chevy small block blijft koel (<65C)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Iedereen met een standaard externe bakkoeler, heeft deze op de radiateur. Dit heeft niets met de koeling te maken, meer met dat de bak sneller op temperatuur komt, omdat de motor sneller warm wordt dan de bak.
Dit is gewoon een extra warmtewisselaar waar koelwater langstroomt. Deze moet je ook gewoon laten zitten, en de kachelretour staat los daarvan.

;)
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Thing »

helemaal juist :!:

ik kap ermee.... Gebed zonder eind....
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

@ Thing: ik neem niet zomaar alles aan wat iemand zegt. Maar ben wel onwijs blij met ale adviezen...echt super...

@ Knapstaart: ik zat daar toevallig ook aan te denken. Als er geen LPG installatie was en de kachel staat de hele zomer uit. dan zou er ook geen constante circulatie over de radiator zijn, dus vroeg me al af "wat nou koelen" in water van 70-80C?......en ik wist dus niet dat die transmissiewarmtewisselaar was om de olie sneller op te warmen....bedankt man, weer wat geleerd.

Dan zou het inderdaad verstandig zijn om de kachelretour naar de waterpomp te halen...

nou nog aansluitmateriaal vinden en hopen dat die moer lost wil...tis een gek vierkant...geen zeskant ofzo...ff zoeken dan maar...
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by capricelimburg »

kn@pestaart wrote: Als de thermostaat niet opengaat, stroomt er helemaal niets...
Je hebt dan alleen circulatie via de pomp-> Manifolduitgang->kachel (verdamper) ->pomp.
Dus je hebt volle circulatie in het kachelcircuit als je blok koud is.
Pas als je thermostaat opengaat, loopt het water via de radiateur, totdat het weer wordt afgekoeld tot een bepaald punt, afhankelijk van rijwind en buitentemperatuur...

Dus aansluiten zoals Thing dat zegt... ;)
ZOals het bij hem nu zit gaat het dus via de kachel en verdamper naar de kleinere aansluiting bovenaan de rad en dan via de onderste radiateurslang de pomp in, waarbij warmte aan de radiateur verloren zal worden. Dit alles met de thermostaat dicht.

Aansluiten op de pomp is ook een oplossing, het gaat er maar om dat hij niet zo veel water door de rad pompt.
donny
Posts: 1856
Joined: Thu Feb 22, 2007 7:28 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by donny »

Bij mij zat het het ook van radiator->kachel en van intakemanifold->kachel(volgens mij origineel) ik heb er ook gewoon 2 t-stukken tussen gezet waar de verdamper aan hangt. Temperatuur staat nog steeds zoals ie stond zonder lpg installatie.

Donny
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

OK,

ik ben overtuigd. Electrische fan heeft nu gereulteerd in een sneller opwarmende motor, maar op de grote weg komt die door die bypass nog steeds niet boven de 160F. Dus te koud.

ik ga vanmiddag een aansluitstuk voor me waterpomp halen en hopelijk vanavond of morgen ofzo monteren.

I'll be back....

@Thing: zou je dan toch gelijk krijgen? hahahahaha.... :lol: 8)
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Niet alleen Thing.... :D
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

kn@pestaart wrote:Niet alleen Thing.... :D
sjorrie, u r right!

Ik heb vandaag een heater hose connection voor de waterpomp besteld. Donderdag binnen.....ben benieuwd!

dan heb ik wel weer een nieuw probleem.

als mijn motor continu rondom de 195F zit...dan staat mijn electrische fan de hele tijd aan...want die gaat aan bij 200F en pas uit bij 185F...daar moet ik nog iets op bedenken...en nee, die temp is niet instelbaar...
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Als ie continu rond de 195 zit, zou die niet aan moeten gaan, toch? :D

Als de Fan niet genoeg koelt, wordt ie nooit 185 graden, dus zal ie net zolang draaien tot ie dat wel is...
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by johnny »

kikkegek wrote:
dan heb ik wel weer een nieuw probleem.


uhm...tja....na een pagina of 6 was het dacht ik toch wel overduidelijk dat het niet aan de fan of aan de fan-shroud lag maar aan iets anders, als je dan toch nog die zooi eruitkiepert en een elektrische inbouwt is dat probleem ten eerste onnodig en ten tweede ook onnodig werk geweest....maakt niet uit, 't is jouw feestje....
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

johnny wrote:

uhm...tja....na een pagina of 6 was het dacht ik toch wel overduidelijk dat het niet aan de fan of aan de fan-shroud lag maar aan iets anders, als je dan toch nog die zooi eruitkiepert en een elektrische inbouwt is dat probleem ten eerste onnodig en ten tweede ook onnodig werk geweest....maakt niet uit, 't is jouw feestje....
was ik toch al van plan. Vind die fanshroud lelijk en in de weg zitten...electische fan vind ik mooier en kan ik tenminste overal bij.

ga vandaag die aansluiting voor op de waterpomp halen. Hopelijk dit weekend inbouwen...
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

heb de slang van de kachel (kachelretour) van de radiateur naar de waterpomp verhuist...maar nog steeds komt mijn motor op de grote weg en binnenwegen niet boven de 160F....Stom he!

zodra ik dan voor het stoplicht sta, loopt de temperatuur op naar de 190F daar blijft die ff hangen (thermostaat gaat dan denk ik open...en dan loopt die door naar de 200F en dan springt de koelfan aan!

schiet mij maar lek, maar ik snap echt werkelijk niet "waardoor die gekoeld wordt"...dat kan toch nou inet meer?

Image
Image
Image


Als ik bij het stoplicht met 200F wegrij...dan zit die binnen 500-1000m al weer op de 160-170F...

Maar ik zou mijn god niet meer weten nu, wat er dan koeling zou moeten leveren. Kan me alleen maar voorstellen, dat de thermostaat die er inzit (nog geen half jaar oud) gewoon te vroeg open gaat en daardoor het koelwater koelt...
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Ik zou er niets meer aan doen. De meeste meters geven toch een kwart aan.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

kn@pestaart wrote:Ik zou er niets meer aan doen. De meeste meters geven toch een kwart aan.
die meter klopt wel. Want zodra die de 200F van de elektrische fan aantikt, springt mijn fan aan (ik kan dat zien door een groen LEDje in mijn dashboard)...

En je moet toch toegeven dat het weird is, dat de temperatuur daalt, zodra ik ga rijden...
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by johnny »

kikkegek wrote:
En je moet toch toegeven dat het weird is, dat de temperatuur daalt, zodra ik ga rijden...

als je gaat rijden zal ook je waterpomp sneller gaan draaien dus de boel sneller circuleren....

als je vind ( of denkt of vermoed ) dat je thermostaat te vroeg opengaat kun je er eentje halen die een graad of wat hoger ( dus ietsje later ) pas opengaat, kost niet veel en is ook niet veel werk, valt te proberen....
Post Reply