Page 6 of 16

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Fri Jan 17, 2014 5:28 pm
by Ronald50
Dank mannen!

Meters; ik heb de voltmeter er in gehangen vanwege de laadproblemen. Ben het met je eens dat het wat afbreuk doet aan het tijdsgevoel. Denk dat ik deze meter nog verplaats naar een minder prominente plek, iets verder onder het dashboard.

Heb er wel een Equus toerenteller ingezet, een Sun -imitatie. Ook die hoort er eigenlijk niet in maar ik wil graag zien (en voelen) wat die grote jongen voorin doet :) En och, heel slecht lijken doet 't niet. Hij hangt maar moet nog aangesloten worden:

Image

Ook kwam vandaag de remschakelaar eindelijk binnen:

Image

Direct naar de schuur gereden en het ding gemonteerd. Helemaal zonder slag of stoot ging dat niet want hij wilde niet van de speciale bout af die in de rempomp gedraaid zit en waar de remleiding(en) aan gemonteerd zijn. Ben even met het spul naar het revisiebedrijf gereden en daar hebben we de boel weer netjes gemaakt voor montage. Terug en gemonteerd en zie, hij doet 't weer. Gelukkig :)

We hebben ook de prijsopgaaf binnen voor het las- en technische werk. Waar we eerst het lassen zelf wilden doen gaan we ook dat uitbesteden. Misschien niet in de lijn hoe anderen het doen maar we willen wel een restauratie die op termijn ook solide blijft. Als we het laten doen worden de binnendorpels netjes klaargemaakt zoals het hoort en kan de auto er weer voor jaren tegenaan.
Dat geldt ook voor de technische kant; de ophangpunten worden allemaal aangepakt, dat vergt een pers voor het verbussen en dat hebben we niet. Ook doen ze de stuurinrichting en zijn de vereiste onderdelen allemaal besteld en zullen met een 3 weken hier zijn. Er komt een nieuwe pitman arm op plus alle stuurkogels. Het enige wat blijft zitten is een verstelling tussen de stuurstangdelen, die is verder nog goed. Ook hier wordt praktisch alles vervangen omdat het meeste net niet goed genoeg is, misschien wel de keuring overleeft maar nadien binnen korte tijd toch vervangen moet worden. Omdat ik er fijn en veilig in wil rijden laten we het toch doen.

Een heel verhaal met een beste prijs maar goed, dan hebben we de auto zover goed klaar.

Wordt vervolgd! :) ;)

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Fri Jan 17, 2014 8:53 pm
by 68 Cougar
Heb er wel een Equus toerenteller ingezet, een Sun -imitatie. Ook die hoort er eigenlijk niet in maar ik wil graag zien (en voelen) wat die grote jongen voorin doet :) En och, heel slecht lijken doet 't niet. Hij hangt maar moet nog aangesloten worden
Heb je 'm zo gemonteerd dat je 'm er in één ruk af kan halen?
Anders wellicht een ideetje, voor als je een keer op een meeting staat.. ;) :)

Verders pak je het goed aan! :thumbsup: 8)

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Fri Jan 17, 2014 8:56 pm
by Ronald50
Och, daar zullen ze wel tegen kunnen, toch?

Dank je voor het compliment :)

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Fri Jan 17, 2014 8:59 pm
by 68 Cougar
Ronald50 wrote:Och, daar zullen ze wel tegen kunnen, toch?
Dat zal je nog verbazen... :eek: :lol: :D

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Sat Jan 18, 2014 2:26 pm
by Ronald50
Ach, weet je; een mens moet doen wat hij of zij graag wil. Ik probeer de auto zo origineel mogelijk te houden, maar een paar kleine dingetjes zoals dit moet in mijn ogen kunnen. De echte die-hards krijgen er wss kromme teentjes van maar die groeien vanzelf weer recht hoor :) ;)

Dadelijk even naar het hok, dynamo en regelaar uitbouwen. De auto wil niet meer bijladen dus daar moet even naar gekeken worden. Heb iemand in de buurt gevonden die zich gespecialiseerd heeft in laaddiagnostiek/problematiek van oldtimers. Dus daar is het spul denk ik wel goed op zijn plek om na te kijken en eventueel te repareren.

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Sat Jan 18, 2014 4:26 pm
by peter h
Gewoon dat doen waar jullie blij mee zijn er zijn altijd mensen die vinden dat het anders hoort en struikelen over een niet originele bout of slangklem.
Jammer dan voor hun toch.

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Sat Jan 18, 2014 5:22 pm
by Ronald50
Och weet je; gewoon iedereen in zijn waarde laten en doen wat je graag wilt doen. Komt 't helemaal goed :)

We hebben net de dynamo plus spanningsregelaar uit de auto gehaald. Dat ging redelijk goed op een paar weerbarstige moertjes die wat aangedaan waren. Maar 't is gelukt. Het spul direkt weggebracht naar een dynamoreviseur in de buurt zoals al eerder genoemd. Die gaat er naar kijken en dan hoor ik wel wat en hoe. Als ik de dynamo voel loopt die wel goed (dus lagers ok) maar daar moet meer weerstand in zitten met goede koolborstels. Ook als je in de openingen kijkt heb ik zelf het gevoel dat dit niet de beste in zijn soort is. Maar goed, dat moet ik even afwachten.

De picturen:

Image

Image

Als de boel getest is weet ik weer meer. Tevens zag de riem er ook niet fris meer uit en daar ga ik maandag even naar op jacht.

Prettig weekeinde! :)

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Sat Jan 18, 2014 5:36 pm
by takel
peter h wrote:Gewoon dat doen waar jullie blij mee zijn er zijn altijd mensen die vinden dat het anders hoort en struikelen over een niet originele bout of slangklem.
Jammer dan voor hun toch.
Ik geef er geen ene moer om dat het niet of wel origineel is maar ik vindt deze meter niet in het geheel passen.

Verders een prachtige wagen.

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Sat Jan 18, 2014 5:39 pm
by Ronald50
Takel, ik geef je helemaal gelijk maar vind 'm zo mooi....... tekortkoming van mij denk ik :D :D :) Ik wil wat "zien", en dat kan nu.
takel wrote: Verders een prachtige wagen.
Dank je ;) dat waardeer ik zeer :)

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Sat Jan 18, 2014 5:40 pm
by takel
+ het is een leuk verslag om te volgen. :)

Verder vooral je eigen ding blijven doen :!:

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Sat Jan 18, 2014 5:43 pm
by Ronald50
Ja hoor, doen we ook :) het is ook wel heel leuk om te doen. Motors heb ik eerder veel gedaan, da's wat handzamer en vraagt minder ruimte. Maar dit is toch weer een heel andere beleving. Zolang we de goeie kant opgaan toch? :)

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Sun Jan 19, 2014 2:17 pm
by Wilf
Doe jezelf een plezier en maak je licht relaisgestuurd. De meeste yanks die langs de weg opbranden hebben juist daar het probleem zitten. De originele bedrading en schakelaar hebben niet de capaciteit om h4 aan te kunnen. Neem even contact op met www.specialpartz.com, die levert zulke kits, dan heb je het zo voor elkaar.

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Sun Jan 19, 2014 2:35 pm
by Ronald50
Oke, goeie tip (die al eerder gegeven was ;) ). Jammer dat er geen prijs bij staat maar daar kan ik wel even achteraan gaan. Trouwens, met een beetje handigheid natuurlijk ook zelf te maken.

Dank! :)

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Sun Jan 19, 2014 3:33 pm
by chevelletje70
Wilf wrote:Doe jezelf een plezier en maak je licht relaisgestuurd. De meeste yanks die langs de weg opbranden hebben juist daar het probleem zitten. De originele bedrading en schakelaar hebben niet de capaciteit om h4 aan te kunnen. Neem even contact op met http://www.specialpartz.com, die levert zulke kits, dan heb je het zo voor elkaar.
Is dat eigenlijk ook nodig als je een compleet nieuwe motercompartiment en dash kabelboom hebt ?

Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring

Posted: Sun Jan 19, 2014 3:40 pm
by Wilf
De originele schakelaar is niet gebouwd op het amperage, bovendien lopen in de originele setup hoge stromen door de bedrading en de bulkhead disconnect. Strikt gezien is het niet noodzakelijk als alles nieuw is maar het voorkomt hoe dan ook latere problemen én je lichtopbrengst wordt direct tot wel 50% beter. Ineens gaat de volle 14,4v naar je verlichting, in plaats van ongeveer 13,5v (of minder) door al het verlies van kabels, connectoren en schakelaars.

Zie ook: http://www.danielsternlighting.com/tech ... elays.html