schorsen en apk datum

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
78 Firebird
Posts: 1715
Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by 78 Firebird »

Moet er ook weer 1 keuren die geschorst staat.
Heb afgelopen week ff met de RDW gebeld.
De werkwijze is als volgt:
1: Afspraak bij garage en datum afspreken.
2:Verzekeringsmaatschappij inlichten dat op de keuringsdatum de auto verzekerd moet zijn voor de APK-keuring
3:Op de keuringsdag,uitsluitend de kortste route volgen van de woonplaats naar de garage (en weer terug :D )
4:Bij goedkeuring auto volledig verzekeren en uit de schorsing halen.
5: Bij afkeur auto geschorst laten en eerder genoemde punten weer opnieuw volgen.
MrOi
Posts: 152
Joined: Tue Jun 29, 2010 8:40 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by MrOi »

78 Firebird wrote:Moet er ook weer 1 keuren die geschorst staat.
Heb afgelopen week ff met de RDW gebeld.
De werkwijze is als volgt:
1: Afspraak bij garage en datum afspreken.
2:Verzekeringsmaatschappij inlichten dat op de keuringsdatum de auto verzekerd moet zijn voor de APK-keuring
3:Op de keuringsdag,uitsluitend de kortste route volgen van de woonplaats naar de garage (en weer terug :D )
4:Bij goedkeuring auto volledig verzekeren en uit de schorsing halen.
5: Bij afkeur auto geschorst laten en eerder genoemde punten weer opnieuw volgen.
En je hoefde niks bij de belastingdienst te melden over het schorsen?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: schorsen en apk datum

Post by sjak_brak »

De belastingdienst zelf:

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... ng-64.html
APK-keuring
Tijdens de schorsing van uw voertuig hebt u vrijstelling van betaling van motorrijtuigenbelasting om een APK-keuring te laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruikmaken om naar de plaats van de keuring te gaan.
U hoeft niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de keuring gaat.

Controle tijdens APK-keuring
Wordt u op de dag van de keuring gecontroleerd? Dan sturen wij u een vooraankondiging van een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting. U krijgt hierna de gelegenheid om schriftelijk aan te tonen dat u uw voertuig op die dag hebt laten keuren. Dit kan met het officiële keuringsrapport of andere documenten waaruit blijkt dat u een afspraak had met een keuringsstation of garagebedrijf voor de APK. Als alles klopt, krijgt u geen naheffingsaanslag.

Vooraankondiging naheffingsaanslag voorkomen
U kunt voorkomen dat u na controle een vooraankondiging van een naheffingsaanslag krijgt. U moet dan vóóraf melden bij de BelastingTelefoon Auto op welke dag en bij welk keuringsstation of garagebedrijf uw geschorste voertuig wordt gekeurd. U krijgt van deze melding van ons een schriftelijke bevestiging. Een eventuele controle heeft voor u dan geen verdere gevolgen.
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: schorsen en apk datum

Post by 64Redneck »

Linfiel wrote:
Je zal eens moeten weten hoeveel mensen met hun nieuwe auto de garage verlaten zonder verzekering ,staan ze gewoon niet bij stil.
Toch zijn ze verzekerd. Mits je een lopende verzekering hebt. De verzekering dekt al vanaf het moment dat je instaptmaakt in je nieuwe auto. het maakt niet uit of het een nieuwe auto is, of dat het gaat om een tweedehandsje. De verzekering kan je later voorzien van de nieuwe autogegevens.

Veel verzekeraars zijn niet telefonisch bereikbaar, en dus moet je de gegevens via internet doorgeven.

Als je net je rijbewijs hebt gehaalt en je gaat een auto kopen, dan is wel handig om eerst de meldcode en kentekengegevens door te geven aan een verzekeraar voordat je gaat rijden met die auto.
78 Firebird
Posts: 1715
Joined: Thu Feb 23, 2006 9:47 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by 78 Firebird »

MrOi wrote: En je hoefde niks bij de belastingdienst te melden over het schorsen?
Volgens de mevrouw bij de RDW die mij te woord stond niet.
Heb er uitdrukkelijk naar gevraagd.
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by Continental Kid »

Nog een kleine aanvulling: Voor de meesten zal de verzekering voor 1 dag naar de keuring geen probleem geven, op de meeste geschorste voertuigen zit immers nog altijd brand/diefstal van de oude dekking als het goed is. Mocht dit niet het geval zijn, dan is de enige andere optie om die dag verzekerd te zijn door naar de keuring te rijden met een groene plaat van de garage/stalling. Hij is dan gedekt onder de handelsvoorraad van de groene plaathouder. Of een eendags witte RDW plaat met deze combinatie mogelijk is, weet ik eigenlijk niet, zou je moeten navragen bij de RDW. Laatste optie: gewoon iemand opzoeken met een auto-aanhanger/ambulance.
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: schorsen en apk datum

Post by 64Redneck »

Ik had een Firebird met een slapend kenteken. Die kon ik niet op dat kenteken verzekeren want overschrijven op mijn naam kon niet. Via een 1 dags kenteken van de RDW kon ik naar de RDW keuring en was ik wel verzekerd via mijn eigen autoverzekering. Het is wat gehannes , want je blijft de autogevens wijzigen als de auto afgekeurd wordt. dan moet je weer een 1 dags kenteken aanvragen en dat doorgeven aan je verzekering. Zo bleef ik bezig.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by Thing »

nog makkelijker is iemand met groene platen in je kennissen kring....
Rob(firebird)
Posts: 2114
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by Rob(firebird) »

Een tip: als de auto APK afgekeurd wordt, zorg dan dat de garage die afkeurmelding ook bij de RDW doet. Op die manier krijg je een officieel APK rapport (weliswaar met de mededeling afgekeurd ), maar dan heb je in ieder geval een schriftelijk bewijs dat de auto daadwerkelijk op die datum is gekeurd.
Vooral van belang als je per ongeluk onderweg geflitst wordt of aangehouden.

De opmerking van Thing is natuurlijk het makkelijkst, maar niet iedereen leent z'n groene platen uit (zitten ook wel wat beperkingen op).

Rob
burnerchief
Posts: 616
Joined: Thu Dec 23, 2004 8:50 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by burnerchief »

Rob(firebird) wrote:Een tip: als de auto APK afgekeurd wordt, zorg dan dat de garage die afkeurmelding ook bij de RDW doet. Op die manier krijg je een officieel APK rapport (weliswaar met de mededeling afgekeurd ), maar dan heb je in ieder geval een schriftelijk bewijs dat de auto daadwerkelijk op die datum is gekeurd.
Vooral van belang als je per ongeluk onderweg geflitst wordt of aangehouden.

De opmerking van Thing is natuurlijk het makkelijkst, maar niet iedereen leent z'n groene platen uit (zitten ook wel wat beperkingen op).

Rob
afkeurmelding ook bij de RDW doet. Op die manier krijg je een officieel APK rapport

is verplicht een APK is niet vrijblijvend.
als je BETAALD voor een APK MOET je ook een officeel APK rapport krijgen zoniet is dat fraude
kost het keurende bedrijf voor enige tijd zijn vergunning als iemand daar een klacht over indiend
SS502RAT
Posts: 1390
Joined: Sun Sep 16, 2007 3:39 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by SS502RAT »

was door omstandig heden een dag telaat voor het op nieuw schorsen van mijn chevelle
en heb de rekening al op de mat 106 euro naar de staats kas :( dat kost het in ieder geval als je niet op tijd bent zoals ik :oops:
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by HarleyRob »

Ik kocht een klassieke motorfiets, die direct nadat ik hem thuis had in onderdelen naar de zolder ging. Niet aan gedacht om het kenteken te schorsen. Kreeg 3 jaar later een brief met de mededeling dat ik onverzekerd rondreed, en een boete van 380 Euro (slik).....
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by sansemiano »

als je er van overtuigd bent, dat de wagen goedgekeurd zal worden, kun je ook 's morgens op de dag van de keuring de schorsing op heffen via internet. kan je na de keuring meteen op pad met de wagen. of zie ik iets over het hoofd?
bundie
Posts: 488
Joined: Tue Mar 17, 2009 2:23 am

Re: schorsen en apk datum

Post by bundie »

sansemiano wrote:als je er van overtuigd bent, dat de wagen goedgekeurd zal worden, kun je ook 's morgens op de dag van de keuring de schorsing op heffen via internet. kan je na de keuring meteen op pad met de wagen. of zie ik iets over het hoofd?
Heb hem bij het keurings station uit de shorsing gehaald....makkelijk man zon digiD :D
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: schorsen en apk datum

Post by sjak_brak »

sansemiano wrote:als je er van overtuigd bent, dat de wagen goedgekeurd zal worden, kun je ook 's morgens op de dag van de keuring de schorsing op heffen via internet. kan je na de keuring meteen op pad met de wagen. of zie ik iets over het hoofd?
En als je alsnog afgekeurd wordt, kan je nog een keer de schorsingskosten betalen... schorsing dus pas opheffen als je geldige apk hebt ;)
Post Reply