chevy small block blijft koel (<65C)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
ayla
Posts: 372
Joined: Tue Aug 17, 2010 7:25 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by ayla »

@kikkegek; regelnr 1 uit de techniek; Zoek de oorzaak, bestrijd geen symptomen.

Groet ron
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

Thing wrote:klopt geen hol van....
:-)

als ik trouwens die leiding naar de radiator dichtknijp met een tang, krijgt de verdamper ook geen water meer...
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Jeroen_Sp »

Als je dan echt die fan er af wilt gaan halen dan schiet eens met je apparaatje op de radiator en kijk eens hoe warm de koellammelen zijn als de motor al even loopt. Zal je zien dat de radiator toch warm wordt met deze opstelling.
Je zal toch wel een vorm van spoeling hebben.
Henri
Posts: 81
Joined: Sun Nov 02, 2008 5:40 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Henri »

Daarom heb ik in de retourslang ook een restrictor geplaatst ,8mm is zat.
Nogmaals je hebt een te grote bypass gecreeerd.

gr henri
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Volgens mij hebben de meesten hier 16mm naar de kachel. Naar de verdamper kan kleiner, maar doet bijna niemand...
Maar dan nog, het water wat via de kachel komt, zal nooit genoeg koeling krijgen in de radiateur om het blok zo koel te laten lopen. Lijkt me stug...
Henri
Posts: 81
Joined: Sun Nov 02, 2008 5:40 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Henri »

65 graden is niet koel hoor maar ook niet heet genoeg om je thermostat te laten werken.
Probeer maar.

gr henri
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Thing »

een tamme motor van dit formaat kun je koelen met alleen de verwarmings radiator..... Zodra ie een grote mond krijgt loopt het spaak....

zo mot ie wezen en niet anders

Image
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

vanavond de electrische fan afgebouwd. En voila als ik nu ff stilsta, dan komt die motor langzaam naar de 200F, fan springt aan en koelt de motor weer af tot ongeveer 175F ofzo...wel zijn om te zien, dat die in ieder geval warmer kan worden.

Wat me alleen daaerbij wel verbaaste is dat de radiator echt gloeiend heet was, terwijl de motor nog maar 150F was...thermostaat stond dus kennelijk al open...dus als ik morgen ffkes tijd heb, dan trek ik de thermostaat eruit en test ik die in een pannetje water om te zien wanneer die open gaat. de motor wordt nu dus al warmer met die Flexfan eraf. Nou de thermostaat nog testen...

@Thing: zoals jij hem wilt aansluiten, zou er op mijn blok nog ergens een kachel retour aansluiting moeten zijn. Het enige dat ik daarvoor zou kunnen gebruiken, is de aansluiting boven op de waterpomp...maar ik vraag me af of dat gaat lukken...tis een oude pomp en die moer zit vast muurvast...
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Thing »

daarom is er door beun de gasboer een extra aansluiting gemaakt op je radiator..

en DAAROM wordt ie niet warm is je thermostaat volledig buiten werking gesteld omdat er te weinig weerstand intern is en dus AL je koelvloeistof via je kachelradiator en je verdamper naar de radiator gaat...

die thermostaat en bovenste koelslang zijn volkomen zinloos...

regel 1 was al vorobij gekomen hier... regel 2: de vlam krijgt alles los..

ik denk dat dat wel meevalt bij jou.. want er zit tape tussen... meest gaat het dan wel
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

Thing wrote:daarom is er door beun de gasboer een extra aansluiting gemaakt op je radiator..

en DAAROM wordt ie niet warm is je thermostaat volledig buiten werking gesteld omdat er te weinig weerstand intern is en dus AL je koelvloeistof via je kachelradiator en je verdamper naar de radiator gaat...

die thermostaat en bovenste koelslang zijn volkomen zinloos...

regel 1 was al vorobij gekomen hier... regel 2: de vlam krijgt alles los..

ik denk dat dat wel meevalt bij jou.. want er zit tape tussen... meest gaat het dan wel
Ik denk niet dat de gasboer die aansluiting heeft gemaakt. Kijk maar naar deze standaard replacement radiator:
Image

die heeft ook aan de rechterkant een tweede aansluiting boven voor de kachel.

Wat ik wel steeds meer ga denken, is dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben, dat met de introductie van de verdamper, er nu een bypas is ontstaa, die onnodig voor koeling zorgt.

Op een amerikaans forum heb ik me laten vertellen dat die aansluiting zo gemaakt wordt bij een automaat. Standaard dus, omdat daar de transmissie-olie-koeler ook zit. Als ik deze aansluiting verwissel naar de waterpomp, krijgt de transmissie geen circulatie meer als de motor niet warm genoeg is.

Ik ga daarom vanavond eerst eens kijken of de thermostaat wel goed is. ff in pannetje water opzetten...want het blijft gek dat de bovenste slang niet meer vast te pakken is, terwijl de motor nog niet op temperatuur is.
donny
Posts: 1856
Joined: Thu Feb 22, 2007 7:28 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by donny »

Ik heb ook een kachelslang aansluiting op m'n radiateur, zal vanavond eens een foto maken en kijken hoe het bij mij aangesloten zit...
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by capricelimburg »

kikkegek wrote:
de verdamper zit parallel...zie ff tekeningetje ter verduidelijking...

Image
Dit is wel de correct manier van stromen maar zoals al gezegd je hebt 2 weerstanden parallel staan dus er stroomt nu meer water door de radiateur, zonder dat de thermostaat open gaat. Als je een restrictor plaatst (bijvoorbeeld tussen dat T stuk en de rad) zoals al gesuggereerd werd is het opgelost.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Thing »

kikkegek wrote:het blijft gek dat de bovenste slang niet meer vast te pakken is, terwijl de motor nog niet op temperatuur is.
warmte stijgt op.... Ook warm water.... Nooit gezien bij zundappies??? Watergekoelde cilinder maar geen pomp....

@capricelimburg:: dat is niet hoe het hoort
en een restrictor is ook niet hoe het hoort... Period...
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

kikkegek wrote: Als ik deze aansluiting verwissel naar de waterpomp, krijgt de transmissie geen circulatie meer als de motor niet warm genoeg is.
Deze snap ik niet helemaal....
capricelimburg wrote: dus er stroomt nu meer water door de radiateur, zonder dat de thermostaat open gaat.
Als de thermostaat niet opengaat, stroomt er helemaal niets...
Je hebt dan alleen circulatie via de pomp-> Manifolduitgang->kachel (verdamper) ->pomp.
Dus je hebt volle circulatie in het kachelcircuit als je blok koud is.
Pas als je thermostaat opengaat, loopt het water via de radiateur, totdat het weer wordt afgekoeld tot een bepaald punt, afhankelijk van rijwind en buitentemperatuur...

Dus aansluiten zoals Thing dat zegt... ;)
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

@ kn@pestaart: kennelijk zit er bij mij, omdat ik een automaat heb, aan de passagierskant in mijn radiator een koeler voor de transmissieolie. Als ik de aansluiting op de radiator weghaal, haal ik daarmee ook de constante doorstroming daar weg, dus de koeling voor de transmissie. weird but true!

vandaag na een ritje naar zoetermeer (12 km) ff gemeten op de parkeerplaats:
83C op het manifold onder het thermostaathuis
83C boven in de radiator rechts
83C linksonder de radiator uit

Toen sprong kort daarna de fan aan, omdat die kennelijk te warm werd:
83C op het manifold
83 rechtsboven op de radiator
75C linksonder de radiator uit

De fan ging ook binnen 1 of 2 minuten weer uit, omdat die voldoende gekoeld had. Goed teken dus lijkt me.

hij wordt dus nu wel degelijk sneller warm en ik denk dat het weghalen van die flexfan een boel onnodige koeling scheelt...

Ik zal vanavond nog eens die thermostaat testen als ik tijd heb...

ik denk dat het aanpassen van de leidingen vanwege de transmissiekoeler niet kan....hoe zit dat bij jullie dan? BTW is heb een TH400 automaat...
Post Reply