chevy small block blijft koel (<65C)
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
nog nooit gezien... het kan heel goed mogelijk zijn dat jij niet de enige ben idd....
Thermostaat zit ook niet verkeerd om???
Thermostaat zit ook niet verkeerd om???
-
- Posts: 5050
- Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Ik wou het eigenlijk niet zeggen, maar ik zou mijn olie temparatuur gaan monitoren blijft die laag secu normaal is het goed.
loopt die heel hoog op DAN heb je een koeling probleem. 8)
loopt die heel hoog op DAN heb je een koeling probleem. 8)
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
hoi Henri,
bij mij zit de verdamper parallel op de kachel leidingen aangesloten. Ik zal vanavond eens kijken of die mogelijk daardoor over de radiateur zou kunnen lopen, maar das volgens mij neit mogelijk, zolang de thermostaat dichtzit.
@thing: thermostaat had ik bij de wissel er inderadad ondersteboven in zitten, maar dat scheelt geen reet. hij gaat hooguit wat later open, omdat je wax dan aan de verkeerde kant van je thermostaat zit, dus langzamer smelt. Maar dus omgedraaid en zit er nu goed is.
ff fotootje geleend (niet mijn motorblok) maar zo zit die erin:
ik ga vanavond eens de radiatorslang loskoppelen, starten en kijken of er water uitstroomt als die koud is.
hoeveel koeling levert eigenlijk de verdamper van de LPG?
bij mij zit de verdamper parallel op de kachel leidingen aangesloten. Ik zal vanavond eens kijken of die mogelijk daardoor over de radiateur zou kunnen lopen, maar das volgens mij neit mogelijk, zolang de thermostaat dichtzit.
@thing: thermostaat had ik bij de wissel er inderadad ondersteboven in zitten, maar dat scheelt geen reet. hij gaat hooguit wat later open, omdat je wax dan aan de verkeerde kant van je thermostaat zit, dus langzamer smelt. Maar dus omgedraaid en zit er nu goed is.
ff fotootje geleend (niet mijn motorblok) maar zo zit die erin:
ik ga vanavond eens de radiatorslang loskoppelen, starten en kijken of er water uitstroomt als die koud is.
hoeveel koeling levert eigenlijk de verdamper van de LPG?
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Dat is verwaarloosbaar.kikkegek wrote:hoeveel koeling levert eigenlijk de verdamper van de LPG?
Even voor de duidelijkheid...er gaan echt maar 2 slangen naar de radiator? En deze 2 zitten direct op het blok zonder iets van vertakkingen?
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
ff fotos genomen en met blauw en rood aangegeven hoe het aangesloten is.
is dit goed zo?
nou snap ik ook dat ik flow door de radiateur zag, dat is de flow over de verdamper/kachel...
op deze manier is het toch helemaal onduidelijk hoeveel water er over je verdamper stroomt en hoeveel door je kachel?
gebruiken ze normale t-stukken hiervoor? dus allen aansluitingen even groot?
nog even wat toelichting:
linkerfoto: De rode lijn komt boven uit het blok (warm) en gaat naar achteren (verdamper) en naar voren (kachel aanvoer) denk ik.
De blauwe lijn komt dan de verdamper (koude retour denk ik) en gaat richting radiator. Onderweg splitst die met en T-stuk waar volgens mij de retour van de kachel erbij komt die samen met de retour van de verdamper naar de bovenkant van de radiator gaat.
rechter foto: rode lijn is de onderste rode lijn van de linkerfoto en gaat op deze foto alleen naar de kachel. Blauwe lijn komt van blauwe lijn van de verdamper van de linkerfoto. T-stuk in blauwe lijn is hier zichtbaar.
is dit goed zo?
nou snap ik ook dat ik flow door de radiateur zag, dat is de flow over de verdamper/kachel...
op deze manier is het toch helemaal onduidelijk hoeveel water er over je verdamper stroomt en hoeveel door je kachel?
gebruiken ze normale t-stukken hiervoor? dus allen aansluitingen even groot?
nog even wat toelichting:
linkerfoto: De rode lijn komt boven uit het blok (warm) en gaat naar achteren (verdamper) en naar voren (kachel aanvoer) denk ik.
De blauwe lijn komt dan de verdamper (koude retour denk ik) en gaat richting radiator. Onderweg splitst die met en T-stuk waar volgens mij de retour van de kachel erbij komt die samen met de retour van de verdamper naar de bovenkant van de radiator gaat.
rechter foto: rode lijn is de onderste rode lijn van de linkerfoto en gaat op deze foto alleen naar de kachel. Blauwe lijn komt van blauwe lijn van de verdamper van de linkerfoto. T-stuk in blauwe lijn is hier zichtbaar.
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
net ff bovenste radiatorslang losgekoppeld en gecontroleerd of er water stroomt met koude motor. nee dus. Thermostaat sluit dus volledig af bij koude motor. Die zit dus wel goed.
Dus of thermostaat gaat te snel open, maar ik denk eerder dat de motor ergens anders door te veel gekoeld wordt. Ik vermoed doe flexfan...die sloop ik er dit weekend vanaf...electrische fan erop en dan weten we meer.
Dus of thermostaat gaat te snel open, maar ik denk eerder dat de motor ergens anders door te veel gekoeld wordt. Ik vermoed doe flexfan...die sloop ik er dit weekend vanaf...electrische fan erop en dan weten we meer.
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
dan vraag ik mij af waarom altijd op de bijgeleverde gebruiksaanwijzing vermeld staat dat je goed moet opletten om hem niet ondersteboven te plaatsen, met ook nog een duidelijke tekening erbij wat rechtop en wat ondersteboven is.....als dat inderdaad geen reet zou schelen zouden ze dat er toch niet opzetten lijkt me....kikkegek wrote: thermostaat had ik bij de wissel er inderadad ondersteboven in zitten, maar dat scheelt geen reet.
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
A kijk's aan, een foto van je motorruimte
En wat zien we daar, een verticale radiateur met de radiateurdop aan de retour zijde.
De zijde die de reeds gekoelde koelvloeistof opvangt en weer naar het blok stuurd.
Heb je nou aan de andere zijde van de radiateur gemeten met je laserdingetje..?
Ik wil wedden dat daar de temperatuur stukken dichter bij de openings temperatuur van de termostaat zit
En wat zien we daar, een verticale radiateur met de radiateurdop aan de retour zijde.
De zijde die de reeds gekoelde koelvloeistof opvangt en weer naar het blok stuurd.
Heb je nou aan de andere zijde van de radiateur gemeten met je laserdingetje..?
Ik wil wedden dat daar de temperatuur stukken dichter bij de openings temperatuur van de termostaat zit
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Wel degelijk belangrijk! Het deel wat reageerd op temperatuur zit aan één zijde van de klep.johnny wrote: dan vraag ik mij af waarom altijd op de bijgeleverde gebruiksaanwijzing vermeld staat dat je goed moet opletten om hem niet ondersteboven te plaatsen, met ook nog een duidelijke tekening erbij wat rechtop en wat ondersteboven is.....als dat inderdaad geen reet zou schelen zouden ze dat er toch niet opzetten lijkt me....
Dat deel moet richting de warmtebron staan, dus naar beneden in de spruitstuk.
Tuurlijk, andersom zal die uiteindelijk ook wel opengaan, maar dat laat dan langer op zich wachten met het gevolge dat het in het blok effe te heet word.
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Morgen gaan we flink stuk rijden, dan zal ik hem meenemen en meten aan beide zijden en thermostaathuis. Kom ik nog op terug.Detroitsteel wrote:A kijk's aan, een foto van je motorruimte
En wat zien we daar, een verticale radiateur met de radiateurdop aan de retour zijde.
De zijde die de reeds gekoelde koelvloeistof opvangt en weer naar het blok stuurd.
Heb je nou aan de andere zijde van de radiateur gemeten met je laserdingetje..?
Ik wil wedden dat daar de temperatuur stukken dichter bij de openings temperatuur van de termostaat zit
Ik heb aan de andere kant nooit hoger dan 70C gemeten (158F). en das nog steeds ver van de 195F van de thermostaat zelf.
kom ik nog op terug. ook met de thermostaat een tijdje onderste boven erin gereden. Werd die ook nooit warmer dan 150F (65C).
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Als jij ervan overtuigd ben dat de thermostaat en alle aansluitingen goed zitten en je weet zeker dat de temperatuur meting zuiver is lijkt mij dat je het hier moet zoeken: zo op de fotos te zien heb je een grote fan met een mooie gesloten kap dus die trekt een berg wind door de radiateur. Ik weet niet of je er makkelijk bij kan maar je zou ook bij wijze van proef een stuk karton voor een gedeelte van je radiateur plakken en een stuk gaan rijden. Als de temp nu wel oploopt heb je gewoon een overcapaciteit aan koeling.. Loopt hij te hard op trek je het karton weg en dan zal de temp snel weer dalen.. Als dit het probleem was kan je als je dat wilt een soort windschild maken zodat er iets minder wind door de radiateur heen gaat..
En als dit niet het probleem was weet je dat je het ergens anders moet zoeken
En als dit niet het probleem was weet je dat je het ergens anders moet zoeken
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
temperaturen vanavond bij thuiskomst eens gemeten met IR thermometer
- net onder thermostaathuis: 80C
- thermostaathuis: 60C
- rechtsboven radiator: 70C
- linksboven radiator: 65C
- linksonder radiator: 60C
Ik denk dat mijn thermostaathuis lastig te meten is, omdat dit oppervlak te veel glimt...vandaar die afwijkende temperatuur.
- net onder thermostaathuis: 80C
- thermostaathuis: 60C
- rechtsboven radiator: 70C
- linksboven radiator: 65C
- linksonder radiator: 60C
Ik denk dat mijn thermostaathuis lastig te meten is, omdat dit oppervlak te veel glimt...vandaar die afwijkende temperatuur.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
de enigste plek waar de temperatuur meting van belang is is in de motor of cilinder kop.
Op de originele plek dus, daar moet het koelwater tussen de 185*- 195* F zijn +/-
Wat je met een infra rood meter meet is aan de buitenkant en is slechts een benadering.
Op de originele plek dus, daar moet het koelwater tussen de 185*- 195* F zijn +/-
Wat je met een infra rood meter meet is aan de buitenkant en is slechts een benadering.
-
- Posts: 5050
- Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Nogmaals Olie temparatuur monitoren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! als er dus ergens een koel water probleem zit in de zin van een vernauwing of verstopping knalt de olie temparatuur omhoog................
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
gisteren begonnen met monteren van de elektrische fan. dus de fanshroud eraf gehaald....bracket gaan maken voor de elektrische fan..maar helaas niet afgekregen.
vanmorgen dus me dochtertje wegbrengen met de chevy...stukje van 2 x 7km....zonder fanshroud is de motortemperatuur dus al meteen 20F hoger...waar ik al bang voor was, is denk ik gewoon de oorzaak, die FlexFan staat de hele tijd grote hoeveeleheden koude lucht over de motor heen te zuigen, door die fanshroud ook over de radiator...en daardoor wordt die nooit warm...ook niet met 200km snelweg gisteren met 100 km/h...
Hopelijk kan ik deze week de elektrische fanmontage afkrijgen en resultaten boeken hier
vanmorgen dus me dochtertje wegbrengen met de chevy...stukje van 2 x 7km....zonder fanshroud is de motortemperatuur dus al meteen 20F hoger...waar ik al bang voor was, is denk ik gewoon de oorzaak, die FlexFan staat de hele tijd grote hoeveeleheden koude lucht over de motor heen te zuigen, door die fanshroud ook over de radiator...en daardoor wordt die nooit warm...ook niet met 200km snelweg gisteren met 100 km/h...
Hopelijk kan ik deze week de elektrische fanmontage afkrijgen en resultaten boeken hier