Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by Indianjohn »

Als je oldtimer ouder is dan 50 is er toch geen apk plicht meer, dus hoe willen ze dit dat controleren? Bij iedere tankbeurt je papieren controleren of je wel LPG op het kenteken hebt staan, of LPG moet uit de handel gehaald worden, het aantal stations slinkt wel hard trouwens.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by muddy bandit »

jelmoer wrote: Sat Sep 23, 2023 7:04 am Ja zoiets klinkt natuurlijk heel interessant voor onze vrienden in Den Haag.
En het lijkt op zich ook eerlijker kwa verdeling van de kosten en inkomsten.

Dan komt alleen de vraag hoe ga je dit bijhouden?
Een gps tracker inbouwen voor alle voertuigen is eigenlijk niet even te realiseren.
Volgens mij met de huidige privacywetgeving mag je iemand niet volgen dus alleen de kilometers registreren.

De kosten zijn extreem hoog.
Vooral voor oldtimers die soms jaren niet buiten komen.

Het kastje zal gevoed moeten worden.
Sommige eigenaren halen de accu er langdurig uit en zetten de accu onder de druppellader.

Met een vignet of badge rijden kan niet want dan moet je op elke weg dus ook naar de supermarkt of kroeg en tuincentrum een controlepost hebben.
Dat komt er voorlopig niet.

Ooit misschien alleen deelautos.
Reizen in abonnements vorm.
Wie weet.
Vooral jammer voor mijn klein kinderen dat ze andere hobby's moeten zoeken.
En autoracen minder spectaculair klinkt.
Dat kastje is al weer van de baan voor zover ik heb begrepen.
In principe op basis van geregistreerde kilometerstanden bij APK, onderhoudsbeurten enz., en bij de moderne auto's zou het online al mogelijk zijn om die kilometergegevens te delen... of als dat niet gaat middels een verplichte jaarlijkse oproep voor de kilometerregistratie.
Hieronder kun je lezen hoe het er inmiddels ongeveer voor staat:

https://open.overheid.nl/documenten/83e ... f0bbf/file
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by jelmoer »

Een heel lang stuk met veel woorden en weinig straattaal zeg maar.

Bij moderne auto's kun je vaak al data vergaren maar juist ook weer digitaal tellers wijzigen en manipuleren.

Lijkt mij dat dat juist toeneemt.

Her is sowieso raar dat ik de Nederlandse staat moet betalen voor de kilometers die ik ook al betaal op een Franse tolweg.

Maar terugkomend op "onze" oldtimers.
Ik heb er eentje met een mijlenteller en een afwijkende bandenmaat.
Dan zou die toch in mijn ogen eerst geijkt moeten worden willen ze mijn daadwerkelijk gereden kilometers in rekening brengen.

Ik heb nog een vw van 45 jaar oud en die teller bekijkt per rit altijd al of hij wel of geen zin heeft om mee te doen.

Dr zijn zat oldtimers met een kapotte snelheidsmeter of losse kabel.

Verwacht toch dat het uiteindelijk niet zo makkelijk zal werken bij een analoge/mechanische teller.

Dat er iets komt om de elektrische melkkoe leeg te melken geloof ik wel.
Hoe wat en wanneer?
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by rene74monte »

jelmoer wrote: Sat Sep 23, 2023 10:30 am Hij is net af toch?
Komt er iets moois voor terug?
Had je nog meer staan of stopt je usa tijdperk?
nou , net af is ook niet helemaal het geval ;) , het gaat ook niet alleen om dit gedoe hoor , we moeten een keuze maken , we hebben net een dikke boot gekocht , tijd voor wat anders zeg maar , ik ben dat gedoe met lpg ook zat , er zijn steeds meer benzinepompen die onbemand worden waardoor er steeds minder lpg plekken komen , vanavond ook weer hopeloos op zoek geweest naar lpg zonder resultaat , het is de bedoeling dat we er straks met de boot op uit gaan , dan pak je de bus ook niet meer om naar een camping te gaan , heb ook nog 3 harley`s staan , daar gaan er ook 2 van weg , je kunt nou eenmaal niet alles doen
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by hemi »

Stelletje hufters, ze hebben nooit genoeg.
Als ze nou nog iets nuttigs met het geld deden had ik er nog begrip voor.
We moeten allemaal in een rijdende blackbox gaan rijden zodat ze alles kunnen controleren.
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by jelmoer »

rene74monte wrote: Sun Sep 24, 2023 12:54 am nou , net af is ook niet helemaal het geval ;) , het gaat ook niet alleen om dit gedoe hoor , we moeten een keuze maken , we hebben net een dikke boot gekocht , tijd voor wat anders zeg maar , ik ben dat gedoe met lpg ook zat , er zijn steeds meer benzinepompen die onbemand worden waardoor er steeds minder lpg plekken komen , vanavond ook weer hopeloos op zoek geweest naar lpg zonder resultaat , het is de bedoeling dat we er straks met de boot op uit gaan , dan pak je de bus ook niet meer om naar een camping te gaan , heb ook nog 3 harley`s staan , daar gaan er ook 2 van weg , je kunt nou eenmaal niet alles doen

Zelf woon ik in de Randstad en ook hier verdwijnen er steeds meer locaties mer LPG.
Gelukkig nog wel een paar vlakbij en heb ik onlangs een tweede tank er bijgezet.

Ik gebruik de app directlease tankservice.
Dan kun je heel makkelijk zien welk tankstation LPG verkoopt.
En welke brandstofprijzen ze hanteren.

Tijden veranderen dat is altijd al zo geweest.
Hopelijk niet te snel.

Veel plezier met je boot.
En ja je kunt maar met 1 boot/motor of auto tegelijk spelen.
Een boot kan nog wel eens de meeste tijd of geld opslurpen.

Ahoy
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by Indianjohn »

Eventjes wegenbelasting, daarna rekeningrijden

Helaas moeten de eigenaren van deze auto’s tot 2030 (of 2031, waarschijnlijk) wegenbelasting blijven betalen. Daarna gaan we allemaal over op rekeningrijden en betaal je per kilometer. En dat is toch een beetje goed nieuws.

Nu willen we niet zeggen dat rekeningrijden per se iets positiefs is, maar voor mensen met meerdere auto’s kan het voordeliger zijn. Als het weekendauto’s zijn waar relatief weinig mee gereden wordt, dan zijn ze ook niet duur om erbij te houden. Je kunt je dan wel afvragen wat het praktisch nut is om de hele oldtimerregeling om te gooien, want waarschijnlijk zal het echt niet zoveel gaan opleveren.

https://topgear.nl/autonieuws/autos-wor ... stingvrij/
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by rene74monte »

jelmoer wrote: Sun Sep 24, 2023 9:04 am Zelf woon ik in de Randstad en ook hier verdwijnen er steeds meer locaties mer LPG.
Gelukkig nog wel een paar vlakbij en heb ik onlangs een tweede tank er bijgezet.

Ik gebruik de app directlease tankservice.
Dan kun je heel makkelijk zien welk tankstation LPG verkoopt.
En welke brandstofprijzen ze hanteren.

Tijden veranderen dat is altijd al zo geweest.
Hopelijk niet te snel.

Veel plezier met je boot.
En ja je kunt maar met 1 boot/motor of auto tegelijk spelen.
Een boot kan nog wel eens de meeste tijd of geld opslurpen.

Ahoy
hier in de buurt gaat het wel , omdat ik ze weet , maar gisteravond om half 10 aan het zoeken geweest vanaf friesland naar huis terug en overal is de lpg pomp weg of als er al een shop bij zit dan gaat hij om 9 uur dicht , om gek van te worden , histeren was wel een beetje de druppel moet ik zeggen .
tja , een boot kan ook in de papieren lopen inderdaad , vooral een van hout , die van mij heeft een romp van corten staal en een opbouw van aluminium , dat is dus aardig hufterproof , is een oude politieboot uit hamburg :-) :-)
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by Indianjohn »

rene74monte wrote: Sun Sep 24, 2023 11:54 am maar gisteravond om half 10 aan het zoeken geweest vanaf friesland naar huis terug en overal is de lpg pomp weg of als er al een shop bij zit dan gaat hij om 9 uur dicht , om gek van te worden , histeren was wel een beetje de druppel moet ik zeggen .
Feestje 1011!!!
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by rene74monte »

Indianjohn wrote: Sun Sep 24, 2023 12:07 pm Feestje 1011!!!
???
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by jelmoer »

Postcode Amsterdam centrum?
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by Indianjohn »

Nee, was gister een tewaterlatings feestje van een jacht, in makkum friesland, vandaar......
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by jelmoer »

Aha nu snap ik hem :thumbs:
Had zomaar Rene z'n sloep kunnen zijn :D
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by rene74monte »

jelmoer wrote: Sun Sep 24, 2023 10:29 pm Aha nu snap ik hem :thumbs:
Had zomaar Rene z'n sloep kunnen zijn :D
nee, want die ligt al in de plomp :-) is ook niet bepaald een sloep :lol: :lol:
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek

Post by gert »

hoe dan ook.....het lijkt erop dat er iig geen linkse club aan de macht komt, das alvast positief.
Post Reply