chevy small block blijft koel (<65C)
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Iedereen met een standaard externe bakkoeler, heeft deze op de radiateur. Dit heeft niets met de koeling te maken, meer met dat de bak sneller op temperatuur komt, omdat de motor sneller warm wordt dan de bak.
Dit is gewoon een extra warmtewisselaar waar koelwater langstroomt. Deze moet je ook gewoon laten zitten, en de kachelretour staat los daarvan.
Dit is gewoon een extra warmtewisselaar waar koelwater langstroomt. Deze moet je ook gewoon laten zitten, en de kachelretour staat los daarvan.
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
helemaal juist
ik kap ermee.... Gebed zonder eind....
ik kap ermee.... Gebed zonder eind....
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
@ Thing: ik neem niet zomaar alles aan wat iemand zegt. Maar ben wel onwijs blij met ale adviezen...echt super...
@ Knapstaart: ik zat daar toevallig ook aan te denken. Als er geen LPG installatie was en de kachel staat de hele zomer uit. dan zou er ook geen constante circulatie over de radiator zijn, dus vroeg me al af "wat nou koelen" in water van 70-80C?......en ik wist dus niet dat die transmissiewarmtewisselaar was om de olie sneller op te warmen....bedankt man, weer wat geleerd.
Dan zou het inderdaad verstandig zijn om de kachelretour naar de waterpomp te halen...
nou nog aansluitmateriaal vinden en hopen dat die moer lost wil...tis een gek vierkant...geen zeskant ofzo...ff zoeken dan maar...
@ Knapstaart: ik zat daar toevallig ook aan te denken. Als er geen LPG installatie was en de kachel staat de hele zomer uit. dan zou er ook geen constante circulatie over de radiator zijn, dus vroeg me al af "wat nou koelen" in water van 70-80C?......en ik wist dus niet dat die transmissiewarmtewisselaar was om de olie sneller op te warmen....bedankt man, weer wat geleerd.
Dan zou het inderdaad verstandig zijn om de kachelretour naar de waterpomp te halen...
nou nog aansluitmateriaal vinden en hopen dat die moer lost wil...tis een gek vierkant...geen zeskant ofzo...ff zoeken dan maar...
-
- Posts: 535
- Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
ZOals het bij hem nu zit gaat het dus via de kachel en verdamper naar de kleinere aansluiting bovenaan de rad en dan via de onderste radiateurslang de pomp in, waarbij warmte aan de radiateur verloren zal worden. Dit alles met de thermostaat dicht.kn@pestaart wrote: Als de thermostaat niet opengaat, stroomt er helemaal niets...
Je hebt dan alleen circulatie via de pomp-> Manifolduitgang->kachel (verdamper) ->pomp.
Dus je hebt volle circulatie in het kachelcircuit als je blok koud is.
Pas als je thermostaat opengaat, loopt het water via de radiateur, totdat het weer wordt afgekoeld tot een bepaald punt, afhankelijk van rijwind en buitentemperatuur...
Dus aansluiten zoals Thing dat zegt...
Aansluiten op de pomp is ook een oplossing, het gaat er maar om dat hij niet zo veel water door de rad pompt.
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Bij mij zat het het ook van radiator->kachel en van intakemanifold->kachel(volgens mij origineel) ik heb er ook gewoon 2 t-stukken tussen gezet waar de verdamper aan hangt. Temperatuur staat nog steeds zoals ie stond zonder lpg installatie.
Donny
Donny
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
OK,
ik ben overtuigd. Electrische fan heeft nu gereulteerd in een sneller opwarmende motor, maar op de grote weg komt die door die bypass nog steeds niet boven de 160F. Dus te koud.
ik ga vanmiddag een aansluitstuk voor me waterpomp halen en hopelijk vanavond of morgen ofzo monteren.
I'll be back....
@Thing: zou je dan toch gelijk krijgen? hahahahaha.... 8)
ik ben overtuigd. Electrische fan heeft nu gereulteerd in een sneller opwarmende motor, maar op de grote weg komt die door die bypass nog steeds niet boven de 160F. Dus te koud.
ik ga vanmiddag een aansluitstuk voor me waterpomp halen en hopelijk vanavond of morgen ofzo monteren.
I'll be back....
@Thing: zou je dan toch gelijk krijgen? hahahahaha.... 8)
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Niet alleen Thing....
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
sjorrie, u r right!kn@pestaart wrote:Niet alleen Thing....
Ik heb vandaag een heater hose connection voor de waterpomp besteld. Donderdag binnen.....ben benieuwd!
dan heb ik wel weer een nieuw probleem.
als mijn motor continu rondom de 195F zit...dan staat mijn electrische fan de hele tijd aan...want die gaat aan bij 200F en pas uit bij 185F...daar moet ik nog iets op bedenken...en nee, die temp is niet instelbaar...
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Als ie continu rond de 195 zit, zou die niet aan moeten gaan, toch?
Als de Fan niet genoeg koelt, wordt ie nooit 185 graden, dus zal ie net zolang draaien tot ie dat wel is...
Als de Fan niet genoeg koelt, wordt ie nooit 185 graden, dus zal ie net zolang draaien tot ie dat wel is...
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
kikkegek wrote:
dan heb ik wel weer een nieuw probleem.
uhm...tja....na een pagina of 6 was het dacht ik toch wel overduidelijk dat het niet aan de fan of aan de fan-shroud lag maar aan iets anders, als je dan toch nog die zooi eruitkiepert en een elektrische inbouwt is dat probleem ten eerste onnodig en ten tweede ook onnodig werk geweest....maakt niet uit, 't is jouw feestje....
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
was ik toch al van plan. Vind die fanshroud lelijk en in de weg zitten...electische fan vind ik mooier en kan ik tenminste overal bij.johnny wrote:
uhm...tja....na een pagina of 6 was het dacht ik toch wel overduidelijk dat het niet aan de fan of aan de fan-shroud lag maar aan iets anders, als je dan toch nog die zooi eruitkiepert en een elektrische inbouwt is dat probleem ten eerste onnodig en ten tweede ook onnodig werk geweest....maakt niet uit, 't is jouw feestje....
ga vandaag die aansluiting voor op de waterpomp halen. Hopelijk dit weekend inbouwen...
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
heb de slang van de kachel (kachelretour) van de radiateur naar de waterpomp verhuist...maar nog steeds komt mijn motor op de grote weg en binnenwegen niet boven de 160F....Stom he!
zodra ik dan voor het stoplicht sta, loopt de temperatuur op naar de 190F daar blijft die ff hangen (thermostaat gaat dan denk ik open...en dan loopt die door naar de 200F en dan springt de koelfan aan!
schiet mij maar lek, maar ik snap echt werkelijk niet "waardoor die gekoeld wordt"...dat kan toch nou inet meer?
Als ik bij het stoplicht met 200F wegrij...dan zit die binnen 500-1000m al weer op de 160-170F...
Maar ik zou mijn god niet meer weten nu, wat er dan koeling zou moeten leveren. Kan me alleen maar voorstellen, dat de thermostaat die er inzit (nog geen half jaar oud) gewoon te vroeg open gaat en daardoor het koelwater koelt...
zodra ik dan voor het stoplicht sta, loopt de temperatuur op naar de 190F daar blijft die ff hangen (thermostaat gaat dan denk ik open...en dan loopt die door naar de 200F en dan springt de koelfan aan!
schiet mij maar lek, maar ik snap echt werkelijk niet "waardoor die gekoeld wordt"...dat kan toch nou inet meer?
Als ik bij het stoplicht met 200F wegrij...dan zit die binnen 500-1000m al weer op de 160-170F...
Maar ik zou mijn god niet meer weten nu, wat er dan koeling zou moeten leveren. Kan me alleen maar voorstellen, dat de thermostaat die er inzit (nog geen half jaar oud) gewoon te vroeg open gaat en daardoor het koelwater koelt...
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Ik zou er niets meer aan doen. De meeste meters geven toch een kwart aan.
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
die meter klopt wel. Want zodra die de 200F van de elektrische fan aantikt, springt mijn fan aan (ik kan dat zien door een groen LEDje in mijn dashboard)...kn@pestaart wrote:Ik zou er niets meer aan doen. De meeste meters geven toch een kwart aan.
En je moet toch toegeven dat het weird is, dat de temperatuur daalt, zodra ik ga rijden...
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
kikkegek wrote:
En je moet toch toegeven dat het weird is, dat de temperatuur daalt, zodra ik ga rijden...
als je gaat rijden zal ook je waterpomp sneller gaan draaien dus de boel sneller circuleren....
als je vind ( of denkt of vermoed ) dat je thermostaat te vroeg opengaat kun je er eentje halen die een graad of wat hoger ( dus ietsje later ) pas opengaat, kost niet veel en is ook niet veel werk, valt te proberen....