Pickup c20 aanpassen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
frank van os
Posts: 388
Joined: Fri May 20, 2005 8:02 pm

Pickup c20 aanpassen

Post by frank van os »

Wij hebben al weer een paar jaar een Chevrolet C-20 pickup waar we veel plezier van hebben. Het blok (350) is in 2008 gereviseerd en de carrosserie is weer netjes gemaakt.
Wat alleen is zoals het was is de vering en de overbrenging; een hele korte 1e versnelling en stugge achtervering. (geen bladveren trouwens).
Nou vraag ik me af of iemand hier dat al eens aangepast heeft of daar ervaring mee heeft. Er is zo waanzinnig veel te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Het gaat er dus om dat je in plaats van tig zakken zand en een aanhanger erachter een beetje comfortabel mee op vakantie kan...

grtzz
frank
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Pickup c20 aanpassen

Post by Pavement Pounder »

Een setje C10 veren zal al veel schelen, ook voor.
De C20 heeft in princiepe een korte 4.11-1 achteras overbrenging maar meten is weten.
Een langere overbrenging laten monteren of andere as of de versnellingsbak vervangen door een overdrive bak of een bolt-on overdrive zoals een Gear Vendors overdrive.
Veel keuzes, veel prijzen.
Wat is je budget en wat kan je zelf
frank van os
Posts: 388
Joined: Fri May 20, 2005 8:02 pm

Re: Pickup c20 aanpassen

Post by frank van os »

Weer wat om verder uit te zoeken. Kan wel wat zelf, maar heb ook nog een oude oldsmobile, dus zoals wel vaker is het meer het budget. Heb inmiddels wat opgestoken over overbrengingen en denk dat ik het daar in ga zoeken.
In ieder geval bedankt voor je reaktie!
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Pickup c20 aanpassen

Post by David - 71 camaro »

Een bak met een overdrive zal je probleem niet oplossen als het om een korte 1e versnelling gaat - een Th700r4 heeft een overdrive, maar ook een hele korte 1e versnelling, dit in combinatie met een korte achteras overbrenging zal hetzelfde effekt opleveren.

Wat we willen weten is je achteras overbrenging en type versnellingsbak, dan kunnen we pas echt zinnig advies geven.
frank van os
Posts: 388
Joined: Fri May 20, 2005 8:02 pm

Re: Pickup c20 aanpassen

Post by frank van os »

ik ga het uitzoeken...
arjanhendriks
Posts: 106
Joined: Sun Nov 16, 2008 7:16 pm

Re: Pickup c20 aanpassen

Post by arjanhendriks »

ik heb zelf mijn c20 verlaagd door van een sloop c10 de draag armen van de achterkant onder de c20 te bouwen dit in combinatie met verlaagde veren achter

je kunt ook de bladveren vervangen voor een dropped set bladveren

voor de voor kant heb ik een setje dropped spindels voor een c20 gekocht aangezien die van een c10 niet gaan passen

heb ondere mijn pick up een th700r4 gebouwd en kan niet anders zeggen dan dat ik daar super tevreden mee ben

gr arjan
frank van os
Posts: 388
Joined: Fri May 20, 2005 8:02 pm

Re: Pickup c20 aanpassen

Post by frank van os »

ben weer iets verder,

ik heb een th-350 bak en volgens mij een eaton rear end...
Door de korte 1, hoge (nou ja) toeren bij lage snelheden (gemeten 51 mijl @ 2500 rpm) en daardoor behoorlijk verbruik denk ik dat de overbrenging 4.10 moet zijn. Weet niet of dat een standaard as was bij een c-20 model.
Verder heeft mijn pickup een 350 motor, gewone veren achter (géén bladveren) en 8 bouts wielen...

Image
Last edited by frank van os on Wed Jan 23, 2013 9:16 pm, edited 1 time in total.
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: Pickup c20 aanpassen

Post by Remon. »

Ik weet niet van welke bouwjaar het truckie is maar anders kan je even wat zoekpogingen wagen op het 67-72 chevy truck forum. De naam doet anders voorspellen, maar hier komen alle generaties aan bod.

Wat betreft je achteras. Dit kun je eenvoudig nakijken door een kant op te krikken, wagen in neutraal te zetten en je wiel 1 slag te draaien. Het aantal slagen die je aandrijfas maakt is dan je ratio. (hij zou dan 4,1 keer rond moeten gaan).
frank van os
Posts: 388
Joined: Fri May 20, 2005 8:02 pm

Re: Pickup c20 aanpassen

Post by frank van os »

Ik heb inmiddels tig artikelen gelezen en denk dat het eenvoudigste is om er een andere bak onder te zetten.
Het veranderen van de overbrenging is een hele zoektocht voor een Eaton as; er staat bijna overal dat 4.10 het laagst (hoogst?) is wat er te vinden is. Vaak is het 5. nog wat, dus dan draait ie nog meer toeren.
En een hele andere as kan ook, maar dan moet je ook nogal op wat dingetjes letten zag ik.
Ik ben nu aan het zoeken naar een goede th200-r4 bak omdat die het meest kwa maat overeenkomt met een th-350.
Denk dat dit de eenvoudigste optie is (uit heel veel mogelijkheden) met het meeste effect.

Maar als ik het mis heb, of als er nog een veel betere oplossing is, hoor ik het graag natuurlijk!
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Pickup c20 aanpassen

Post by VetteV8 »

Remon. wrote: Wat betreft je achteras. Dit kun je eenvoudig nakijken door een kant op te krikken, wagen in neutraal te zetten en je wiel 1 slag te draaien. Het aantal slagen die je aandrijfas maakt is dan je ratio. (hij zou dan 4,1 keer rond moeten gaan).
Tja, dat lees je wel vaker, maar zo werkt het toch echt niet: er zit een differentieel in de achteras, dus je moet: òf beide wielen 1 slag draaien, dat is lastig en je hebt er 2 personen voor nodig,
òf je moet dat ene opgekrikte wiel TWEE slagen draaien, en dan kijken hoeveel omwentelingen de cardan as heeft gemaakt; dàt is je diff. verhouding.

Enneeeeee @ frank van os, als je toevallig 2 goede th200R4 bakken vind, laat me dat weten weten, ik heb ook belangstelling, juist omdat deze bak practisch de 350 vervangt.
Maar let wel: een 200R4, niet zomaar een TH200! En eentje met een Chevy bell housing, geen andere afwijkende GM vorm
Cor
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Pickup c20 aanpassen

Post by Nick_nl »

Let wel even op dat bij de TH350 er meerdere versies zijn.
De 6 inch kortstaart en de 9 inch en zelfs een 12 inch versie.
Image

Als je nu een korte 6 inch hebt kun je er een th2004R met een beetje werk inkrijgen. De bak steun zit op een andere plek.

Heb je nu een 9 inch dan kun je misschien beter een TH700R4 overwegen, dan hoef je de aandrijfas niet aan te passen. En een th700r4 is meestal goedkoper.
frank van os
Posts: 388
Joined: Fri May 20, 2005 8:02 pm

Re: Pickup c20 aanpassen

Post by frank van os »

Tnx :thumbs:
Geloof dat ik toch ook maar bij mijn vrienden van Arizona langsga, het is weer niet huphup even klussen voor de deur...
Post Reply