chevy small block blijft koel (<65C)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Jeroen_Sp »

Niet met de fan gaan kloten...als je thermostaat dicht is gaat er geen warmte naar de radiator en dus wordt er ook niet gekoeld. En dat de fan lucht over het blok blaast....het zijn geen luchtgekoelde motoren dus dat zal ook niet zoveel uitmaken.

Als ik goed naar je foto kijk gaat 1 van de slangen vanuit de verdamper dus wel (indirect) terug naar je radiator? Dit is niet goed moet terug naar de waterpomp gaan!! Als deze inderdaad naar de radiator gaat dan werkt dat het zelfde als een openstaande thermostaat. Los dat dan eerst maar eens op
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

Jeroen_Sp wrote:Niet met de fan gaan kloten...als je thermostaat dicht is gaat er geen warmte naar de radiator en dus wordt er ook niet gekoeld. En dat de fan lucht over het blok blaast....het zijn geen luchtgekoelde motoren dus dat zal ook niet zoveel uitmaken.

Als ik goed naar je foto kijk gaat 1 van de slangen vanuit de verdamper dus wel (indirect) terug naar je radiator? Dit is niet goed moet terug naar de waterpomp gaan!! Als deze inderdaad naar de radiator gaat dan werkt dat het zelfde als een openstaande thermostaat. Los dat dan eerst maar eens op
hoi Jeroen,

hij gaat naar de "koude" kant van de radiator boven in. Kan dat kwaad dan? dan stroom die toch alleen door die verdeler/verzamelaar aan de zijkant? en niet meer helemaal door de radiator? ik heb geen idee hoe het water door mijn radiator stroomt namelijk...stroomt het niet in een keer van links naar rechts dan? de pomp zuigt onderaan die kant van de radiator het water eruit...is dat iet goed dan?
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Thing »

viola... Oorzaak....
Begin nou eerst eens met je verdamper paralel te zetten met je verwarming

nu staat de ingaande stroming paralel maar je uitgaande in serie met de hooft koelslangen..... oftewel.... Je kan die thermostaat er wel tussenuit halen en een stalen plaat in plaats ervan.... Die thermostaat is nog nooit open geweest......

Je verdamper moet niets met de radiator te maken hebben!
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

Thing wrote:viola... Oorzaak....
Begin nou eerst eens met je verdamper paralel te zetten met je verwarming

nu staat de ingaande stroming paralel maar je uitgaande in serie met de hooft koelslangen..... oftewel.... Je kan die thermostaat er wel tussenuit halen en een stalen plaat in plaats ervan.... Die thermostaat is nog nooit open geweest......

Je verdamper moet niets met de radiator te maken hebben!
de verdamper zit parallel...zie ff tekeningetje ter verduidelijking...

Image
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

nog een vraagje.

ik heb de sensor van de electrische fan in het thermostaathuis gedraaid. Daar mag geen tape of sealant omheen volgens de instructies. Maar hij lekt dus toch. Hoe kan ik afdichten en toch goede geleiding houden voor goede werking?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Jeroen_Sp »

Huh, daar klopt niks van hoe dit is aangesloten en is bijna zeker de oorzaak van je probleem.
De meest rechtse blauwe lijn moet je vergeten. Die moet weg.

Dan moet de rode lijn uit de motor naar verdamper en kachel is goed. De blauwe lijn moet echter hetzelfde doen, dus verdelen naar kachel en verdamper. Verbouw dat maar eens en je probleem is echt opgelost!
ayla
Posts: 372
Joined: Tue Aug 17, 2010 7:25 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by ayla »

Euh jeroen, het is mij niet helemaal duidelijk, maar bedoel je dat de blauwe lijn vanuit de kachel en verdamper ook parallel het motorblok in moet gaan? Ipv naar de rad?

Groet ron
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

De rechter blauwe lijn moet naar de retour op je waterpomp.
Deze gaat dus direkt weer je blok in.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

kn@pestaart wrote:De rechter blauwe lijn moet naar de retour op je waterpomp.
Deze gaat dus direkt weer je blok in.
Mijn kachelretour ging altijd naar de rechterkant (koude kant) van de radiator. De kachelretour ging bij mij dus niet direct terug het blok in. Met dat in het achterhoofd is nu toch die verdamper goed aangesloten?

als je naar het plaatje kijkt heb ik een rode lijn "van OP het blok" getekend. Dat is de kachelaanvoer uit het blok. De andere rode en blauwe lijn die ik tegen het blok aan heb getekend zijn verbindingen vanaf het blok naar de radiator. De rode komt van boven p het blok (thermostaathuis) en gaat naar rechtsboven op de radiator. De Blauwe komt van linksonder de radiator en gaat onder het blok op de pomp.

dan is dit toch parallel aangesloten? Anders zou ik op de dikke retour naar de pomp ook die retour van de verdamper moeten aansluiten? das denk ik een T-stukje dat je niet zo makkelijk vind. toch?
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Meestal heeft een pomp van een smallblock een kleine aansluiting bovenop, voor de kachelretour. Of is die bij jou afgedopt?

Image

De kachelslang loopt dan vanaf het manifold, (naast de thermostaat, niet vanaf de thermostaat) naar de kachel en weer terug naar de pomp.
De verdamper zit hier parallel aan.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

ja die is afgedopt.

kijk hier maar:
Image
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Thing »

daar kan ie op.... Maar normaliter staat je verdamper paralel aan je kachel zowel in als uit....
Neem eens een griptang laat m een beetje warm draaien en knijp dan die slang van je verdamper naar de radiator dicht..... Let dan eens op je temperatuur.... Die staat binnen no time op 190F
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

Thing wrote:daar kan ie op.... Maar normaliter staat je verdamper paralel aan je kachel zowel in als uit....
Neem eens een griptang laat m een beetje warm draaien en knijp dan die slang van je verdamper naar de radiator dicht..... Let dan eens op je temperatuur.... Die staat binnen no time op 190F
als ik vanvond ff tijd heb, ga toch verder met monteren electrische fan, dan zal ik die test ff doe ja...ik kan mooi op me radiateur de temp in de gaten houden:
Image
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

ff foto gemaakt van de radiator en aansluitingen.

de retour van de kachel komt dus hier in de radiator aan de linkerkant.

Image

volgens mij is dat gewoon één grote verzamelaar waar aan de onderkant het afgekoelde water uitgezogen wordt door de waterpomp. De kachel zit hier dan toch prima in de retour? die gaat dan niet meer door de radiator heen, maar direct naar de waterpomp.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Thing »

klopt geen hol van....
Post Reply