eens iets anders....GM
Posted: Sun Mar 16, 2014 1:12 pm
hallo allen.
voor ik hier wat vragen ga stellen, en dergelijke info.
wil ik mezelf even kort voorstellen..
ben woonachtig in het noordoosten des lands, kort aan de duitse grens.
heb een voorliefde voor Duitse wagens, met een groot zwak voor de oude Opels.
tja.. heel wat anders als een dikke amerikaan.. maar voor mij leuk zat.
nu wil het voorval zich voorgedaan hebben, dat ik het idote plan gesmeed heb,
om mijn huidige ouwe opel, te gaan voorzien van een V8.
je moet toch iets hebben wat je plaagt
hierbij wat gegevens van het een en ander...
voertuig:
opel kadett, onee.. zijn iets grotere broer..
Opel Kapitän
( een van de grote drie van Opel uit de jaren '60-'70 aangeduid met KAD,
Kapitän Admiral Diplomat)
orgineel is mijn bolide uitgerust met een gietijzeren 6 in lijn kachel
maar 2 man meer aan tafel leek mij wel een leuke uitdaging.
de motor is afkomstig uit een Cadillac Sevile `79 350cui
met een beest van een automaatbak erachter.
dit alles moet samengevoegd gaan worden tot een bolide.
uiteraard dienen we rekening te houden met het feit dat de wagen tzt ook
een keuring moet ondergaan bij onze vrinden van de RDW.
evenals met leuke aanpassingen aan wagens, is er met de RDW ook de nodige ervaring.
soms wel zo handig.
nu is het inmiddels zover dat de Kapitän grotendeels weer gemonteerd is,
en het nu op de motor en aandrijflijn aankomt.
bij het passen van het motorblok viel ons een aantal dingen op,
( er was rekening gehouden met het feit dat het wel eens knap lastig kon worden.. maar niets is onmogelijk)
de motor is domweg te hoog om regelrecht zo terug te monteren in de Kapitän.
aanpassing aan voortrein van de wagen, bij voorkeur liever niet !
aanpassing aan motorblok... noodzakelijk.
verschil in motorblok van de opel zelf, en de V8.. is niet alleen de cilinderinhoud,
maar meer het feit dat de "bult" van de carterpan van een Lijn motor, zich in het midden bevind.
en de oliepomp vooraan in het blok, met een aanzuigbuis in het midden van het blok.
zoals het nu lijkt, zit de oliepomp en aanzuigbuis ( volgens mij 1 geheel bij olds)
aan de achterzijde van de motor ( bakzijde) en daarom zit de zogeheten "bult"
ook volledig achteraan.
hiermee kom ik vrij lastig weg in mijn wagen, en zou dus ook graag zien dat dit
aangepast kan worden.
iemand hier mogelijk ervaring. en of kennis van dergelijk type motor?
mogelijk betaan er ander model olie pompen, of kan het carter rustig een cm of 8
omgelast worden?
hierbij wat plaatjes van het geheel
op de laatste afbeelding ligt de motor incl. bak in de wagen, los op de stuurstangen en voortrein
een krik houd de bak een beetje omhoog
m.vr.gr
Hans
voor ik hier wat vragen ga stellen, en dergelijke info.
wil ik mezelf even kort voorstellen..
ben woonachtig in het noordoosten des lands, kort aan de duitse grens.
heb een voorliefde voor Duitse wagens, met een groot zwak voor de oude Opels.
tja.. heel wat anders als een dikke amerikaan.. maar voor mij leuk zat.
nu wil het voorval zich voorgedaan hebben, dat ik het idote plan gesmeed heb,
om mijn huidige ouwe opel, te gaan voorzien van een V8.
je moet toch iets hebben wat je plaagt
hierbij wat gegevens van het een en ander...
voertuig:
opel kadett, onee.. zijn iets grotere broer..
Opel Kapitän
( een van de grote drie van Opel uit de jaren '60-'70 aangeduid met KAD,
Kapitän Admiral Diplomat)
orgineel is mijn bolide uitgerust met een gietijzeren 6 in lijn kachel
maar 2 man meer aan tafel leek mij wel een leuke uitdaging.
de motor is afkomstig uit een Cadillac Sevile `79 350cui
met een beest van een automaatbak erachter.
dit alles moet samengevoegd gaan worden tot een bolide.
uiteraard dienen we rekening te houden met het feit dat de wagen tzt ook
een keuring moet ondergaan bij onze vrinden van de RDW.
evenals met leuke aanpassingen aan wagens, is er met de RDW ook de nodige ervaring.
soms wel zo handig.
nu is het inmiddels zover dat de Kapitän grotendeels weer gemonteerd is,
en het nu op de motor en aandrijflijn aankomt.
bij het passen van het motorblok viel ons een aantal dingen op,
( er was rekening gehouden met het feit dat het wel eens knap lastig kon worden.. maar niets is onmogelijk)
de motor is domweg te hoog om regelrecht zo terug te monteren in de Kapitän.
aanpassing aan voortrein van de wagen, bij voorkeur liever niet !
aanpassing aan motorblok... noodzakelijk.
verschil in motorblok van de opel zelf, en de V8.. is niet alleen de cilinderinhoud,
maar meer het feit dat de "bult" van de carterpan van een Lijn motor, zich in het midden bevind.
en de oliepomp vooraan in het blok, met een aanzuigbuis in het midden van het blok.
zoals het nu lijkt, zit de oliepomp en aanzuigbuis ( volgens mij 1 geheel bij olds)
aan de achterzijde van de motor ( bakzijde) en daarom zit de zogeheten "bult"
ook volledig achteraan.
hiermee kom ik vrij lastig weg in mijn wagen, en zou dus ook graag zien dat dit
aangepast kan worden.
iemand hier mogelijk ervaring. en of kennis van dergelijk type motor?
mogelijk betaan er ander model olie pompen, of kan het carter rustig een cm of 8
omgelast worden?
hierbij wat plaatjes van het geheel
op de laatste afbeelding ligt de motor incl. bak in de wagen, los op de stuurstangen en voortrein
een krik houd de bak een beetje omhoog
m.vr.gr
Hans