chevrolet c10 1987

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
bassie909
Posts: 25
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by bassie909 »

jaja weer terug van weggeweest zullen we maar zeggen...
aan het project is de laatste tijd niet veel gebeurd is een hoop tussendoor gekomen maar....

het motorblok is thuis en zit in elkaar en staat nu afgeplakt en wel klaar om gespoten te worden in de kleur rood.
ondertussen ook nog een setje bladveren gekocht aangezien de oude bladveren enkele veer pakketten miste waarschijnlijk eruit gehaald om de pickup te verlagen...

maar omdat ook deze pickup de bekende "chevy lean'' heeft toch besloten een setje stevige en volle veerpakketten te kopen en deze te monteren i.c.m. drop shackles om toch de gewenste rijd hoogte te bereiken i.c.m. een setje fatsoenlijke veren zodat het niet nog een ergere boot op wielen is dan dat het al is origineel :P

zodra het motorblok in de kleur staat zal ik even een update doen met wat foto's van het hele spannetje.

ohja en de planning dat de auto begin augustus zou moeten rijden is ook een beetje van de baan...

verwacht de pickup dit jaar wel rijdend en rdw klaar te hebben en hopelijk ook op kenteken en wel zodat ik volgend jaar maximaal kan genieten van de dikke 2 jaar aan werk wat er al in zit...

ik houd jullie op de hoogte :)
bassie909
Posts: 25
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by bassie909 »

zo dat was alweer een maandje geleden dat ik hier ben geweest...
gelukkig is er weer genoeg gebeurd in de tussentijd en heb ik weer wat kijk voer voor de liefhebbers!

zoals al gemeld was is het motorblok compleet in elkaar gezet en hangt inmiddels in de pickup:

het motorblok toen die net bij het revisie bedrijf vandaan kwam schoon en wel klaar om in elkaar gezet te worden:

Image

Image

toen het motorblok in elkaar zat even alles netjes afgeplakt en uiteindelijk met hitte bestendig rood geschilderd ( ja gewoon met een kwast gedaan aangezien ik het teveel moeite vond om hier speciaal mijn verf spuit weer voor te pakken... plus dat het met de kwast vaak dikker in de verf zit en moet zeggen dat het aardig is gelukt.) ook gelijk de th700r4 automaatbak erachter geknutseld klaar om in de pickup te hangen!

Image

Image

Image

Image

Image

en hier hangt het hele spannetje weer in de motorruimte van de c10 :) inclusief het voorfront. ( let niet op de bougiekabels etc dit word allemaal nog netjes weggewerkt )

Image

Image

Image

in de tussentijd ook nog een setje bladveren van een k10 opgescharreld omdat deze wat zwaarder uitgevoerd zijn dan de c10 veren en mijn pickup een aardig stukje verlaagd is wou ik deze op stevige veren hebben is slecht te zien op de foto maar hij staat een stuk steviger op zijn pootjes.

Image


en hier de afkomende veerpakketten die meerdere veren mist waarschijnlijk zijn deze in de US eruit gehaald om hem te verlagen..

Image


dus zover staat het nu met de pickup...

moet nog een uitlaat bouwen voordat ik de chevy voor het eerst kan startten...
iemand enig idee of je hier in nederland ergens een universele set kan kopen ? heb wel losse bochten etc gevonden maar vind dit al heel snel heel duur worden om samen te stellen...

er zat een 3 inch dubbele open pijp onder misschien dat ik hier enkel even 2 3 inch dempers tussen knutsel en dan later nog iets met een kleppen systeem oid monteer..

ideen zijn welkom :)
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: chevrolet c10 1987

Post by jelmoer »

Ziet er wederom super strak uit.
Je bent erg lekker bezig.

Er zijn meerdere bedrijven die universele uitlaatdelen aanbieden.
De prijs is mede afhankelijk door materiaal en diameter.
Rvs of staal
2.5 of 3 inch.
Weet ook niet of 2.5 inch al voldoende is voor je planning.
Je hebt er al een uitlaat onder zitten die je als basis kunt gebruiken.

Misschien is dit interessant voor je.(zie afbeelding hieronder)
Dan kun David - 71 camaro een berichtje sturen.

Image
bassie909
Posts: 25
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by bassie909 »

wederom kort updatetje :)

toch omdat ik nieuwsgierig was de ontsteking van de chevy ongeveer op tijd gezet op het oog,
spruitstukken er op.
25 liter benzine in de tank gegoten en de TBI unit voorzien van brandstof door de pomp een paar cyclussen te laten maken.
ik draaide de sleutel om en tot mijn verbazing startte en liep de net gereviseerde v8 binnen 3 tellen :) :) :)

en ook tot mijn schrik de sleutel direct weer omgedraaid aangezien mijn oliedruk sensor kapot is (meter piekt helemaal boven de 60 psi oliedruk als je deze op contact zet) oliedruk sensor doorgemeten en geeft OL aan van het pootje naar het huis dit is niet goed weerstand waarde moet dan juist erg laag zijn in de richting van 0,1 ohm.

dus wil eerst zorgen dat ik ook daadwerkelijk de juiste oliedruk heb de ontsteking goed op tijd zetten en daarna de nokkenas in laten lopen. (zit al wel een additief in de motorolie van comp cams werd geleverd bij de nokkenas die in de motor is gegaan begreep dat de motor minstens 20 minuten op 2500 toeren oid moest draaien ? (zelf vind ik het maar apart waarom ze dit doen... ja zodat je geen stilstaande hydraulische stoter hebt op je nokkenas... maar bij montage heb ik alle lifters met montage olie gemonteerd en vervolgens gevoeld of er geen zwaar punt in zit (op en neer zowel als roteren) dan zou er in principe nooit een lifter stil kunnen staan...

ook na even goed rondom de motor te kijken erachter gekomen dat maar 1 van de 2 injectoren benzine inspuit...
stekkers van de injectoren af en snel met 2 draadjes vanaf de accu gekeken of ze allebij wel tikken zodra je er spanning op zet.

1 injector tikt mooi de ander doet niks...

tbi unit is 2 jaar terug goed lopend gedemonteerd, maar met mijn stomme kop nooit even in de wd40 oid gespoten zodat de overige benzine niet zou vergommen...

heb de tbi unit inmiddels los en ja hoor beide injectors behoorlijk smerig en 1 zelfs verroest....

oftewel tijd om de tbi unit te reviseren zodat we in 1x van al het gezeur af zijn.. ( iemand toevallig een adres in nederland voor dit spul die redelijk gesprijst is anders word het weer een rockauto order)

ook heb ik een nieuwe stuurpomp en nieuwe poelie enkel wil mijn poelie trekker die speciaal voor GM stuurpompen bedoeld is niet in de as van de stuurpomp schroeven....

de stuurpomp in kwestie is een ''refurbished'' onderdeel dus al eens gebruikt mogelijk het draad niet goed? het beste maar een 3/8 unc tap bestellen om dit draad op te schonen denk ik ?

hoor graag wat tips hiervoor :)
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by Grasmusen »

bassie909 wrote: Tue Aug 15, 2023 8:29 pm wederom kort updatetje :)

t

dus wil eerst zorgen dat ik ook daadwerkelijk de juiste oliedruk heb de ontsteking goed op tijd zetten en daarna de nokkenas in laten lopen. (zit al wel een additief in de motorolie van comp cams werd geleverd bij de nokkenas die in de motor is gegaan begreep dat de motor minstens 20 minuten op 2500 toeren oid moest draaien ? (zelf vind ik het maar apart waarom ze dit doen... ja zodat je geen stilstaande hydraulische stoter hebt op je nokkenas... maar bij montage heb ik alle lifters met montage olie gemonteerd en vervolgens gevoeld of er geen zwaar punt in zit (op en neer zowel als roteren) dan zou er in principe nooit een lifter stil kunnen staan...



hoor graag wat tips hiervoor :)
Haai, die 2500 toeren zorgen er voor dat de krukas met de drijfstangen, genoeg olie tegen de nokkenas aan sproeit. Of dat het met 2000 kan lijkt mij ook. Zeker als je een goeie oliedruk van een bar of 5 / 6 hebt.

succes

GrG
bassie909
Posts: 25
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by bassie909 »

kleine update!

heb wat spullen binnen gekregen voor de uitlaat en heb het nu zo bedacht:

de 3 inch uitlaat die er al onder zat ingekort en een demper achter de cabine geplaatst:

Image

vervolgens met 2 45 graden bochten een 90 graden bocht gemaakt om langs de handremkabels etc op te kunnen en dan net voor het achterwiel naar buiten:

Image

Image

uiteraard word de buis op maat gemaakt als de bak erop zit dit is enkel even om te passen en te meten.

zo wil ik aan beide kanten de uitlaat gaan maken hoop hiermee te voorkomen dat het uitlaat geluid gaat resoneren in de cabine/onder de laadbak als ik een constant toerental aanhoud.

dan nog een vraagje over het inlopen van de nokkenas:

zodra ik de motor start neem ik aan dat ik eerst de ontsteking op 0 graden moet zetten met de stekker van het vervroegen los die bij het schutbord zit.
en dan de motor naar 2000/2500 toeren brengen en vast houden voor 20/25 minuten ?

hoe kan ik bij de tbi de gasklep vast zetten aangezien je geen stationair schroef hebt zoals bij een carburateur ?

en nog een vraagje worden sealed beam koplampen goedgekeurd bij het rdw ?
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: chevrolet c10 1987

Post by SRB12 »

Hoe geef je normaal gesproken gas met de tbi? Kan je de gasklep niet met tiewrap oid vast zetten?
Sealed beams worden niet goedgekeurd, moeten europese lampen in.
bassie909
Posts: 25
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by bassie909 »

Ja deze heeft gewoon een gasklep dus zal deze met een tiewrap vast zetten op het gewenste toerental.

Weet iemand toevallig waar je vierkante koplampen kan halen die rechtstreeks passen ?
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by Indianjohn »

bassie909
Posts: 25
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by bassie909 »

daar was ik weer, is zoals altijd weer een hoop tussendoor gekomen waardoor er weinig tijd in de pickup is gestoken de afgelopen weken..

maar prima nieuws te melden:
het motorblok heeft de inloop procedure doorlopen zonder enkele problemen :)
heb het motorblok nu in totaal 30 minuten laten lopen waarvan 15 minuten op 2200 toeren en vervolgens de laatste 15 minuten geschommeld tussen de 1500/2500 toeren telkens het motorblok een paar minuten wat hoger of lager laten lopen om zo de olie in alle hoekjes te krijgen. (of dit ook echt helpt mag joost weten maar het motorblok leeft nog dus ik ben tevreden!)

na de inloop procedure het motorblok wat laten afkoelen en direct de motorolie afgetapt in een schone bak om zo de olie te kunnen bekijken.
olie kwam er brandschoon uit geen glitters o.i.d. te zien.

vervolgens 10w30 motorolie erin gegoten met een extra zink additief toegevoegd en een nieuw motorolie filter natuurlijk :)

tijdens het inlopen er wel achter gekomen dat mijn volt meter in het dashboard niet functioneert opzich niet heel ernstig na even te zoeken en te meten erachter gekomen dat de meter zelf kapot is welke vrij lastig te vinden is helaas.

ook ben ik niet helemaal weg van de temperatuur en oliedruk meter dus zit er aan te denken zelf 3 andere universele meters in het originele cluster te bouwen aangezien dit cluster sowieso niet in topstaat is. iemand hier ervaring mee om dit te doen ?
Coppertje
Posts: 139
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by Coppertje »

Mooie vorderingen gemaakt zeg !! En wat je doet pak je ook gelijk goed aan. Vooral zo doorgaan 💪🏻
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: chevrolet c10 1987

Post by SRB12 »

Ik heb zelf een Autometer cluster met oliedruk, spanningsmeter en watertemperatuur.

Zoiets:

Image
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by Indianjohn »

Ik heb net als SRB12 setje van autometer waarvan ook de voltmeter stuk is en heb een voltmeter + vacuummeter en olietempmeter bij aliexpress besteld. 3 stuks 52mm meters voor €20, en ze werken ook nog, nu nog kijken voor hoelang!
bassie909
Posts: 25
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by bassie909 »

MIJLPAAL!!!!!!!!!!!!!

de chevy heeft zijn eerste meters gereden na 2 jaar stil gestaan te hebben :)
moest weer even wennen aan de grote boot op wielen maar man man man wat is zo'n v8 heerlijk.
automaat bak schakelt ook weer zoals het hoort :)
en dan is dit nog een vrij standaard motorblok geen hele gekke nokkenas en de compressie is ook niet heel ernstig veranderd maar wat een bonk vermogen heeft zo'n v8 de grote teen op het gas pedaal betekent gummende achterwielen dat was ik natuurlijk niet gewend aangezien mijn dagelijkse auto een zielig 1.6je heeft :)

weet wel dat ik dit jaar nog nooit zo'n brede glimlach op mijn gezicht heb gehad.

heb ondertussen een toerental meter en een koelwater temperatuur, olie druk meter, en voltage meter besteld op aliexpress we gaan eens zien of dat wat is :?

de voorschermen zitten ook weer op de auto en het frontje is ook bijna compleet :) zal van het weekend wat foto's posten.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: chevrolet c10 1987

Post by SRB12 »

Mooi is dat hè! Gefeliciteerd!
Post Reply