benzinetank oplossing

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: benzinetank oplossing

Post by MotiV8 »

gert wrote: Tue Oct 24, 2023 2:25 pm ik bedoelde met lpg hater niet jij, maar die motivacht.
Gert, Motivate. Ik verkracht jou naam ook niet, dat zou respectloos zijn. Dat zou wel heel makkelijk zijn voor een "toetsenbord ridder".

Ik ben geen LPG hater. Ik leef in de realiteit.
Ik rijd al 22 jaar op LPG, bewust een 300A 50/70 omdat ik onderweg naar Le Mans wel eens de pech heb geen LPG te vinden en dan benzine als back-up heb (Benzine gooi ik in België vol). Nee, de LPG app is niet helemaal betrouwbaar. Dit jaar op de terugweg 3 x na 40km out of order..
Ik maak elk jaar serieus kilometers met dit speelgoed.
Die benzine gooi ik er thuis weer uit, daar kunnen wij beiden weer dagelijks onze V twin op rijden voor een maand.

2 x 100 liter tanks voegen ruim 250kg gewicht toe, in mijn geval ben ik nu leeg gewicht 2500kg, met 1000kg achterin, exact binnen de 3500kg (geen tacho plicht & mijn vrouw kan ook gewoon dit span rijden als ik ff geen zin heb).

Met of zonder trailer, verbruik 1 op 3 maar net (GPS teller gemeten, anders veel rooskleuriger), met fluwelen voetje.
Maar goed, LPG is maar 80% efficient tov de energie die benzine levert.

LPG is goed afgesteld, Innovate LC2 wideband lambda aan boord. MSD Pro Billet met een aangepaste curve, Ford 407ci.
Een 300A 50/70 levert niet genoeg. Dus lever ik serieus vermogen in. Ik verwacht niet dat een 425 hierin wonderen verricht. Ik ken er genoeg die met een dubbele 425 en dubbele type E rijden omdat er anders niet genoeg geleverd word voor de PK's die de motor kan leveren/

Voor de gemiddelde hobby rijder, een paar duizend €€ investering in een LPG installatie inbouw (niet iedereen is handig en kan het zelf), dat rijdt hij er niet in een jaar uit. Zeker niet als het voertuig nog geen 40 jaar is (Overgangsregeling geen LPG vrijstelling). Met het vooruitzicht wat het kabinet wil veranderen in 2025 wellicht helemaal niet.
Mijn F250 was al belasting vrij toen ik hem 23 jaar geleden kocht en ik ging vrolijk mee met de 25jaar - 30jaar & 40 jaar regeling & 50 jaar regeling. De LPG onderbouw installatie bij AGS in Zeist had ik er zo uit toen. Toen was LPG/liter tov benzine een stuk gunstiger. Maar inmiddels zijn de tijden veranderd.
Image
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: benzinetank oplossing

Post by MotiV8 »

On topic, Ga je voor injectie, de hydrauliekboer heeft wel een oplossing voor je. Lasmoer of schotdoorvoer op het laagste punt van je tank. Dan een nippel naar je pomp. Bosch 044 of Chinese variant als injectiepomp buiten.
Die Bosch pompen hebben wel een 12 tot 14mm doorvoer nodig ( Die K Jettronic pomp komt in 2 verschillende diameters).

Wil je dat geneuzel niet dan swirlpot in de kofferbak en Holley Red opvoerpomp van tank naar swirlpot en vanuit de swirlpot naar de injectie pomp.

Ik heb een schotdoorvoer met 12mm nippel onderop mijn tank zitten. Dat is een grote holle bout met schroefdraad aan de binnenkant. Die heb ik van binnenuit in de tank geschroefd met een moer aan de buitenkant (en koperen ringen). 1 keer gat geboord op een plek waar ik er bij kon met een lange sleutel.
In die adapter zit een nippel gedraait naar mijn Chinese Bosch Pomp die samen met een K Jetronic filter naast de tank hangt.
Bovenin de zijkant heb ik hetzelfde gedaan in een kleinere versie voor de retourleiding.
Ik heb een retour op mijn zelfbouw EFI zitten. Na aanleiding van Injector Heat Soak issues. Brandstof spoelt nu rond en koelt de injector rails.
Image
Ingeval van injectie. MSD 3bar pompen lopen warm en draaien daardoor kapot. Die Bosch 044 varianten en zelfs die Chinese zijn hufterproof.

Ja als je tank bijna leeg is, dan kan je ff een tekort aan brandstof hebben ( met swirlpot niet). Het is mij in die 15 jaar dat ik met een zelfbouw turbo EFI Megasquirt nog niet voorgekomen, ook niet met extreem bochten werk.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: benzinetank oplossing

Post by Robin_Chevelle »

MotiV8 wrote: Tue Oct 24, 2023 7:04 pm On topic, Ga je voor injectie, de hydrauliekboer heeft wel een oplossing voor je. Lasmoer of schotdoorvoer op het laagste punt van je tank. Dan een nippel naar je pomp. Bosch 044 of Chinese variant als injectiepomp buiten.
Die Bosch pompen hebben wel een 12 tot 14mm doorvoer nodig ( Die K Jettronic pomp komt in 2 verschillende diameters).

Wil je dat geneuzel niet dan swirlpot in de kofferbak en Holley Red opvoerpomp van tank naar swirlpot en vanuit de swirlpot naar de injectie pomp.

Ik heb een schotdoorvoer met 12mm nippel onderop mijn tank zitten. Dat is een grote holle bout met schroefdraad aan de binnenkant. Die heb ik van binnenuit in de tank geschroefd met een moer aan de buitenkant (en koperen ringen). 1 keer gat geboord op een plek waar ik er bij kon met een lange sleutel.
In die adapter zit een nippel gedraait naar mijn Chinese Bosch Pomp die samen met een K Jetronic filter naast de tank hangt.
Bovenin de zijkant heb ik hetzelfde gedaan in een kleinere versie voor de retourleiding.
Ik heb een retour op mijn zelfbouw EFI zitten. Na aanleiding van Injector Heat Soak issues. Brandstof spoelt nu rond en koelt de injector rails.
Image
Ingeval van injectie. MSD 3bar pompen lopen warm en draaien daardoor kapot. Die Bosch 044 varianten en zelfs die Chinese zijn hufterproof.

Ja als je tank bijna leeg is, dan kan je ff een tekort aan brandstof hebben ( met swirlpot niet). Het is mij in die 15 jaar dat ik met een zelfbouw turbo EFI Megasquirt nog niet voorgekomen, ook niet met extreem bochten werk.

Dank je voor de info!
Prachtige combi, had er al aardig wat foto's van langs zien komen van classis Le Mans 2023. Prachtig!! :thumbs:
Hoop volgend jaar er zelf als toeschouwer te zijn of aanwezig bij de little big mans (ben bezig met een Alpine A110 in schaal 1 op 2).

Wat je voorstelt is ongeveer wat ik in gedachten had, Bosch (of chineze replica) als aanvoer met goede retour.
Heb ook al een K Jetronic filter gevonden van maar 6 micron die bestand is tegen 5 bar.
In eerste instantie wordt het een carburateur setup, blow thru met torqstorm supercharger. Daarvoor heb ik de druk van de bosch pomp niet nodig, maar de opbrengst zal wel altijd ruim voldoende zijn. Injectie ben ik nog niet van overtuigd (in mijn hoofd niet mijn ding). Echter omdat plannen vaak wijzigen wil ik nu in 1x klaar zijn ook voor eventuele toekomstige upgrades. Dus een ruim over bemeten brandstof systeem.
Swirlpot vind ik te gek, neemt ruimte in en is extra leidingwerk. Daarnaast als ik je ervaring zo lees van 15jaar is dat niet noodzakelijk.
De R5 Turbo 2 heeft standaard zo'n setup, 2 tanks onder de stoelen, opvoer pompen, swirl/verzamel pot, hoge druk bosch pomp, echt een chaos aan slangen.

Zo'n schotdoorvoer is een ideale oplossing, dank je!

Ben nu even aan het kijken wat een handige plek voor de pomp is, misschien niet direct logisch, maar er is ruimte tussen de achteras en de tank (dus voor de tank) en dan hangt hij ook niet in het zicht.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: benzinetank oplossing

Post by MotiV8 »

Blow through is makkie. Ik heb jaren blow through carburateur gereden voordat ik naar EFI overstapte (geen verbetering).
Je hebt nodig een 1:1 rising rate brandstofdruk regelaar. Ik deed dat met een Malpassi FPR009 https://www.carburateurwinkel.nl/conten ... PR009.html

Deze regelaar is geschikt om de druk van de Bosch 044 van 6,5 bar terug te regelen naar 0.4 bar.
Deze regelaar werd vroeger veel gebruikt toen met K-jetronic systemen ombouwde naar carburateur.

Let wel je hebt bij voorkeur een 10mm retour leiding nodig naar de tank. Die Bosch 044 pomp pompt zoveel dat je anders de druk niet terug geregeld krijgt en de retourleiding alsnog voor druk opbouw zorgt. 8mm kan net.

Ik weet niet of de Holley 12-881 & 12-846 de druk van de Bosch 044 kan terug regelen.

Tip, monteer een benzinekraan tussen tank & pomp (in de diameter van je pomp aansluiting dus niet zo'n ieniemienie kraantje). Mocht je onverhoopt een keer een doorgebrande Chinese pomp hebben, dan is hij zonder geknoei zo gewisseld, 2, leg een reserve pomp in de kofferbak. Dan zal je zien, dan gaat hij nooit kapot. Die Chinese pompen kosten bijna niets.
in mijn ervaring zijn ze hufterproof.

Tank-kraan-pomp-filter-regelaar, in die volgorde.

Ik had een MSD 6 BTM die mijn standaard ontsteking 2' / psi terug regelde onder boost. Ik reed dus een standaard NA curve wat heel veel throttle response gaf en op het moment dat mijn turbo begon te spoolen werd de curve terug geregeld.

Voorwat betreft LeMans Classic, die is om de twee jaar dus 2025 is de volgende. Spa Classic volgend jaar beloofd ook groots te worden.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: benzinetank oplossing

Post by Robin_Chevelle »

MotiV8 wrote: Mon Oct 30, 2023 3:05 pm Blow through is makkie. Ik heb jaren blow through carburateur gereden voordat ik naar EFI overstapte (geen verbetering).
Je hebt nodig een 1:1 rising rate brandstofdruk regelaar. Ik deed dat met een Malpassi FPR009 https://www.carburateurwinkel.nl/conten ... PR009.html

Deze regelaar is geschikt om de druk van de Bosch 044 van 6,5 bar terug te regelen naar 0.4 bar.
Deze regelaar werd vroeger veel gebruikt toen met K-jetronic systemen ombouwde naar carburateur.

Let wel je hebt bij voorkeur een 10mm retour leiding nodig naar de tank. Die Bosch 044 pomp pompt zoveel dat je anders de druk niet terug geregeld krijgt en de retourleiding alsnog voor druk opbouw zorgt. 8mm kan net.

Ik weet niet of de Holley 12-881 & 12-846 de druk van de Bosch 044 kan terug regelen.

Tip, monteer een benzinekraan tussen tank & pomp (in de diameter van je pomp aansluiting dus niet zo'n ieniemienie kraantje). Mocht je onverhoopt een keer een doorgebrande Chinese pomp hebben, dan is hij zonder geknoei zo gewisseld, 2, leg een reserve pomp in de kofferbak. Dan zal je zien, dan gaat hij nooit kapot. Die Chinese pompen kosten bijna niets.
in mijn ervaring zijn ze hufterproof.

Tank-kraan-pomp-filter-regelaar, in die volgorde.

Ik had een MSD 6 BTM die mijn standaard ontsteking 2' / psi terug regelde onder boost. Ik reed dus een standaard NA curve wat heel veel throttle response gaf en op het moment dat mijn turbo begon te spoolen werd de curve terug geregeld.

Voorwat betreft LeMans Classic, die is om de twee jaar dus 2025 is de volgende. Spa Classic volgend jaar beloofd ook groots te worden.
Bedankt voor de info, ideaal.
Ja ik was van plan aanvoer en retour van AN-08 fittingen / leidingwerk enz te doen, dat is 11mm binnendiameter en inderdaad retour gelijk aan de aanvoer zodat daardoor geen tegendruk kan ontstaan.

Een goed doorstromende benzinekraan is een goed idee. Een reserve pomp heb ik nu ook in de kofferbak liggen, gewoon een simpel ding die ik getest heb inclusief stekker en slang. Stel dat de huidige stuk gaat heb ik iets wat ik onderweg kan monteren en waarmee ik gewoon thuis kan komen. In geval van een 044 doe ik inderdaad hetzelfde, gewoon een goedkope ali versie als reserve mee voor onderweg. Inderdaad is het wel de praktijk dat als je reserve bij je heb, dat onderdeel niet kapot gaat.

Ik heb een progressionignition gekocht die volledig te programmeren is, vacuum en boost versteld.
Moet hem nog monteren en ga er eerst NA mee aan het klooien om te kijken hoe hij exact werkt, maar het klinkt (als je hun site leest) als de ideale oplossing.

Mooi, dan heb ik nog een jaar extra, is ook een idioot project om een schaal auto te bouwen, maar wel heel erg leuk om te doen.
Spa vergeet ik dan even, zodat ik mijzelf iets meer tijd kan geven.
Post Reply