chevy small block blijft koel (<65C)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Detroitsteel »

kikkegek wrote: uhm, het water gaat er linksboven in en rechtsonder uit. wat heb ik dan?

Hmmm, dan weet ik nog niks, dat kan ook in beide gevallen.

Kijk naar de kappen, die zitten dan links en rechts van de koelblok bij een horizontale radiateur en boven en onder -zoals op de radiateur op jou tekening- bij een verticale uitvoering :)
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Ff plaatje gepikt van back to black:

Verticaal:

Image

Horizontaal:

Image

Maar feit blijft dat je een koelprobleem hebt...
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

horizontaal zie ik geen plaatje, maar bij mij ziet het er niet uit als die verticale, dus zal wel horizontale zijn.

ja prakiseer me gek wat het nou ken zijn.

waarom wordt die nou niet warm?

als de radiator te groot zou zijn, dan zou die toch steeds weer dichtgaan de thermostaat...
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Homer »

Ja denk ook nog even mee, het lijkt erop dat de thermostaat niet goed afdicht, dit kun je kontroleren als volgt.

Met koude motor de radiateurdop eraf halen , blok starten even wat toeren laten maken 1500 -2000 en op het moment dat het blok deze toeren maakt even in de radiateur kijken of er stroming op het koelwater zit, is dit met een koud blok al redelijk veel staat de thermostaat open = vernieuwen. staat het koelwater zo goed als stil is de thermostaat dicht, dan denken we even verder.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

kikkegek wrote:als de radiator te groot zou zijn, dan zou die toch steeds weer dichtgaan de thermostaat...
Nee, als je blok te koel zou blijven, zou de thermostaat niet eens open gaan. Bij koelwater van ca. 85 graden Celsius gaat ie open, totdat de temp weer daalt...
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

ik ga morgen ff kijken met koude motor of er koelwater rondstroomt...

ik meld me morgen weer....
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by gert »

als je thermostaat open blijft, zou de temp op moeten lopen als je de radiator gedeeltelijk afdekt.....
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Thing »

luchtbel en/of waterpomp dood.... Zo'n fijne plastic impeller....
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

vanmorgen even de motor gestart met de radiatordop eraf.

hij zit vol tot de nok, maar als ik gas geef zie je het peil een centimeter of twee dalen...ik kan niet echt zien of het stroomt, maar daar lijkt het wel heel erg veel op...

weird, dan zou de thermostaat dus niet goed afsluiten...ik heb net nieuwe thermostaat en nieuw thermostaathuis geplaatst...hoe ken dat dan lekken?
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Het peil daalt omdat je waterpomp de boel aanzuigt...
Wacht tot ie warm is, dan zou je verschil moeten zien. En ga eens rijden met een stuk karton achter je grill...
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by gert »

je thermostaat is gewoon kapot, of past niet goed.
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Rob Rules »

mag ik heel even inhaken?
Mijn chevy Van blaast wel gloeiend hete lucht door de roosters, maar de temp. meter komt niet boven de 100 fahrenheid. Blok regelt zichzelf wel terug naar laag stationair. Is er bij mij dan een sensor kapot? Zo ja, waar zit ie en hoe te vervangen?

danku, Rob
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by johnny »

ik zou eens voor de aardigheid de fan eraf sleutelen en zonder gaan rijden om te kijken wat-ie dan doet,( wel de fan en de sleuteltjes die je gebruikt hebt om hem eraf te halen in de kofferbak gooien )..... loopt de temperatuur dan wel netjes op zou ik gaan denken aan een elektrische fan die pas begint te draaien als het nodig is......
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Speedybuick »

ik zou eens voor de aardigheid de fan eraf sleutelen en zonder gaan rijden om te kijken wat-ie dan doet,( wel de fan en de sleuteltjes die je gebruikt hebt om hem eraf te halen in de kofferbak gooien )..... loopt de temperatuur dan wel netjes op zou ik gaan denken aan een elektrische fan die pas begint te draaien als het nodig is......
Inderdaad dat zat ik ook net te denken.
Heb twee Chevrolets gehad met Chevy 350 en die bleven ook zo koel. In de winter was dat minder.... duurde erg lang voor er een beetje warmte uit de kachel kwam.

Dit bleek te liggen aan de 7 blade fan (zonder clutch) die altijd vol mee draaide met het motor toerental.
Electrische fan gemonteerd probleem opgelost.
Last edited by Speedybuick on Thu Apr 07, 2011 8:39 am, edited 1 time in total.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by johnny »

kikkegek wrote: En de fan is een flexfan...

die fan op de foto is geen flex-fan hoor, is gewoon een vaste fan ( heb ik ook op m'n Riviera zitten met maar 4 schoepen en die houd het 455 blok netjes op temperatuur )
Post Reply