Th400 Park probleem

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
unclechevy
Posts: 95
Joined: Sat Nov 17, 2007 12:00 pm

Th400 Park probleem

Post by unclechevy »

Ik heb een Camaro van 1970 met 454, met een Th400 automaat, en heb dit probleem!
Automaat zit ook gekoppeld, met stangenstelsel naar stuurkolom.
Schakelen gebeurd dmv kabel, met floorschifter

Automaat Th400 gaat af en toe heel moeilijk uit zijn P stand?
Blokkeerd dus gewoon, als ik terug vanuit 12 D naar N >R ga geen probleem!
Het probleem is ook niet constant!
Voor de rest schakeld ie gewoon als boter.
Als ik m eerst in N zet, en dan de handrem erop zet, en dan naar de P stand, dan wil ie het soms wel doen.
maar vaak ook weer niet! :?

Op vlak wegdek, heb ik ook dit probleem!
Heb alle stangen al ingevet, en kabel ook, werkte super soepel in R en alle versnellingen!
Toen even gereden, zet m weer binnen, en zet m in de P stand, en ik krijg m niet meer uit de P stand!
Echt ruk dit!
Na 10 a 15 pogingen gaat ie weer uit zijn P naar R.
Zat weer helemaal vast!
echt frustrerend dit! :?

Ik kom uit Noord Holland, heeft iemand een oplossing?



Image
unclechevy
Posts: 95
Joined: Sat Nov 17, 2007 12:00 pm

Re: Th400 Park probleem

Post by unclechevy »

Image
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Th400 Park probleem

Post by gert »

als je hem niet meer in P zet maar in N, werken dan alle standen goed?
kun je wel in 1 beweging vanuit D naar R schakelen en omgekeerd?
unclechevy
Posts: 95
Joined: Sat Nov 17, 2007 12:00 pm

Re: Th400 Park probleem

Post by unclechevy »

ja dat gaat prima, alleen als ik naar P ga en dan weer terug wil, dan lukt het soms wel en soms niet.
Hij bonkt ook in R vanuit N?
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Th400 Park probleem

Post by gert »

in P valt er een pal in een schijf met kantelen in de bak, waardoor de uitgaande as geblokkeerd wordt.
als je op een helling in P staat kan door die pal de selector soms lastig uit P gehaald worden.
dit mechanisme is nog wel es beschadigd daardoor, en kan een oorzaak zijn.
gewoon P niet meer gebruiken.
unclechevy
Posts: 95
Joined: Sat Nov 17, 2007 12:00 pm

Re: Th400 Park probleem

Post by unclechevy »

Ik geloof dat je het niet goed gelezen hebt!
hij heeft het dus ook op vlak wegdek!
En ik kan alleen maar in P starten!
voor de rest niet!
Last edited by unclechevy on Fri Apr 07, 2023 6:19 pm, edited 1 time in total.
jelmoer
Posts: 310
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Th400 Park probleem

Post by jelmoer »

Helaas weet ik niet hoe dit systeem werkt.
Waarom zit hij via of naar de stuurkolom?
Bepaalt de stand van het contact of hij uit P gaat.
Zo ja kan het probleem dan ik het contactslot zitten?
Dan eens contactslot/sleutel wiebelen tijdens het probleem.
Gebeurt het alleen met lopende motor of ook met alleen contact aan

Wat als je de auto een beetje naar voor of achter wiebelt gaat hij er dan wel uit.

Het belangrijkste is te achterhalen of het mechaniek(hendel kabels of stangenstelsel) het probleem zijn of de bak zelf.
Gaat hij als je de hevel op de bak beweegt wel uit z'n P?
Eerst bediening los nemen.


Hoe is deze beveiligd?
Zit er een elektronische beveiliging op dmv remlichtschakelaar.
Of alleen knijpen in de hendel.
Mocht dit het knijpen zijn komt deze vergrendeling wel hoog genoeg of blijft hij hier al op hangen?



Image
unclechevy
Posts: 95
Joined: Sat Nov 17, 2007 12:00 pm

Re: Th400 Park probleem

Post by unclechevy »

Vandaag weer even gereden, en superveel bekijks, en heel veel duimpjes omhoog :thumbs:
en totaal geen problemen gehad. :roll:
Het lastige is dus, de ene keer krijg je m totaal niet uit de P stand, en de andere keer geen probleem.
erg lastig zoeken dus zo! :?
Hendel komt genoeg omhoog,
Maakt niet uit of de motor uit is of draait, dan heeft ie het af en toe ook.
Er zit wel een remlichtschakelaar beneden onder de hendel.
En er zit ook een schakelaar in de stuurkolom, zodat je m alleen maar in P kan starten.
Camaro was ook uitgevoerd met pook bediening op de stuurkolom, (stuurversnelling)


Wiebelen hielp gister ook niks, andere keer scheelde het wel, en ging ie wel in zijn R vanuit P.
Er zit wel een heel zwaar punt tussen P en R.
terwijl de rest supersmooth gaat van N naar D 2 naar 1, en terug ook.
Hendel gaat heel soepel, en stangenstelsel ook.gister nog ingevet.

Voor die Th400 had ik er altijd een Th350 onder hangen, en never nooit problemen mee gehad.


Bedankt voor het meedenken.
Wordt vervolgd
jelmoer
Posts: 310
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Th400 Park probleem

Post by jelmoer »

Tsja dat maakt het zoeken wel moeilijker als het niet altijd is.
Gelukkig kon je vandaag lekker genieten.
Succes met je zoektocht.
Mvg
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Th400 Park probleem

Post by David - 71 camaro »

Een 2nd gen Camaro met kolomschakel systeem? I challange you, maar wellicht dat ik iets nieuws leer.....

Klinkt als een parking pal issue. Een kabel is strak of opgerekt, lijkt mij niet dat ie per rit anders reageert. De parking pal valt in één van de 20 - 25 (?) openingen. Kan zijn dat sommige goed zijn en andere uitgelubberd. Aan de andere kant is de pal van zachtere staal soort gemaakt dan de nokken op de uitgaande as. Meestal is het de pal die slijt en dan niet meer grijpt.
jelmoer
Posts: 310
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Th400 Park probleem

Post by jelmoer »

Ik ben ze zelf niet tegengekomen maar ze blijken toch vaker geproduceerd te zijn.
Het was de standaard uitrusting.
Wilde je een middenconsole of handbak dan verviel de stuurschakeling.

https://nastyz28.com/threads/1970-camar ... re.154415/
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Th400 Park probleem

Post by SRB12 »

Stuurslot? Dat heeft ook effect op stand van stangen.
Je kunt onder de auto de stangen eens losmaken en dan de shifter in P zetten en de versnelligsbak ook. Kan zijn dat daar wat verschil in zit.
Post Reply