chevy small block blijft koel (<65C)
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Hij heeft niet eens een foto van zijn fan gepost...
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
kn@pestaart wrote:Hij heeft niet eens een foto van zijn fan gepost...
ha ha.....verrek zeg.....dacht dat dat een foto van hem was.....
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
NOOIT je fan eraf halen als een probleem heb...
het is niet mogelijk dat een motor 65 graden blijft als een correct werkende themostaat in zit...
het is niet mogelijk dat een motor 65 graden blijft als een correct werkende themostaat in zit...
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
[quote="Thing"
het is niet mogelijk dat een motor 65 graden blijft als een correct werkende themostaat in zit...[/quote]
ja, heb je inderdaad gelijk in,...onmogelijk....( zou het zelf wel aandurven om een stukje zonder fan te rijden om te kijken wat de temperatuur doet, zou wel erg goed opletten en zeker op tijd stoppen )
het is niet mogelijk dat een motor 65 graden blijft als een correct werkende themostaat in zit...[/quote]
ja, heb je inderdaad gelijk in,...onmogelijk....( zou het zelf wel aandurven om een stukje zonder fan te rijden om te kijken wat de temperatuur doet, zou wel erg goed opletten en zeker op tijd stoppen )
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Hallo allemaal!
Ik lees al heel lang mee en vind het een vriendelijk forum.
Het probleem met m'n astro van 11 jaar oud is hetzelfde,er zit nu al de derde thermostaat in en het probleem blijft!!!
In de garage hebben ze alles al willen vervangen,zoals:radiateur en kachelradiateur maar dat weiger ik zolang het allemaal misschien is.
Ik hoop dat er iemand zo wijs is die de oplossing weet,dan weet ik dat m'n torretje het weer naar z'n zin heeft en ik er nog lang plezier van heb.
groetjes sander
Ik lees al heel lang mee en vind het een vriendelijk forum.
Het probleem met m'n astro van 11 jaar oud is hetzelfde,er zit nu al de derde thermostaat in en het probleem blijft!!!
In de garage hebben ze alles al willen vervangen,zoals:radiateur en kachelradiateur maar dat weiger ik zolang het allemaal misschien is.
Ik hoop dat er iemand zo wijs is die de oplossing weet,dan weet ik dat m'n torretje het weer naar z'n zin heeft en ik er nog lang plezier van heb.
groetjes sander
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Welkom to the club
En effe back on topic;
Effe weer mijn mening hoor.
En eh, welicht heb ik al eerder deels het zelfde gemeld, maargoed.
Meten jullie beiden nou's met een digitale temperatuur opnemer effe de koelvloeistof temp bij de termostaathuis outlet of bij de inlet van de radiateur.
Ik had op mijn werk een machine waar ik de ingaande en uitgaande temperatuurverschil wilde weten van de radiateur met blikken/koperen kappen. Aan de hand daarvan wilde ik bepalen of de inwendige schoonmaakbeurt van de radiateur echt geholpen had.
Ik plaatste de voeler -een stangetje van 3 mm doorsnede en 20 cm lang- met de uiteinde tegen de radiateur, daar waar de inlet/outlet zit. Daar overheen plaatste ik een stuk taaie schuimrubber -met daartussen een klodder vet- om vervolgens met een lijmklem de boel bij elkaar te houden.
Het vet zorgt voor een goede temperatuur overdracht van radiateur naar voeler en
het schuimrubber isoleerd de boel.
Als de inlet minder dan 65 graden is, dan is er daadwerkelijk iets loos.
Maar schommeld dat rond de temperatuur waarbij de termostaat opengaat, dan is dat ok natuurlijk.
Bij de outlet van de radiateur meet je natuurlijk de temperatuur van het koelvloeistof nadat die al door de radiateur heen is geweest. Tja, en als je dan slechts 65 graden of minder meet, is dat vrij logisch hoewel dat nogal schommeld afhankelijk van of er meer of minder rijwind/fanwind is.
Tja, en als je termostaatdop met meter aan de ouletkant zit van een horizontale radiateur, dan lees je de temperatuur van -de reeds door de radiateur gekoelde- koelvloeistof af.
Dat is dus niet het zelfde als wat er bij de inlet binnen komt.
En effe back on topic;
Effe weer mijn mening hoor.
En eh, welicht heb ik al eerder deels het zelfde gemeld, maargoed.
Meten jullie beiden nou's met een digitale temperatuur opnemer effe de koelvloeistof temp bij de termostaathuis outlet of bij de inlet van de radiateur.
Ik had op mijn werk een machine waar ik de ingaande en uitgaande temperatuurverschil wilde weten van de radiateur met blikken/koperen kappen. Aan de hand daarvan wilde ik bepalen of de inwendige schoonmaakbeurt van de radiateur echt geholpen had.
Ik plaatste de voeler -een stangetje van 3 mm doorsnede en 20 cm lang- met de uiteinde tegen de radiateur, daar waar de inlet/outlet zit. Daar overheen plaatste ik een stuk taaie schuimrubber -met daartussen een klodder vet- om vervolgens met een lijmklem de boel bij elkaar te houden.
Het vet zorgt voor een goede temperatuur overdracht van radiateur naar voeler en
het schuimrubber isoleerd de boel.
Als de inlet minder dan 65 graden is, dan is er daadwerkelijk iets loos.
Maar schommeld dat rond de temperatuur waarbij de termostaat opengaat, dan is dat ok natuurlijk.
Bij de outlet van de radiateur meet je natuurlijk de temperatuur van het koelvloeistof nadat die al door de radiateur heen is geweest. Tja, en als je dan slechts 65 graden of minder meet, is dat vrij logisch hoewel dat nogal schommeld afhankelijk van of er meer of minder rijwind/fanwind is.
Tja, en als je termostaatdop met meter aan de ouletkant zit van een horizontale radiateur, dan lees je de temperatuur van -de reeds door de radiateur gekoelde- koelvloeistof af.
Dat is dus niet het zelfde als wat er bij de inlet binnen komt.
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
doe jij moeilijk dan???? Ik heb gewoon zo'n fijn laser thermometer ding..... Richten... schieten en temp aflezen....
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
heb ik ook, zo eentje:Thing wrote:doe jij moeilijk dan???? Ik heb gewoon zo'n fijn laser thermometer ding..... Richten... schieten en temp aflezen....
simpel doch doeltreffend:
en daar heb ik eens mee gemeten...:
thermostaathuis 70C
radiateur rechtsboven 70C
vanmorgen ook nog eens goed gekeken naar het koelwater met koude motor en beetje gasgeven, volgens mij zit je het echt gewoon gaan stromen.
het gaat van stilstaand naar kleine kolkjes en bij steeds meer gas gaat het een beetje klotsen zegmaar...typisch teken van stroming volgens mij...
das dus zowieso een probleem...de thermostaat laat in koude toestand al water door...
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
euhmmm... Ja.... Daar gaat het al niet in goeie volgorde...
Trekt ie de onderste slang niet dicht???? Klotsen klopt ook niet echt.... Moet met een constante stroming gaan....
Trekt ie de onderste slang niet dicht???? Klotsen klopt ook niet echt.... Moet met een constante stroming gaan....
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
klotsen is een groot woord. je ziet het water gewoon onrustiger worden...Thing wrote:euhmmm... Ja.... Daar gaat het al niet in goeie volgorde...
Trekt ie de onderste slang niet dicht???? Klotsen klopt ook niet echt.... Moet met een constante stroming gaan....
en in de onderste slang zit een veer, die kan die niet dichttrekken bij mij
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Tja, roeien met de riemen die je hebt heThing wrote:doe jij moeilijk dan???? Ik heb gewoon zo'n fijn laser thermometer ding..... Richten... schieten en temp aflezen....
Maar eh, wat kost nou zo'n laserding ongeveer..? Zo op het eerste gezicht ziet die er niet duur uit.
En eh, hoe nouwkeurig is die methode dan?
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
ik gratis van een leverancier, maar op het internet te vinden voor 25,- geloof ik!
hoe nauwkeurig, geen idee, maar tot nu toe best goed...ik denk hooguit 5-10% afwijking, maar dat is een gok.
http://www.tservice.nl/CMS/index.php?op ... Itemid=321
hoe nauwkeurig, geen idee, maar tot nu toe best goed...ik denk hooguit 5-10% afwijking, maar dat is een gok.
http://www.tservice.nl/CMS/index.php?op ... Itemid=321
€ 29,-Infrarood-handthermometer MINI
Met de zeer kleine infrarood-thermometer "MINI" kunt u snel en eenvoudig temperaturen meten van -33°C tot +220°C zonder het te bemeten object aan te raken. De meettijd bedraagt slechts 0,5 seconden. Deze handthermometer heeft een opslag voor de minimum- en maximumtemperatuur en een automatische hold-functie voor ca. 15 seconden. Afmetingen slechts 68 x 37 x 18 mm, gewicht: 25 gram, voeding: 1x knoopcel CR2032.
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
vamorgen ff gekeken of er nou water stroom met koude motor. En dat doet het dus. Als ik het gas open, dan gaat het harder stromen en als ik flink gas geef wordt het zelf turbulent...
dus vanavond ff slang van thermostaathuis getrokken en gevoeld of de thermostaat wel goed vast zit in het huis. Die zit dus vlak en vast. dan zou die ook goed moeten afdichten.
kan er nou helemaal geen water stromen als die koud is?
dus vanavond ff slang van thermostaathuis getrokken en gevoeld of de thermostaat wel goed vast zit in het huis. Die zit dus vlak en vast. dan zou die ook goed moeten afdichten.
kan er nou helemaal geen water stromen als die koud is?
-
- Posts: 392
- Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Beweegt het water niet gewoon door de toeren van de motor? resonantie dus.
Re: chevy small block blijft koel (<65C)
Hoi heb ik een keer gehad toen bleek dat mn verdamper uitgang op mn radiateur zat aangesloten
dan bedoel ik het 3e en kleinste tule die er zit .
dan heb je een grote bypass naar je radiateur buiten je thermostaat om en word je motor niet warm.
ik weet zeker dat meer mensen dit probleem hebben en hier is de oplossing
ik heb op de draaibank een rvs bus gedraait met een gat van 10 mm en die in de slang gedrukt
en hoppa 190 farenheit yes al twee jaar lekker warm in de winter.
Voilla
gr henri
dan bedoel ik het 3e en kleinste tule die er zit .
dan heb je een grote bypass naar je radiateur buiten je thermostaat om en word je motor niet warm.
ik weet zeker dat meer mensen dit probleem hebben en hier is de oplossing
ik heb op de draaibank een rvs bus gedraait met een gat van 10 mm en die in de slang gedrukt
en hoppa 190 farenheit yes al twee jaar lekker warm in de winter.
Voilla
gr henri