Dubbele gastanks onderbouw

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Dubbele gastanks onderbouw

Post by HarleyRob »

Ik hoor/lees graag ervaringen met dubbele gastanks onderbouw. Ik overweeg 2x70 liter onder de Sub te zetten. Wie heeft deze opstelling, en wat zijn de voor/nadelen?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by gert »

er zijn geen nadelen.
je kan gewoon ouwe tanks nemen, als je al een G op kenteken hebt.

ik heb in een stationwagen 2x 80 liter tanks gehad, beide met een ouwewetse kraan-afsluiter die gewoon open staat, via een t-stuk gekoppeld aan de electrische afsluiter voor de verdamper.
tegelijk leeg rijden is het gemakkelijkst.
wil je ze 1 voor 1 leeg rijden ,dan kun je de kranen bedienen, maar heeeft geen voordelen.

vullen gaat oook met een t-stuk.
MrOi
Posts: 152
Joined: Tue Jun 29, 2010 8:40 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by MrOi »

Ik heb 2x 70 liter onder de Van en vind het ideaal. Ze zaten er al onder toen ik hem kocht en zijn met elektrische afsluiter en lopen tegelijk leeg. Er is bij mij ook zat ruimte eronder, je moet wel rekening houden met de afstand tot de grond en niet te dicht bij de uitlaat enzo maar voor de rest is het ideaal.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by stef »

Zolang de tanks identiek zijn, is er niet zo veel loos. Bij verschillende maten electrische afsluiters gebruiken, en 1 voor 1 leegrijden. (vind ik zelf ook handiger eerlijk gezegd.)
Zowel vulslang als afname kan parallel.
Birdje
Posts: 335
Joined: Sun Apr 06, 2008 8:52 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by Birdje »

heb 2 tanks onder liggen, schakel ze apart rijd ze dus 1 voor 1 leeg vind die meter met bolletjes niet al te precies zeg mar...

vullen heb ik 2 t-stukken tussen gedaan met aan elke kant een vulopening, aan welke kant ik ook sta bij de pomp kan ik ze tog beide volgooien...

Gr
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by stef »

Birdje wrote: vullen heb ik 2 t-stukken tussen gedaan met aan elke kant een vulopening, aan welke kant ik ook sta bij de pomp kan ik ze tog beide volgooien...

Gr
DAT vind ik wel een slimme oplossing!
Nog niet eerder van gehoord eerlijk gezegd.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by HarleyRob »

Nou, da's duidelijk. Bedankt voor alle tips, ik weet wat me te doen staat.
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by M@ikel »

Birdje wrote:heb 2 tanks onder liggen, schakel ze apart rijd ze dus 1 voor 1 leeg vind die meter met bolletjes niet al te precies zeg mar...

vullen heb ik 2 t-stukken tussen gedaan met aan elke kant een vulopening, aan welke kant ik ook sta bij de pomp kan ik ze tog beide volgooien...

Gr
dat heb ik nooit gedurfd, maar dat werkt dus gewoon, de terugslagklep in de vulslang is betrouwbaar genoeg?

M@ik
Birdje
Posts: 335
Joined: Sun Apr 06, 2008 8:52 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by Birdje »

Hoi,

met tanken werkt prima. zit klep in tank das het enige: 2 tanks, 2 t-stukken, 5 stukkies slang en 2 vulopeningen.

als je net gaat rijden na het tanken zakt de druk in de tank en gooit dan de terugslagklep in de tanken dicht.


liever lui dan moe zeg mar :D

suc6

Gr
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by HarleyRob »

Update: gisteren bij AGS in Zeist geweest om de mogelijkheden te bespreken: rechts ligt al een 70L tank onderbouw, links komt er één bij. Worden parallel aangesloten, met 1 indicator en een schakelaar binnen op het dashboard. De enkele vulnippel achter blijft bestaan, ik kan in één keer beide vol tanken. Dan eerst tank 1 leegrijden, daarna overschakelen op tank 2. Bij elkaar dus bruto 140 liter gas.

Ik geef wel weer even een update als het er onder ligt. Ga na onderbouw een week naar Frankrijk, ideaal om te testen......
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by stef »

ik kan je sterk adviseren 2 indicatoren te nemen.
ik vind het erg handig om zeker te weten hoeveel ik heb, en er niet bij het overschakelen achter te hoeven komen dat je vrouw/vriendin dacht dat ze altijd eerst die andere tank leeg moest rijden... :D :D
Zeker in mijn geval met lpg-only, een goede waarborg.. 8)
Birdje
Posts: 335
Joined: Sun Apr 06, 2008 8:52 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by Birdje »

he ik heb 1 indicator (eigenlijk 1 stand voor benzine 1 voor gas) gebruik ze allebei voor gas maar moest wel zon diode tussen solderen anders gingen ze op mekaar reageren...

Gr
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by VetteV8 »

stef wrote:""
vullen heb ik 2 t-stukken tussen gedaan met aan elke kant een vulopening, aan welke kant ik ook sta bij de pomp kan ik ze tog beide volgooien...""
................
DAT vind ik wel een slimme oplossing!
Nog niet eerder van gehoord eerlijk gezegd.
Dat heb ik ook zo gedaan op mijn camper; en omdat de vakanties meestal in het buitenland zijn, zit er op een kant een NL banjonet, en op de andere kant een [Duits/amerikaanse] ACME schroefkoppeling........Nòg handiger.
Cor
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by HarleyRob »

Net de Sub bij AGS opgehaald, ziet er allemaal perfect uit. 2 Tanks (70 liter) en 1 meter (op dashboard), naast de meter zit een schakelaar met 1 en 2. Meter geeft inhoud aan van tank die ingeschakeld is.
Birdje
Posts: 335
Joined: Sun Apr 06, 2008 8:52 pm

Re: Dubbele gastanks onderbouw

Post by Birdje »

:thumbs:
Post Reply