Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by Kootje »

Vrijdag ochtend richting pinkpop met de Suburban maar helaas was het feest na 4 km over. De auto trok al beetje 1 kant op, na 2 km langs de kant gezet en gevoeld, en inderdaad, linksvoor, warm en niet goed dus. Naar huis gereden en toen 10 minuten gekoeld met de slang want het was onvoorstelbaar warm. Na 9,5 minuut kwam er nog stoom vanaf!!!

Dat terzijde, ik gister de klauw eraf gehaald, zuigertje eruit geblazen, schoon gemaakt, O ring eruit gehaald en had daar veel drab onder verwacht maar niet dus. Eigenlijk was het veel schoner dan verwacht. Nu de boel weer in elkaar zit krijg ik dus de rem niet ontlucht. Met trappen en aan het ontluchtingsventiel draaien werkt voor geen meter, ten eerste is het pedaal keihard na 6cm en ten tweede komt er niets uit. Ook de mytovac (de vacuummanier) niet. Dus ik heb op 3 wielen remmen wat me doet twijfelen en die proportionvalve/remdrukverdeler.

Wat viel me op, ik zette de auto op jacks en het linkervoorwiel was niet rond te draaien, op geen een manier, toen ik de remslang losdraaide hoorde ik een kleine "pssst", liep wat remvloeistof uit en daarna kon ik het wiel wel losdraaien.

Eerst zat de rem dus vast, nu heb ik geen rem linksvoor maar wel remdruk. Twijfelt er nog iemand aan die remdrukverdeler of gelijksoortige ervaringen met de ze sympthomen?

Binnenkort moet ie gekeurd worden maar dat gaat zo niet lukken ben ik bang.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by gert »

ik zou gewoon een nieuwe remklauw monteren, als deze zo heet is geweest als jij zegt, kan het best zijn dat de boel gewoon niet goed meer past en vastloopt.
en ook meteen een nieuw prop valve, met remmen moet je niet te zuinig zijn.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by Kootje »

Mee eens, alleen beetje klote dat de auto net gekeurd moet worden, zulke klusjes doe ik liever op m`n gemak, beetje spuiten, netjes maken en dan monteren, nu wordt het weer zo`n haastklus. Die remklauwen kan je best makkelijk vinden maar zo`n proportionvalve is niet makkelijk blijkbaar, niet bij Rockauto en zelfs niet bij LMC.

Maar, net de remslang van de klauw afgehaald en zelfs dan komt er met het rempedaal in trappen geen remolie uit, dus ergens klopt er iets niet. Niveau in de HRC is natuurlijk goed, rechtervoorwiel remt als een malle maar links komt er geen druppel uit, ook de reden dat ik niet kon ontluchten.

Kan je zo`n proportionvalve nog openmaken of zo?
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by David - 71 camaro »

Op de prop valve zit een knopje dat je mkpet indrukken om hem weer te 'resetten '. Probeer dat maar eens. Maar als alles zo heet is geworden als je zegt, dan zou ik idd alles vervangen. Kan mij niet voorstellen dat het niet krom is getrokken. Check ook de lager. Bij dit soort temperaturen kan alles eruit zijn gesmolten.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by Kootje »

Jammer, ook dat werkt niet, knopje gevonden, voelde ook als een resetknop maar nog steeds geen remolie uit de slang/klauw. Toen nog geprobeerd het knopje ingedrukt te houden en dan met de vacuümpomp op de ontluchter maar ook dat lukte niet.

Grappig (of niet...), zo rij je 4000km zonder 1 klap verkeerd en nu is er steeds iets en van kwaad tot erger.

Maar wat ik me wel afvraag, hoe kun je dan in vredesnaam je remmen ontluchten als de remdrukverdeler de zogenaamde "lekke" leiding direct blokkeert? Tijdens ontluchten is die leiding toch lek. Net als je denkt dat je het snapt doe je dat dus niet. In mijn geval.
Heb er helemaal geen moeite mee mooie nieuwe klauwen te kopen, nieuwe leidingen waar nodig en evt een remdrukverdeler maar als ik niet kan ontluchten heeft dat niet veel zin. Of kan je ook alvast gevulde leidingen en klauwen kopen :D
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by muddy bandit »

Is die remslang zelf nog wel goed?
Ik heb al eens iets vergelijkbaars gehad, daar bleek na lang zoeken de remslang van binnen totaal vergomd te zijn zodat er geen remvloeistof meer door kwam... een nieuwe remslang erop en weg problemen.

Image

Remvloeistof is en blijft een agressief goedje...
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by Grasmusen »

Als er meetal iets verstopt raakt is het wel een remslang

Gr,G
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by Wilf »

Ik denk ook wat muddy bandit denkt. Wat er kan gebeuren bij een verstopping is dat de hefboom van je rempedaal wel genoeg kracht heeft om iets van vloeistof en lucht door de verstopping te persen (en dus de zuiger in de klauw naar buiten druk) maar het kan vervolgens niet meer terug eruit.

En omdat er dan tegendruk is door alles wat er al achter de verstopping zit voelt het rempedaal wel hard (er kan dan niks meer door omdat de andere kant vol zit).

Check ook de harde leidingen voor corrosie (en idd de rubberen voor scheuren, zachte plekken en staat).
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by Kootje »

Bedankt voor voor het meedenken, kans is inderdaad groot dat dit het is. Klopt eigenlijk precies met de sympthomen,

Vanavond de slang eraf gehaald, ging voor geen meter, slijpen en breken, gaat nooit iets vanzelf. Toen bij de garage slang gehaald. En nu krijg ik de korte remleiding van remslang naar remdrukverdeler met geen mogelijkheid erin geschoefd. Draad schoon gemaakt, met een andere losse nippel paar keer in en uit, geen probleem maar de nippel die eruit kwam krijg ik nooit meer in. Je kan er ook zo slecht bij, denk erover om de hele fan te verwijderen, lukt echt niet zo. Net ruim 2 uur bezig geweest, nu stoppen want het geduld is op en dan wordt het gevaarlijk.
Morgenavond nog maar eens met frisse moed beginnen want nu werk ik eerder destructief dan constructief.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by hemi »

De remklauw hoef je toch niet te vervangen?
Laten reviseren gaat sneller.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by Kootje »

Nu, na een hoop gezeur eindelijk de vaste remleiding weer aan de drukverdeler gekregen. (fan en shroud weg moeten halen :cry: , zo`n grote auto en sleutelruimte als in een ford ka) Nieuwe slang er op, alleen past de banjo bout niet helemaal, gisteravond dat remslangblokje 2 mm uitgeboord, helaas, de bout past nu wel maar gelijk lekken bij de banjobout. Nieuwe koperringetjes erop, geen verschil.
Moet ik morgen toch naar het midden van het land om een remslang te halen, laat nu net het midden van het land verboden gebied zijn ivm de boerenprotesten... even kijken hoe we dat strategisch aan kunnen vliegen.
hemi wrote: Tue Jun 21, 2022 8:26 am De remklauw hoef je toch niet te vervangen?
Laten reviseren gaat sneller.
Eigenlijk wilde ik gewoon revisiesetje halen, o ringetje en stofrubber, meer is het niet, als de klauw verder niet kromgetrokken is doe ik dat het liefst. Het zou namelijk leuk zijn als iets een keer niet duur of moeilijk is.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by Kootje »

Eindelijk kwam de slang binnen vandaag, was niet op voorraad dus moest besteld en bezorgt worden. Vanavond erop gezet en in het begin toch ook weer lekken bij de banjobout, weet niet hoe strak dat ding mag maar ik moest hem voor m`n gevoel erg vast draaien.

Maar, het lijkt erop dat hij niet meer lekt. snel ontlucht, pedaal is niet helemaal keihard maar morgen moet hij gekeurd worden dus tijd begon te dringen.
Tijdens naar garage rijden viel me wel erg op dat de auto niet meer naar 1 kant trekt bij (aan)remmen. Overigens heb ik van de oververhitting nog niks kunnen merken. We wachten het af.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by Kootje »

Auto is goedgekeurd, gelukkig. Nu een flink aantal (rem) onderdelen besteld, remslang rechts, achter, nieuwe remblokken, revisiesetjes enz.
Ik heb nu de tijd om het hele remgedeelte eens netjes op te knappen.

Bedankt weer :thumbs: :) , die remslang had ik namelijk als laatste aangewezen als verdachte, maar dit blijkt een stuk vaker voor te komen dus.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by muddy bandit »

Mooi dat het probleem weer opgelost is en beloond met een frisse apk.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Vastzittende remklauw, nu te los. Suburban 1978

Post by Kootje »

Yep, dat dacht ik ook, tot ik gisteren nog eens bij de rem keek en zag dat de hele remklauw nat was, het komt bij de ontluchtingsnippel vandaan, maar erlangs of erdoor ben ik nog niet achter. Had al nieuwe nippels besteld, hopelijk komen die gauw en kan ik dat probleem ook oplossen. Ik vond het pedaal al niet zo hard, kan komen door evt nog wat lucht ergens of gewoon omdat ik de vloeistof uit m`n remklauw trap.
Post Reply