Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by VetteV8 »

Wolfman wrote:De oorzaak gevonden waarom de CX niet wilde starten.
Er zat een luchtbel in de koelvloeistof waardoor deze niet goed doorstroomde en daardoor mijn complete gasfafriek bevroor.
Ontlucht en lopen als nieuw weer.

Nu kijken of hij morgenvroeg weer wel wil starten.
Vreemd, die luchtbel was toch echt niet kouder dan je koelvloeistof, of zie ik dat verkeerd :D
Of verwarmt jouw koelvloeistof de verdamper al als je aan het starten bent......
Cor
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by peerke »

geweldige auto om in te rijden z,on cx.
ben ik toch ook wel een fan van.
ben alleen bang dat als je hem dagelijks gebruikt in de pekel er na een paar jaar weinig van over is.
wat kunnen die roesten zeg!!(weet ik uit ervaring :? )
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by Renev »

Wolfman wrote:Er zat een luchtbel in de koelvloeistof waardoor deze niet goed doorstroomde en daardoor mijn complete gasfafriek bevroor.
Daar heb je op benzine geen last van :moony: :moony: :moony:
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by Wolfman »

Ik heb hem helemaal behandeld en tot nu toe bijzonder weinig roest zeker voor een CX. Want die willen wel heel graag roesten ja.
Verder een kwestie van bijhouden.

En ja ze rijden echt heerlijk. Buiten de Citroen DS is er geen enkele auto die zo comfortabel rijd.
Alleen ze zijn zo verdomd onlogisch in elkaar gezet. De meest simpele reparatie betekend al snel dat de halve auto eerst uitelkaar gehaald moet worden.
Zeker als je zoals die van mij ook nog eens airco hebt. Je kan dan echt nergens meer bij. :x
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by Wolfman »

Buiten die luchtbel zat ook de min pool van de accu niet goed vast. Daarom ging de startmotor maar matig rond en met die kou niet voldoende om te starten. Vanmiddag gestart met de startkabel maar dat lukt pas na het vastzetten van de pool. Daarna sloeg hij direct weer af om niet meer te willen starten. (op LPG).

Toen kwam ik er dus achter dat de gasfabriek bevroren was.

Dus je hebt gelijk het waren twee oorzaken.
Bert-amc
Posts: 166
Joined: Wed Mar 15, 2006 7:51 pm

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by Bert-amc »

Ik heb de accu's van mijn Amerikanen ingepakt in polystryreen plaatjes.(piepschuim)
Hierdoor blijft de accu toch nog warmer en geeft dan meer energie.
(this net een blokje mars)
BertAMC
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by 1967coupe »

CX fijnste auto om in te rijden, meest beroerde auto om aan te sleutelen. Ben 14 maand CX monteur geweest. Was een hele ervaring mag ik wel zeggen.

Gr
Rene
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by Wolfman »

1967coupe wrote:CX fijnste auto om in te rijden, meest beroerde auto om aan te sleutelen. Ben 14 maand CX monteur geweest. Was een hele ervaring mag ik wel zeggen.

Gr
Rene
Dit ben ik absoluut met je eens.
Vanochtend ging de start motor duidelijk krachtig rond. En gewoon weer makkelijk starten op LPG.
Weer een probleem opgelost.

De Thunderbird mag weer verder met zijn winterslaap. In het weekend zal ik hem eens verwennen en grondig afspoelen en poetsen.
Cadillacfreak
Posts: 200
Joined: Thu Oct 07, 2010 11:50 am

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by Cadillacfreak »

Ook belangrijk met dit weer: je accupolen insmeren met WD40 of vaseline.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by sjak_brak »

VetteV8 wrote: Of verwarmt jouw koelvloeistof de verdamper al als je aan het starten bent......
LPG dat verdampt onttrekt warmte, daarvoor heb je de kvs nodig. Als die er niet (voldoende) is dan koelt de verdamper zelf te sterk af en vriest ie dicht. Zeker bij starten is het systeem daar extra gevoelig voor, omdat de kvs dan al amper stroomt en de koelkanalen in de verdamper dan heel makkelijk dicht kunnen vriezen.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by VetteV8 »

That,s a past station.
In een latere post legde de ts al uit dat er 2 fouten waren, niet aanslaan, en daarna, niet blijven lopen doorbevriezen.
Mijn aangehaalde quote was een klein beetje sarcastisch bedoeld.
Cor
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by sjak_brak »

Mijn uitleg was ook niet voor jou bedoeld :)
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by Wolfman »

Dank voor de uitleg Sjak.
Ik denk dat ik ook een het hele gasgebeuren opnieuw moet laten afstellen.

Omdat de CX gisteren tijdens een proefrit zeer beroerd op gas wilde lopen (dat was nog voordat ik erachter kwam dat het zaakje bevroor) heb ik het laatste stuk op benzine gereden. Ik was verbaast over de trekkracht van de CX.
Vele malen groter dan op LPG.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by VetteV8 »

Oooohhhhhhhhhhhhh, :oops:

Maarre, om hier nog even op terug te komen, ik ben het toch niet helemaal met je eens
omdat de kvs dan al amper stroomt en de koelkanalen in de verdamper dan heel makkelijk dicht kunnen vriezen.
Die "koel"kanalen, zijn natuurlijk verwarmings kanalen, maar dat ter zijde: als die dicht vriezen heb je een groot probleem, want dan vriest de motor ook ; de koelvloeistof mag nooit bevriezen, ook niet in de verdamper; maar ik denk dat je de verdampingsruimtes bedoelt, waar het gas van vloeibaar naar dampgas moet worden omgezet 8)

Maar eigenlijk allemaal mosterd na de maaltijd: de problemen zijn geïdentificeerd en opgelost :)
Cor
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Ouderwetse betrouwbare degelijkheid.

Post by sjak_brak »

VetteV8 wrote: Die "koel"kanalen, zijn natuurlijk verwarmings kanalen, maar dat ter zijde: als die dicht vriezen heb je een groot probleem, want dan vriest de motor ook ; de koelvloeistof mag nooit bevriezen, ook niet in de verdamper; maar ik denk dat je de verdampingsruimtes bedoelt, waar het gas van vloeibaar naar dampgas moet worden omgezet 8)
Nee, ik bedoel kvs in het kvs-deel van de verdamper.

Daar kunnen onder bepaalde omstandigheden klodders bevroren kvs ontstaan en zo de kvs-doorstroming in de verdamper belemmeren of zelfs helemaal verstoppen, waardoor het probleem van niet lopen/niet starten verergert. Dit gebeurt alleen als er luchtbel of in de verdamper zit (of gaslek van hogedruk LPG-deel naar kvs deel van verdamper), dan blijft het "kvs-ijs" in de verdamper hangen.

Als er wel goede doorstroming is lost het gewoon weer op (of beter gezegd, smelt)

Dit heeft geen/amper invloed op kvs-temp in de motor zelf (zolang die nog blijft lopen), de verdamper is immers parallel aan koelsysteem van de motor zelf aangesloten.

Maar goed, oorzaak is meestal luchtbel, soms gasbel in kvs-deel van de verdamper.

@ Wolfman: als het verschil heel groot is tussen de brandstoffen, dan idd eens opnieuw afstellen. Als dat niet helpt, dan is je gasspul onderbemeten voor je motor, en/of je ontsteking e.d. niet goed meer.
Post Reply