Edsel Ranger 1959 4d sedan, van aankoop tot keuring KLAAR!!
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Ja, klopt. Och, die goeie ouwe tijd
Heb vandaag alvast wat foto's gemaakt van de auto, exterieur en interieur. Da's eigenlijk alle progressie voor deze dagen.
Leuk he?
Heb vandaag alvast wat foto's gemaakt van de auto, exterieur en interieur. Da's eigenlijk alle progressie voor deze dagen.
Leuk he?
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Blijven gaaf al die details
-
- Posts: 96
- Joined: Mon Jul 07, 2008 9:16 pm
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
De mijne is een import (daarom bikkelhard)
-
- Posts: 569
- Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Gister nog bij RD classics geweest,hadden weer redelijk wat auto's verkocht.
Wat mij altijd op valt daar (ga er elk jaar minimaal 1x heen)dat het interieur er bijna overal compleet en schitterend eruit ziet,maar bij heel veel auto's het spuitwerk ruk is.
Hoe is het spuitwerk bij jou auto?
Wat mij altijd op valt daar (ga er elk jaar minimaal 1x heen)dat het interieur er bijna overal compleet en schitterend eruit ziet,maar bij heel veel auto's het spuitwerk ruk is.
Hoe is het spuitwerk bij jou auto?
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Mooie auto! Ik vind persoonlijk de modellen rond deze jaren het mooist. Zelf rij ik in een Buick Electra van 59, die na bloed zweet en tranen weer rijd.
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
@Green-Hornet; ja, da's bij de onze ook typisch Amerikaans. Er zit genoeg lak op maar niet zorgvuldig gespoten. Eerlijk gezegd is dat voor ons van minder belang omdat het de auto zijn eigen karakter geeft. Maar het had idd veel beter gekund.
@zwam; heb even gegoogled, mooie auto! We zitten samen zo'n beetje in hetzelfde tijdsbeeld, leuk
@zwam; heb even gegoogled, mooie auto! We zitten samen zo'n beetje in hetzelfde tijdsbeeld, leuk
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Mooie bak! Alleen de wielen zou ik origineel gehouden hebben, maar da's mijn smaak
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Smaak iid, ik heb de orginele wielen gepoedercoat en de auto verlaagd. Lijkt de auto optisch nog langer.
-
- Posts: 11
- Joined: Wed Sep 11, 2013 10:52 pm
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
He Ronald,
dank voor het delen van je enthousiasme over de auto. ik heb het idee dat het geen slechte koop is als ik het zo zie.
weer een nieuwe edsel bekend in nederland. mijn lijst van nederlandse kentekens blijft groeien.
heerlijk, veel sleutelplezier.
ronny
dank voor het delen van je enthousiasme over de auto. ik heb het idee dat het geen slechte koop is als ik het zo zie.
weer een nieuwe edsel bekend in nederland. mijn lijst van nederlandse kentekens blijft groeien.
heerlijk, veel sleutelplezier.
ronny
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Dank je, Ronny. Nee, het is zeker geen slechte auto, de moeite die we ervoor doen is zeker lonend.
Met de kerst zal er niet veel aan de auto gedaan worden. Wel mooi tijd om alle elektrische schema's door te worstelen. Kom er net achter dat er helemaal niet 4 lampen moeten branden achter.... er moeten er maar 2 branden. Wss is er iets mis met dan wel de remschakelaar maar meer vermoed ik dat de hoofdschakelaar van het licht helemaal niet goed werkt. Die gaat er dus even uit vrijdagmorgen net als de knipperlichtschakelaar. Daarvoor moet het stuur er even af. De knipperlichtschakeling en remschakeling lopen samen, vandaar.
Die schakelaar van het licht stuurt eigenlijk alles volgens het schema/schema's. Dus dat wordt de focus van het onderzoek
Later, en prettige kerstdagen
Met de kerst zal er niet veel aan de auto gedaan worden. Wel mooi tijd om alle elektrische schema's door te worstelen. Kom er net achter dat er helemaal niet 4 lampen moeten branden achter.... er moeten er maar 2 branden. Wss is er iets mis met dan wel de remschakelaar maar meer vermoed ik dat de hoofdschakelaar van het licht helemaal niet goed werkt. Die gaat er dus even uit vrijdagmorgen net als de knipperlichtschakelaar. Daarvoor moet het stuur er even af. De knipperlichtschakeling en remschakeling lopen samen, vandaar.
Die schakelaar van het licht stuurt eigenlijk alles volgens het schema/schema's. Dus dat wordt de focus van het onderzoek
Later, en prettige kerstdagen
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Zo, kleine update op 2e kerstdag. Vandaag maar eens wat speeltjes besteld maar ook nuttige zaken. Zo heb ik even rondgevraagd en info gezocht over accu's, en daarin komt naar voren dat je met een Varta Silverline het beste af bent. Ik heb daarom de zwaarste in de serie besteld, 110 ah en 920A koudstartstroom. Daarmee denk ik wel genoeg power te hebben om het beest aan de gang te krijgen. Ik heb een hekel aan auto's die niet of slecht starten willen, vandaar:)
Verder is de score van vandaag (op Ebay natuurlijk) 2 metal kentekenhouders, 4 "redneck" knoppen daarvoor, 1 Confederate kentekenplaat voor achter op de hoedenplank en 2 setjes curb-feelers:
Die feature vond ik zo stoer dat ik dat niet kon laten..... zal ze er na de keuring op zetten Heb dat trouwens in de UK besteld, scheelt weer.
Morgen ga ik kijken voor bougies en de staat van verdelerkap en kabels. Ook moet er wss een nieuwe pakking onder de carburateur, die gelijk maar bestellen.
Elektrisch heb ik de boel op papier redelijk uitgespit. Wat ik ga doen is en de normale lichtschakelaar als de knipperlicht schakelaar er uit halen. Voor de laatste moet het stuur er af maar dat moet niet te moeilijk zijn. Omdat die 2 gekoppeld zijn vanwege rem/knipperlicht combi moet daar het probleem liggen dat en de stadslichten en de knipperlichten niets doen. Dan zal blijken of beide nog goed zijn. Voor de dimlichtschakelaar heb ik al een aantal opties gevonden, de knipperlichtschakelaar lijkt iets te zijn van een plaat die over contacten heen loopt. Misschien weet iemand hier dat? Het zal iig morgen duidelijk worden hoe het zit
Later weer meer!
Verder is de score van vandaag (op Ebay natuurlijk) 2 metal kentekenhouders, 4 "redneck" knoppen daarvoor, 1 Confederate kentekenplaat voor achter op de hoedenplank en 2 setjes curb-feelers:
Die feature vond ik zo stoer dat ik dat niet kon laten..... zal ze er na de keuring op zetten Heb dat trouwens in de UK besteld, scheelt weer.
Morgen ga ik kijken voor bougies en de staat van verdelerkap en kabels. Ook moet er wss een nieuwe pakking onder de carburateur, die gelijk maar bestellen.
Elektrisch heb ik de boel op papier redelijk uitgespit. Wat ik ga doen is en de normale lichtschakelaar als de knipperlicht schakelaar er uit halen. Voor de laatste moet het stuur er af maar dat moet niet te moeilijk zijn. Omdat die 2 gekoppeld zijn vanwege rem/knipperlicht combi moet daar het probleem liggen dat en de stadslichten en de knipperlichten niets doen. Dan zal blijken of beide nog goed zijn. Voor de dimlichtschakelaar heb ik al een aantal opties gevonden, de knipperlichtschakelaar lijkt iets te zijn van een plaat die over contacten heen loopt. Misschien weet iemand hier dat? Het zal iig morgen duidelijk worden hoe het zit
Later weer meer!
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Nice Nice Nice :-)
Re: Edsel Ranger 1959 4-door sedan, van aankoop tot keuring
Dank U
Vanmiddag kon ik de spiegels ophalen bij het postkantoor, die bezorging hadden we gemist voor de kerst. Dus snel met zijn tween naar de werkruimte om die dingen er op te zetten. Het zijn spiegels die uit NOS voorraad komen (New Old Stock). Wij vonden ze uitstekend passen bij onze Edsel. De spiegels zijn nieuw en er zit alles bij:
Spiegel:
Bevestigingsmateriaal:
Ze waren niet goedkoop, zo'n € 250,- per stel incl. verzenden en inklaren. Da's niet niks, maar vergelijkbaar was slecht te vinden. Wij vinden het trouwens deze auto waard er mooie oude maar toch nieuwe spiegels te gunnen.
Daarna hebben we de plek bepaald aan beide kanten. We wilden de spiegels wel op het scherm hebben, dus dat netjes op- en uitgemeten. Dan gemerkt en gaten boren. De eerste:
En beide gaten voor de bevestigingsstrip geboord:
Dik plaatwerk..... :
En de strip met rubber onderleg schijf:
En de spiegel gemonteerd:
En dat lijkt helemaal goed! We vinden het beide super hoe dat staat op de auto, dus snel de andere gaan monteren:
En natuurlijk beide afgesteld.
Ook samen aan het stoeien geweest met de parkeer/knipperlichten:
Hier heb ik de rechterunit er net uitgedrukt, maar de lamp zelf wil er niet uit:
Bij beide units is de zaak aan elkaar gecorrodeerd..... Met veel pijn en moeite hebben we beide lampen van de units eruit gekregen. De binnenkant van de fittingen schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Maar ook dan werkt het niet met nieuwe lampjes. Na enig gemor aan de lamp zelf komt de rechter tot leven maar blijft niet branden. De contactpinnen binnen in de fitting moeten veren en dat doen ze niet. Dus maakt het allemaal geen goed contact. Ook blijkt na meten dat de massa's aan beide kanten niet goed werken. Daar ga ik morgen mee verder, de units zijn mee naar huis en daar ga ik morgenvroeg eerst eens goed naar kijken.
Wel heb ik vanavond nog de aanvoerdraden doorgemeten, en de spanning komt bij beide tot aan de koppel stekkers. Dus het probleem ligt echt in de draden/fitting van de parkeerlicht houders.
Ook maar direct de H4 lamphuizen ingebouwd. Dat zou veel tijd kosten volgens de verkoper... nou, bijna een makkie. Na loshalen van de chroom lamphouder kom je bij beide lampen. De meest buiten gelegen is de standaard dim/grootlicht lamp, die schroef je er zo uit, met 3 schroefjes komt de ring los die de lamp vasthoudt. Hier ben ik al bezig met de 2e, de rechtse is al klaar:
De boel direct maargoed ingespoten, ook meer om alle stelschroeven iig gangbaar te hebben zodat het licht straks mooi afgesteld kan worden:
De hoes die achter over de aansluiting komt valt niet goed in combinatie met de oude originele stekker. De laatste wordt terug gedrukt door de hoes, en dat moet niet. De hoes zelf:
Die draai je binnenstebuiten:
Daar zit een vrij dikke rand, en die heb ik weggesneden met een Stanleymes:
De nieuwe H4 lamphouder:
En de hoes past nu beter. Ik had 'm wel weg kunnen laten maar voor het vocht e.d. moet hij er eigenlijk gewoon op:
En dan testen; dimlicht:
En grootlicht. De binnenste lampen zijn gewoon de originele exemplaren:
En nog een keer beide nieuwe spiegels, helemaal super zo!:
Ook nog even de knipperlichtschakelaar van het stuur ingespoten. Die klikt nu weer maar de vraag is of het werkt. Gaan we hopelijk dit weekeinde weten.
Een productief middagje zo. Op deze manier echt een vader-zoon project, en daar was het mij om te doen. We moeten er samen aan werken en de lol er aan hebben. Zoonlief is metaalbewerker dus die weet wel van wanten, en samen leren we er weer voldoende bij. Gaat goed komen!
Later meer!
Grtz, Ronald.
Vanmiddag kon ik de spiegels ophalen bij het postkantoor, die bezorging hadden we gemist voor de kerst. Dus snel met zijn tween naar de werkruimte om die dingen er op te zetten. Het zijn spiegels die uit NOS voorraad komen (New Old Stock). Wij vonden ze uitstekend passen bij onze Edsel. De spiegels zijn nieuw en er zit alles bij:
Spiegel:
Bevestigingsmateriaal:
Ze waren niet goedkoop, zo'n € 250,- per stel incl. verzenden en inklaren. Da's niet niks, maar vergelijkbaar was slecht te vinden. Wij vinden het trouwens deze auto waard er mooie oude maar toch nieuwe spiegels te gunnen.
Daarna hebben we de plek bepaald aan beide kanten. We wilden de spiegels wel op het scherm hebben, dus dat netjes op- en uitgemeten. Dan gemerkt en gaten boren. De eerste:
En beide gaten voor de bevestigingsstrip geboord:
Dik plaatwerk..... :
En de strip met rubber onderleg schijf:
En de spiegel gemonteerd:
En dat lijkt helemaal goed! We vinden het beide super hoe dat staat op de auto, dus snel de andere gaan monteren:
En natuurlijk beide afgesteld.
Ook samen aan het stoeien geweest met de parkeer/knipperlichten:
Hier heb ik de rechterunit er net uitgedrukt, maar de lamp zelf wil er niet uit:
Bij beide units is de zaak aan elkaar gecorrodeerd..... Met veel pijn en moeite hebben we beide lampen van de units eruit gekregen. De binnenkant van de fittingen schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Maar ook dan werkt het niet met nieuwe lampjes. Na enig gemor aan de lamp zelf komt de rechter tot leven maar blijft niet branden. De contactpinnen binnen in de fitting moeten veren en dat doen ze niet. Dus maakt het allemaal geen goed contact. Ook blijkt na meten dat de massa's aan beide kanten niet goed werken. Daar ga ik morgen mee verder, de units zijn mee naar huis en daar ga ik morgenvroeg eerst eens goed naar kijken.
Wel heb ik vanavond nog de aanvoerdraden doorgemeten, en de spanning komt bij beide tot aan de koppel stekkers. Dus het probleem ligt echt in de draden/fitting van de parkeerlicht houders.
Ook maar direct de H4 lamphuizen ingebouwd. Dat zou veel tijd kosten volgens de verkoper... nou, bijna een makkie. Na loshalen van de chroom lamphouder kom je bij beide lampen. De meest buiten gelegen is de standaard dim/grootlicht lamp, die schroef je er zo uit, met 3 schroefjes komt de ring los die de lamp vasthoudt. Hier ben ik al bezig met de 2e, de rechtse is al klaar:
De boel direct maargoed ingespoten, ook meer om alle stelschroeven iig gangbaar te hebben zodat het licht straks mooi afgesteld kan worden:
De hoes die achter over de aansluiting komt valt niet goed in combinatie met de oude originele stekker. De laatste wordt terug gedrukt door de hoes, en dat moet niet. De hoes zelf:
Die draai je binnenstebuiten:
Daar zit een vrij dikke rand, en die heb ik weggesneden met een Stanleymes:
De nieuwe H4 lamphouder:
En de hoes past nu beter. Ik had 'm wel weg kunnen laten maar voor het vocht e.d. moet hij er eigenlijk gewoon op:
En dan testen; dimlicht:
En grootlicht. De binnenste lampen zijn gewoon de originele exemplaren:
En nog een keer beide nieuwe spiegels, helemaal super zo!:
Ook nog even de knipperlichtschakelaar van het stuur ingespoten. Die klikt nu weer maar de vraag is of het werkt. Gaan we hopelijk dit weekeinde weten.
Een productief middagje zo. Op deze manier echt een vader-zoon project, en daar was het mij om te doen. We moeten er samen aan werken en de lol er aan hebben. Zoonlief is metaalbewerker dus die weet wel van wanten, en samen leren we er weer voldoende bij. Gaat goed komen!
Later meer!
Grtz, Ronald.