benzinetank oplossing
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
benzinetank oplossing
Iemand hier ervaring met het aanpassen van een benzine tank?
Er een sump of dergelijke onderaan lassen ivm een externe electrische benzine pomp?
Er zijn kant en klare tanks van bijvoorbeeld tank inc en aeromotive voor mijn 70er chevelle, met ingebouwde pomp, maar ik lees teveel problemen met te warm geworden pompen, te weinig brandstof aanvoer als de tank half leeg is en geen brandstof bij serieus bochtenwerk. Die ergernis wil ik niet, het moet in 1x gewoon goed.
Er een sump of dergelijke onderaan lassen ivm een externe electrische benzine pomp?
Er zijn kant en klare tanks van bijvoorbeeld tank inc en aeromotive voor mijn 70er chevelle, met ingebouwde pomp, maar ik lees teveel problemen met te warm geworden pompen, te weinig brandstof aanvoer als de tank half leeg is en geen brandstof bij serieus bochtenwerk. Die ergernis wil ik niet, het moet in 1x gewoon goed.
Re: benzinetank oplossing
simpeler is op lpg overgaan.
Re: benzinetank oplossing
Je hebt ook een systeem van Holley voor een EFI waar je een brandstof drukregelaar bij kunt kopen.
Is niet heel erg goedkoop.
Past in de originele tank.
https://youtu.be/jOUhOxWFPII?feature=shared
https://www.speedwaymotors.com/shop/ele ... 15-6256-51
En een pomp rechtstreeks in je leiding?
Net zoals de eerste injectie van vw/audi.
Mooiste is natuurlijk met een retourstroming terug naar de tank om de brandstof te koelen.
https://www.onallcylinders.com/2023/05/ ... ctric-one/
Zo'n kant en klare tank zit toch al schuim of een anti klotsschot in?
Eventueel nog een botsschakelaar of inductie relais
https://www.google.com/search?q=crash+s ... WM&vssid=l
https://www.lpgwebshop.com/nl/elektra/7 ... -tijd.html
Is niet heel erg goedkoop.
Past in de originele tank.
https://youtu.be/jOUhOxWFPII?feature=shared
https://www.speedwaymotors.com/shop/ele ... 15-6256-51
En een pomp rechtstreeks in je leiding?
Net zoals de eerste injectie van vw/audi.
Mooiste is natuurlijk met een retourstroming terug naar de tank om de brandstof te koelen.
https://www.onallcylinders.com/2023/05/ ... ctric-one/
Zo'n kant en klare tank zit toch al schuim of een anti klotsschot in?
Eventueel nog een botsschakelaar of inductie relais
https://www.google.com/search?q=crash+s ... WM&vssid=l
https://www.lpgwebshop.com/nl/elektra/7 ... -tijd.html
Last edited by jelmoer on Tue Oct 17, 2023 8:54 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: benzinetank oplossing
Ik ben nog aan het zoeken naar opties, een pomp in de tank is niet echt mijn voorkeur, eventueel inderdaad een eenvoudige bosch pomp zoals de k-tronic dat heeft is ook een optie, maar daarvoor moet er een uitgang onder de tank komen. Of een opvoerpompje in de tank.jelmoer wrote: ↑Tue Oct 17, 2023 7:41 pm Je hebt ook een systeem van Holley voor een EFI waar je een brandstof drukregelaar bij kunt kopen.
Is niet heel erg goedkoop.
Past in de originele tank.
https://youtu.be/jOUhOxWFPII?feature=shared
https://www.speedwaymotors.com/shop/ele ... 15-6256-51
En een pomp rechtstreeks in je leiding?
Net zoals de eerste injectie van vw/audi.
Mooiste is natuurlijk met een retourstroming terug naar de tank om de brandstof te koelen.
https://www.onallcylinders.com/2023/05/ ... ctric-one/
Zo'n kant en klare tank zit toch al schuim of een anti klotsschot in?
Eventueel nog een botsschakelaar of inductie relais
https://www.google.com/search?q=crash+s ... WM&vssid=l
https://www.google.com/search?q=crash+s ... WM&vssid=l
Re: benzinetank oplossing
Ivm terugstromen?
Geen idee of er een retour/eenrichtings klep in de pomp zit.
De pomp moet in iedergeval lager dan de tank komen.
Zo dicht mogelijk bij de tank.
Het is niet heel erg professioneel maar mocht er lucht in komen kun je eventueel een knijpbalg in de motorruimte maken.
Hebben diesels zonder opvoerpomp ook.
Geen idee of er een retour/eenrichtings klep in de pomp zit.
De pomp moet in iedergeval lager dan de tank komen.
Zo dicht mogelijk bij de tank.
Het is niet heel erg professioneel maar mocht er lucht in komen kun je eventueel een knijpbalg in de motorruimte maken.
Hebben diesels zonder opvoerpomp ook.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: benzinetank oplossing
Een volledige rally setup is bij sommige auto's met een opvoerpomp, verzamelpot (met ontluchting) en daarna een hoge druk pomp.jelmoer wrote: ↑Tue Oct 17, 2023 9:01 pm Ivm terugstromen?
Geen idee of er een retour/eenrichtings klep in de pomp zit.
De pomp moet in iedergeval lager dan de tank komen.
Zo dicht mogelijk bij de tank.
Het is niet heel erg professioneel maar mocht er lucht in komen kun je eventueel een knijpbalg in de motorruimte maken.
Hebben diesels zonder opvoerpomp ook.
Maar dat wordt mij te gecompliceerd.
Ik heb nu een losse eenrichtingklep tussen de pomp en de carburateur zitten zodat de elektrische pomp altijd benzine heeft. Maar dat pompje levert niet genoeg. Een grotere pomp is niet de oplossing omdat hij het dan alsnog uit de tank moet zuigen (ondanks dat de pomp lager hangt dan de tank, de uitgang zit bovenop de tank).
Daarom denk ik aan een sump onder de tank, daar de uitgang en een pomp op gelijke hoogte.
En dan bijvoorbeeld een aeromotive A750, bosch 044 of iets vergelijkbaars en vanaf de drukregelaar (in de motorruimte) een retour leiding terug naar de tank.
Re: benzinetank oplossing
Aha je vermoed dat je brandstofaanvoer niet voldoende is bij (langdurig) hogere toerentallen?
Heb je een brandstofdrukmeter?
Zodat je zeker weet dat het niet bijvoorbeeld in de ontsteking of afstelling zit?
Tsja een grotere diameter aan de onderzijde zal al wonderen moeten doen.
Geen idee vanaf hoeveel pk een voorraadpot nodig is.
Normaal heb je al een kleine voorraadkamer in je carburateur.
Maar misschien is dit nog een optie.
https://robbmcperformance.com/products/powersurge.html
Zie filmpje.
https://youtu.be/6qmH01_fWeM?feature=shared
Bij mijn polo() had ik iets wat dreef in de tank.(stukje rubber)
Bij een langere rit/hogere toerentallen zoog hierdoor de aanvoer dicht en viel de motor uit.
Zuigkracht viel weg en rubber begon te drijven.
Auto start weer stukje rijden en weer smoren en uitvallen.
Heeft lang geduurt voordat ik zag dat mijn brandstoffilter leeg werd bij hogere toerentallen en dus de aanvoer naar de pomp te laag was.
Dus eerst eens kijken of je de diameter van je aanvoerleiding in je tank kunt vergroten.
En met zoiets heb je ook meteen een retouraansluiting.
https://www.robbmcperformance.com/produ ... msend.html
Of meteen een aansluiting aan de onderzijde maken.
Heb je een brandstofdrukmeter?
Zodat je zeker weet dat het niet bijvoorbeeld in de ontsteking of afstelling zit?
Tsja een grotere diameter aan de onderzijde zal al wonderen moeten doen.
Geen idee vanaf hoeveel pk een voorraadpot nodig is.
Normaal heb je al een kleine voorraadkamer in je carburateur.
Maar misschien is dit nog een optie.
https://robbmcperformance.com/products/powersurge.html
Zie filmpje.
https://youtu.be/6qmH01_fWeM?feature=shared
Bij mijn polo() had ik iets wat dreef in de tank.(stukje rubber)
Bij een langere rit/hogere toerentallen zoog hierdoor de aanvoer dicht en viel de motor uit.
Zuigkracht viel weg en rubber begon te drijven.
Auto start weer stukje rijden en weer smoren en uitvallen.
Heeft lang geduurt voordat ik zag dat mijn brandstoffilter leeg werd bij hogere toerentallen en dus de aanvoer naar de pomp te laag was.
Dus eerst eens kijken of je de diameter van je aanvoerleiding in je tank kunt vergroten.
En met zoiets heb je ook meteen een retouraansluiting.
https://www.robbmcperformance.com/produ ... msend.html
Of meteen een aansluiting aan de onderzijde maken.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: benzinetank oplossing
Ja ik meet de brandstofdruk en weet dat ik onvoldoende opbrengst heb. Is ook logisch met het kleine benzinepompje wat ik gebruik.jelmoer wrote: ↑Wed Oct 18, 2023 3:04 pm Aha je vermoed dat je brandstofaanvoer niet voldoende is bij (langdurig) hogere toerentallen?
Heb je een brandstofdrukmeter?
Zodat je zeker weet dat het niet bijvoorbeeld in de ontsteking of afstelling zit?
Tsja een grotere diameter aan de onderzijde zal al wonderen moeten doen.
Geen idee vanaf hoeveel pk een voorraadpot nodig is.
Normaal heb je al een kleine voorraadkamer in je carburateur.
Maar misschien is dit nog een optie.
https://robbmcperformance.com/products/powersurge.html
Zie filmpje.
https://youtu.be/6qmH01_fWeM?feature=shared
Bij mijn polo() had ik iets wat dreef in de tank.(stukje rubber)
Bij een langere rit/hogere toerentallen zoog hierdoor de aanvoer dicht en viel de motor uit.
Zuigkracht viel weg en rubber begon te drijven.
Auto start weer stukje rijden en weer smoren en uitvallen.
Heeft lang geduurt voordat ik zag dat mijn brandstoffilter leeg werd bij hogere toerentallen en dus de aanvoer naar de pomp te laag was.
Dus eerst eens kijken of je de diameter van je aanvoerleiding in je tank kunt vergroten.
En met zoiets heb je ook meteen een retouraansluiting.
https://www.robbmcperformance.com/produ ... msend.html
Of meteen een aansluiting aan de onderzijde maken.
Zo'n pomp pot met slangenbende wil ik niet onder de motorkap, opties niet mij keuze, niet mooi.
En aanvoer in de tank vergroten brengt niet wat ik zoek, plus wil ik ook benzine aanvoer hebben met bijvoorbeeld een kwart tank benzine in een lange bocht. Daarom tank met schotten / bak eronder met uitgang/aansluitingen, zoiets.
Maar komt de vraag, originele tank aanpassen of nieuwe tank maken?
Re: benzinetank oplossing
Als je hem zelf maakt en een paar losse gaten maakt heb je natuurlijk al meteen je schotten er in ziten.
Het grootste nadeel van je originele tank zijn de ribbels.
Mijn tank is niet origineel en daar zit een vlak deel in.
Geen idee of je ook zo'n vlak deel hebt.
Daar zou je zo'n losse sump kit in kunnen zetten maar zal een kleine kamer zijn en weet niet of dat iets is.
Het grootste nadeel van je originele tank zijn de ribbels.
Mijn tank is niet origineel en daar zit een vlak deel in.
Geen idee of je ook zo'n vlak deel hebt.
Daar zou je zo'n losse sump kit in kunnen zetten maar zal een kleine kamer zijn en weet niet of dat iets is.
Last edited by jelmoer on Tue Oct 24, 2023 6:34 am, edited 1 time in total.
Re: benzinetank oplossing
wat een gedoe om op die dure hydroscopische kwastreiniger te blijven rijden!
Re: benzinetank oplossing
Je bedoeld vast hygroscopisch..
Doch LPG is ook niet heel goedkoop en is alleen interessant als het voertuig 40+ jaar is en de installatie er al inzit. LPG inbouwen & keuren kost ook aardig wat €€€€€€ tegenwoordig. Niet iedereen kan het zelf.
Voordat je tegenwoordig de investering eruit hebt ben je jaren verder, zeker als je niet dagelijks kilometers maakt met je 40+ jaar oude oldtimer.
LPG verbruikt zeker meer dan Benzine, LPG levert aanzienlijk minder PK's dan Benzine, LPG verbrand veel heter en de gehele installatie weegt KG's die van je laadvermogen afgaat. In mijn geval ruim 250kg gewogen extra gewicht met twee volle tanks.
En LPG is niet overal verkrijgbaar waardoor een 300A topmixer toch wel een aanbeveling is zodat je niet alleen maar een rondje om de kerk hoeft te rijden maar ook op benzine kan rijden als er geen LPG voorhanden is.
En dan is het afwachten of wij oldtimer rijders na 2025 nog wel belastingvrij LPG mogen rijden...... Daar zijn in de politiek de meningen nog over verdeeld. Ik houd er al rekening mee dat ik de hele installatie eruit moet halen. Geeft mij wel ruimte voor een grotere/zwaardere camperunit achterin.
Re: benzinetank oplossing
ik ken de argumenten wel van lpg haters......ik ga er niet mee in discussie.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: benzinetank oplossing
Ik ben geen LPG hater, mijn busje loopt er prima op.
Geen benzine meer, 425 impco rechtstreeks op een kleppenplaat op een 383 stroker sbc. 0 naar 100kmh gaat in 6.5 seconden en hij weegt 2200kilo. Performance is ook prima. Allemaal niets mis mee, ruim 90 liter in de hoofdtank eronder en als die leeg is via een wisselschakelaar over op de 30 liter tank die ik als reserve eronder heb gehangen.
Het is een keuze, de chevelle kofferbak wordt regelmatig volledig gebruikt en wil ik daarom geen tank in. Daarnaast wil ik de chevelle op benzine houden, gewoon een eigen keuze.
Re: benzinetank oplossing
ik bedoelde met lpg hater niet jij, maar die motivacht.