Carter vol koelvloeistof
-
- Posts: 121
- Joined: Wed Feb 16, 2005 10:31 pm
Carter vol koelvloeistof
Het Carter van mijn net aangekochte Chevy Van 1998 staat vol met olie/koelvloeisof en heel veel sludge.
En uiteraard is het koelsysteem leeg....
Dit was uiteraard bekend bij de aankoop en hier was de prijs ook naar.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat voor actie is hierop ondernomen.
waarschijnlijk is er een koppaking kapot gegaan waardoor het koelwater naar binnen is gelopen.
Nu kan ik natuurlijk de koppen demonteren en wegbrengen en het blok spoelen.
En het blok weer opbouwen.
Maar hoe groot is de kans dat dit goed gaat?
En uiteraard is het koelsysteem leeg....
Dit was uiteraard bekend bij de aankoop en hier was de prijs ook naar.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat voor actie is hierop ondernomen.
waarschijnlijk is er een koppaking kapot gegaan waardoor het koelwater naar binnen is gelopen.
Nu kan ik natuurlijk de koppen demonteren en wegbrengen en het blok spoelen.
En het blok weer opbouwen.
Maar hoe groot is de kans dat dit goed gaat?
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Carter vol koelvloeistof
kop(pen) kunnen ook gescheurd zijn.
Inlaatspruitstuk pakking kan ook aan de onderkant koelwater lekken.
Ligt er aan hoe lang er mee doorgereden is.
Inlaatspruitstuk pakking kan ook aan de onderkant koelwater lekken.
Ligt er aan hoe lang er mee doorgereden is.
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Carter vol koelvloeistof
Koppen dr af en laten afpersen. Daaruit zal blijken of ze gescheurd zijn of niet.
Zo niet, (koppen evt laten vlakken) pakkings raakvlakken goed schoon maken, nieuwe koppakking dr op + natuurlijk alle andere pakkingen die daarbij ook beroerd worden waaronder de inlaatspruitstuk pakking. de boel op de juiste momenten aantrekken, afvullen met de benodigde vloeistoffen en gaan met die banaan.
Zo niet, (koppen evt laten vlakken) pakkings raakvlakken goed schoon maken, nieuwe koppakking dr op + natuurlijk alle andere pakkingen die daarbij ook beroerd worden waaronder de inlaatspruitstuk pakking. de boel op de juiste momenten aantrekken, afvullen met de benodigde vloeistoffen en gaan met die banaan.
Re: Carter vol koelvloeistof
zit er toevallig een kc4 motoroliekoeler op dat ding? Zo ja, dan kon dat best eens de reden zijn dat het carter vol staat
-
- Posts: 121
- Joined: Wed Feb 16, 2005 10:31 pm
Re: Carter vol koelvloeistof
Het heeft even geduurd ivm het transporteren van de Van,maar hij staat eindelijk op de brug.
Gistermorgen dacht ik eerst even het carter leeg te maken,maar dat ging niet zoals verwacht.
Carterplug eruit en er kwam eerst niks en daarna een soort stroperige witte drap ( sludge)
Ik had verwacht dat het juist erg dun zou zijn door de koelvloeistof.
Ik heb het carter tot vandaag uit laten lekken,en toen had ik ongeveer 15 liter van die dikke troep, en er kwam nogsteeds uit.
Dit duurde me te lang en toen maar het carter en het oliefilter verwijderd.
Waarvan hieronder een paar foto,s
Hierna ook de kleppendeksels verwijderd, het spul zat ook op de tuimelaars en is dus door heel de motor gepompt.
De oliedruk was ook nog gewoon goed.
Heeft het zin om verder te gaan met deze motor of loopt dit uit op een totale revisie?
Anders ga ik opzoek naar een andere motor.
Gistermorgen dacht ik eerst even het carter leeg te maken,maar dat ging niet zoals verwacht.
Carterplug eruit en er kwam eerst niks en daarna een soort stroperige witte drap ( sludge)
Ik had verwacht dat het juist erg dun zou zijn door de koelvloeistof.
Ik heb het carter tot vandaag uit laten lekken,en toen had ik ongeveer 15 liter van die dikke troep, en er kwam nogsteeds uit.
Dit duurde me te lang en toen maar het carter en het oliefilter verwijderd.
Waarvan hieronder een paar foto,s
Hierna ook de kleppendeksels verwijderd, het spul zat ook op de tuimelaars en is dus door heel de motor gepompt.
De oliedruk was ook nog gewoon goed.
Heeft het zin om verder te gaan met deze motor of loopt dit uit op een totale revisie?
Anders ga ik opzoek naar een andere motor.
Re: Carter vol koelvloeistof
altijd feest met
De lagers kunnen slecht tegen glycol (koelvloeistof), om het goed te doen zul je de hele motor uit elkaar moeten halen, je weet ook nog steeds niet waar het koelwater vandaan komt, kop, scheur in cilinder o.i.d. als deze van mij zou zijn zou ik mooi een ander torretje opsnorren
de oliedruk was trouwens niet goed maar de water/oliedruk
wel kut natuurlijk dit. Zoals ik al eerder vroeg, heb je een KC4 externe oliekoeler (warmtewisselaar) tussen filter en blok? Als die dingen lekken heb je instant mayo omdat het dan perfect mengt daar.
De lagers kunnen slecht tegen glycol (koelvloeistof), om het goed te doen zul je de hele motor uit elkaar moeten halen, je weet ook nog steeds niet waar het koelwater vandaan komt, kop, scheur in cilinder o.i.d. als deze van mij zou zijn zou ik mooi een ander torretje opsnorren
de oliedruk was trouwens niet goed maar de water/oliedruk
wel kut natuurlijk dit. Zoals ik al eerder vroeg, heb je een KC4 externe oliekoeler (warmtewisselaar) tussen filter en blok? Als die dingen lekken heb je instant mayo omdat het dan perfect mengt daar.
-
- Posts: 321
- Joined: Fri Sep 15, 2006 6:42 pm
Re: Carter vol koelvloeistof
tering zeg dat ziet er niet uit joh pffff , ik zou ook voor een ander blokkie gaan en deze aan de kant zetten en als je eens tijd hebt dan pas kijken wat er daadwerkelijk kapot is ,uit elkaar moet hij toch .
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Carter vol koelvloeistof
Dit is extreem
Motor zal dr inderdaad geleden hebben ondertussen!
Zet effe druk op de koelsysteem terwijl je de carterpan er nog af hebt, meschien loopt het er wel direkt uit aan de onderkant.
Als het de kop is, en het is een scheur aan de ontbrandings ruimte zijde, dan zal het niet direkt lekken. het hoopt zich dan op een zuiger op.
Toen je hem voorheen starte heh, liep die gelijk netjes op alle 8 cilinders, of was het net of dr een niet mee deed voor een tijdje..?
Motor zal dr inderdaad geleden hebben ondertussen!
Zet effe druk op de koelsysteem terwijl je de carterpan er nog af hebt, meschien loopt het er wel direkt uit aan de onderkant.
Als het de kop is, en het is een scheur aan de ontbrandings ruimte zijde, dan zal het niet direkt lekken. het hoopt zich dan op een zuiger op.
Toen je hem voorheen starte heh, liep die gelijk netjes op alle 8 cilinders, of was het net of dr een niet mee deed voor een tijdje..?
Re: Carter vol koelvloeistof
er zit toch al tijden geen glycol meer koelvloeistof..... Das al ff geleden verboden naar mijn weten....
-
- Posts: 121
- Joined: Wed Feb 16, 2005 10:31 pm
Re: Carter vol koelvloeistof
Corp wrote:altijd feest met
De lagers kunnen slecht tegen glycol (koelvloeistof), om het goed te doen zul je de hele motor uit elkaar moeten halen, je weet ook nog steeds niet waar het koelwater vandaan komt, kop, scheur in cilinder o.i.d. als deze van mij zou zijn zou ik mooi een ander torretje opsnorren
de oliedruk was trouwens niet goed maar de water/oliedruk
wel kut natuurlijk dit. Zoals ik al eerder vroeg, heb je een KC4 externe oliekoeler (warmtewisselaar) tussen filter en blok? Als die dingen lekken heb je instant mayo omdat het dan perfect mengt daar.
De mayodruk was inderdaad heel goed
Zo extreem als dit had ik het absoluut niet verwacht, ik heb al aardig wat blokken opengehad.
Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Dat van die externe oliekoeler ga ik morgen even bekijken, ik heb er eigenlijk niet opgelet.
Het gaat hier wel om een 5.7 Vortec motor misschien dat iemand dan zoiets heeft van dat of dat is een bepaalde kwaal van deze motoren.....
-
- Posts: 121
- Joined: Wed Feb 16, 2005 10:31 pm
Re: Carter vol koelvloeistof
Druk op het koelsysteem kan ik morgen eerst eens proberen.Detroitsteel wrote:Dit is extreem
Motor zal dr inderdaad geleden hebben ondertussen!
Zet effe druk op de koelsysteem terwijl je de carterpan er nog af hebt, meschien loopt het er wel direkt uit aan de onderkant.
Als het de kop is, en het is een scheur aan de ontbrandings ruimte zijde, dan zal het niet direkt lekken. het hoopt zich dan op een zuiger op.
Toen je hem voorheen starte heh, liep die gelijk netjes op alle 8 cilinders, of was het net of dr een niet mee deed voor een tijdje..?
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het ergens tussen vandaan komt zetten.
De motor liep zeker niet stabiel, maar ik denk eerder dat dit kwam omdat de lifters geen druk meer kregen door die dikke drap.
De motor rookte verder ook niet en starte gewoon direct zonder te rommelen of wat.
Ik zal morgen ook de bougie,s er eens uitdraaien om te kijken hoe dat eruit ziet.
Helaas wel ff wat anders bij een Van pfff je hebt echt totaal geen ruimte
-
- Posts: 57
- Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm
Re: Carter vol koelvloeistof
Dit is echt verschrikkelijk veel werk als je dit wil maken moet je hem van boven tot onder uit elkaar halen.
Met een beetje geluk zijn je hoofdlagers van je krukas etc nog goed maar ze kunnen hier over het algemeen niet zo best tegen..
Ik zou beginnen met slopen, een rapportje opmaken kijken wat het allemaal kost aan tijd en geld en dat met een vervangend blokje vergelijken.
Denk dat je met een ander blokje makkelijker en goedkoper uit bent.
Met een beetje geluk zijn je hoofdlagers van je krukas etc nog goed maar ze kunnen hier over het algemeen niet zo best tegen..
Ik zou beginnen met slopen, een rapportje opmaken kijken wat het allemaal kost aan tijd en geld en dat met een vervangend blokje vergelijken.
Denk dat je met een ander blokje makkelijker en goedkoper uit bent.
-
- Posts: 112
- Joined: Tue Aug 24, 2004 4:21 pm
Re: Carter vol koelvloeistof
Filmpje met vergelijkbare milkshake in de motor:
goede nieuws is dat na het vervangen van 'wat' onderdelen, de motor gewoon weer werkte.
goede nieuws is dat na het vervangen van 'wat' onderdelen, de motor gewoon weer werkte.
Re: Carter vol koelvloeistof
Ja, dat laatste filmpje was ik naar opzoek. Ik dacht dat het een 460 motor was dus heb het niet kunnen vinden.
Re: Carter vol koelvloeistof
8) ik heb dit ook al eens gehad, heb toen de zaak schoon gespoten met de hoge druk en zat toen met een gescheurde kop. andere kop erop en nooit geen last ergens mee gehad.