chevy small block blijft koel (<65C)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

mijn 350 blijft <65C (150F) als ik ermee rijdt.

ik heb daarom al eens de thermostaat vervangen voor een 195F thermostaat. Er bleek een 180F in te zitten.

Maar dat maakte helemaal niks uit. Hij blijft even warm/koud worden...slechts 150F...

geen idee hoe dat nou kan.

iemand ideeen? das toch niet goed als die niet lekker warm wordt?

Ik dacht dat de thermometer in de kockpit misschien niet goed was, daarom heb ik een radiatordop met thermometer besteld. Maar die geeft dus exact dezelfde temperatuur weer na een stukje grote weg...150F

Image
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by rulez »

worden wel alle koelvloeistofslangen wel warm?
kachel blaast warmelucht? ook bij stilstand?

niet dat je blok wel warm wordt en je koelvloeistof niet.....
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

rulez wrote:worden wel alle koelvloeistofslangen wel warm?
kachel blaast warmelucht? ook bij stilstand?

niet dat je blok wel warm wordt en je koelvloeistof niet.....

jup!

alle slangen in en uit de radiator worden goed warm. Daar meet ik met een IR thermometer ongeveer 70C. is een klein goedkoop handmetertje

Image

en de kachel doet het ook, al wordt die natuurlijk niet onwijs warm met koelwater van slechts 65C..
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Homer »

het is inderdaad niet goed als je blok rond deze temp blijft hangen.
ik kan uit je verhaal niet opmaken wat voor radiateur erin zit, en wat voor een koelvin, als dit beiden "overbemeten" zijn, kan het zo maar zijn dat alles te veel koelt. Ook de gereden afstand kan van belang zijn , de bedrijfs temp wordt pas berijkt na z'on 10-15 Km.

En wat echt belangrijk is meet/zie je wel de juiste temp, even laten meten met infrarood aha de ir meter is al ontdekt leesik voor ik post :) .
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

Homer wrote:het is inderdaad niet goed als je blok rond deze temp blijft hangen.
ik kan uit je verhaal niet opmaken wat voor radiateur erin zit, en wat voor een koelvin, als dit beiden "overbemeten" zijn, kan het zo maar zijn dat alles te veel koelt. Ook de gereden afstand kan van belang zijn , de bedrijfs temp wordt pas berijkt na z'on 10-15 Km.

En wat echt belangrijk is meet/zie je wel de juiste temp, even laten meten met infrarood aha de ir meter is al ontdekt leesik voor ik post :) .
ook op lange afstanden komt die niet boven die 150-160F (60-70C)...

radiator is volgens mij gewoon nog origineel, zoals bijna alles aan deze auto. En de fan is een flexfan...
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Detroitsteel »

Zit de radiateurdop aan de koude zijde..? Zegmaar de kant waar de koelvloeistof weer het blok ingaat.

Waarom deze vraag..?
Nou, aan die kant kan het best wel zo zijn dat -door de afkoelling in de radiateur- de koelvloeistof inderdaad slechts tussen de 60 a 70 graden zit.
En eh, dit is alleen maar ok :)

Het beste is dat je vlak achter de termostaathuis outlet gaat meten voor een goede meting
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Da's vreemd, want als je blok zo koel zou blijven, zou de thermostaat niet eens open moeten gaan... En heb je dus ook niets aan een radiateurdop met een thermometer... Want je koelwater stroomt toch niet door... Ligt het toch aan de thermostaat die open blijft staan. ;)
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

water bovenin je radiator heeft nog geen koeling gezien...daarvoor moet die eerst naar beneden stromen...dus dat is wel degelijk een goede indicatie. En daarbij geeft die precies dezelfde temperatuur aan als mijn cockpit...

ik denk inderdaad dat het toch iets met de thermostaat is, die niet goed afsluit ofzo of te snel open gaat.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Dus jouw dop zit aan de warme zijde? Vreemd...
Ik weet niet hoe jouw radiateur werkt, maar bij mij stroomt 't van links naar rechts... :P
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

kn@pestaart wrote:Dus jouw dop zit aan de warme zijde? Vreemd...
Ik weet niet hoe jouw radiateur werkt, maar bij mij stroomt 't van links naar rechts... :P
als links is waar de chauffeur zit, dan zit die rechts zegmaar. maar je radiator koelt niet van links naar rechts...maar van boven naar beneden

ja rechts zou die iets kouder kunnen zijn, maar daar stroomt het zo snel naartoe...dan verwaarloosbaar en prima indicatie. meet zelf maar een keertje: thermostaathuis en dan rechts op je radiator..

Image
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Nee, sorry, mijnes werken anders, van boven naar beneden... Ik heb 2 kolommen aan weerskanten.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Detroitsteel »

kikkegek wrote:water bovenin je radiator heeft nog geen koeling gezien...daarvoor moet die eerst naar beneden stromen...dus dat is wel degelijk een goede indicatie. En daarbij geeft die precies dezelfde temperatuur aan als mijn cockpit...

ik denk inderdaad dat het toch iets met de thermostaat is, die niet goed afsluit ofzo of te snel open gaat.
Ja dat klopt, behalve als je een horizontale radiateur hebt met links en rechts de eindkappen.
Dan is er aan de zijde waar de koelvloeistof binnen komt de koelvloeistof een stuk heter dan aan de outlet/retour kant.

Bij een verticale radiateur - vroeger vooral gebruikt bij motoren zonder pomp- gaat die vlieger wel op :)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by Detroitsteel »

Ok, effe voor de duidelijkheid, jij hebt dus een verticale radiateur..? :o
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kikkegek »

Detroitsteel wrote:Ok, effe voor de duidelijkheid, jij hebt dus een verticale radiateur..? :o
uhm, het water gaat er linksboven in en rechtsonder uit. wat heb ik dan?
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: chevy small block blijft koel (<65C)

Post by kn@pestaart »

Dan moet je even de eindkappen bekijken, maar het is gewoon een horizontale, in jouw auto...
Post Reply