victor is waarschijlijk veel te groot.

Holley heeft ook goede intakes, bv Street Dominator is een goede.

Chevy-intakes hebben standaard geen scheiding tussen intake en liftergallery, als dat er zit op een intake is dat een pre.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by gert »

ik heb wel voorkeur voor een edelbrock, want die zijn gebruikt te koop vanaf $50.......
dus ik moet een single plane nemen.
bedankt.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by sjak_brak »

Een gebruikte holley of weiand intake is niet duurder hoor.

Ik zou niet zomaar willekeurig een intake kopen, alleen omdat t toevallig single plane en goedkoop is :)

Op een standaard motor is een Victor gewoon te groot, Airgap RPM is prima en ook van Edelbrock.

Als het alleen om goedkoop en alu gaat, dan is een simpele performer intake, of de vergelijkbare kopie van bv summit oid ook prima.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by gert »

ik keek effe op de edelbrock site, en zag een performer airgap 2601, maar er staat niet bij of ie single plane is......

en op de summit site zie ik dat als ik een single plane kies, er geen model beschikbaar is voor het toerengebied: 1500-5500, en dat moet ik wel hebben.

hoe zit dat?
Last edited by gert on Thu Oct 06, 2011 8:58 pm, edited 1 time in total.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by sjak_brak »

Is dual plane, maar wel van een heel goed ontwerp. De airgap zorgt dat je inlaat mengsel iets koeler blijft.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by gert »

dat snap ik, en das mooi, dus in dat geval kan ik wel een dual plane nemen?

waarom maakt dat wat uit bij lpg bedrijf?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by sjak_brak »

Er is niet zoiets als "moeten" he.

LPG-mengsel is iets volumineuzer dan benzine-mengsel, dus iets grotere intake heeft voordelen, maar geen overkill natuurlijk.

Daarnaast heeft LPG geen last van de nadelen van single plane bij lagere flowsnelheid, zie verder stukje hieronder.

Bedenk ook dat er de afgelopen 40 jaar ook wel iets verbeterd is aan intake-ontwerp, waardoor bv zon RPM ook een goede keus is.

Image
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by gert »

aardig stukje literatuur.

is het slim, om ivm het "open plenum" verhaal, de scheidingswand die bij sommige intakes net onder de carb. staat ,weg te nemen?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by sjak_brak »

Daar kan je mee experimenteren natuurlijk. Je werkt toch niet met een carb met 4 gescheiden venturi, maar met een Impco mixer met 1 airvalve (die je zou kunnen beschouwen als een variabele venturi)

Een ander punt van aandacht is de heatriser afdichten waar uitlaatgas van de ene kop naar de ander gaat, en de klep in het spruitstuk verwijderen.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by gert »

die heatriser las ik uiteraard dicht.
1 ding is me nog niet duidelijk:
alle single plane intakes zijn bedoeld voor het toerengebied 3000-6000+, mijn motor is stock, en dat blijft ie, terwijl er wel dual planes zijn voor mijn toerengebied:0- 5500.
waarom dan een single plane?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: edelbrock intake, welke?

Post by sjak_brak »

Lees dat stukje nog eens.

De specs voor die single plane dingen gaan uit van benzine, niet LPG. Een milde single plane (bv Holley Street dominator of Torker) zal geen nadelen geven op LPG maar op benzine mogelijk wel matige respons onderin geven.

Een dikke Indy-race-intake zal echter niet werken op stock motor.

Daarnaast, wat boeit het of iets goed werkt bij 0 rpm, stilstaand presteren ze allemaal gelijk :D
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by Wheel »

Ik weet niet wat anderen ervan vinden hier, maar power plus is een firma van ex edelbrock medewerkers en die maken knock off's een stuk goedkoper.. Ik heb er een op mijn montie en nog geen nadelige gevolgen. Maar ik ben dan ook geen fanaticus...

Is maar een tip kijk maar of je er iets mee kan

http://www.professional-products.com/ma ... Bchevy.php
the puritan
Posts: 249
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm

Re: edelbrock intake, welke?

Post by the puritan »

Kan iemand mij uitleggen wat 'single plane' en 'dual plane' inhoud?
Post Reply