dynamo geeft 13 volt
dynamo geeft 13 volt
mijn dynamo geeft maar 13 volt,en belast 13,2 volt.
weet iemand een oorzaak.
weet iemand een oorzaak.
Re: dynamo geeft 13 volt
Stationair of op toeren????
Op zich is het genoeg tenzij je heel veel stroom verbruikers hebt.
Op zich is het genoeg tenzij je heel veel stroom verbruikers hebt.
Re: dynamo geeft 13 volt
Met toeren maakt volgens mij niets uit, dynamo laat alleen stationeer bij.
En geloof bij een nieuwe dynamo is de spanning 14,2 v.
Ik zou er ff een ampere tang om je + kabel doen om te kijken houveel amp hij bij laat.
En geloof bij een nieuwe dynamo is de spanning 14,2 v.
Ik zou er ff een ampere tang om je + kabel doen om te kijken houveel amp hij bij laat.
Re: dynamo geeft 13 volt
op toeren geeft hij 13,2 volt.
wel accu leeg.
had hem gestart,ongeveer 5 km gereden,doe de auto uit,start hem 3 min later weer,en hij zei,doe het zelf maar,niks meer.
wel accu leeg.
had hem gestart,ongeveer 5 km gereden,doe de auto uit,start hem 3 min later weer,en hij zei,doe het zelf maar,niks meer.
Re: dynamo geeft 13 volt
hoeveel moet hij bijladen in ampere,sdjz wrote:Met toeren maakt volgens mij niets uit, dynamo laat alleen stationeer bij.
En geloof bij een nieuwe dynamo is de spanning 14,2 v.
Ik zou er ff een ampere tang om je + kabel doen om te kijken houveel amp hij bij laat.
Re: dynamo geeft 13 volt
Dat is afhankelijk van je dynamo, maar een dynamo laadt echt niet alleen stationair bij hoor.
Ik zou als eerste je accu eens goed opladen met een aparte losse lader.
Ik zou als eerste je accu eens goed opladen met een aparte losse lader.
Re: dynamo geeft 13 volt
marcelv8 wrote:op toeren geeft hij 13,2 volt.
wel accu leeg.
had hem gestart,ongeveer 5 km gereden,doe de auto uit,start hem 3 min later weer,en hij zei,doe het zelf maar,niks meer.
Dynamo laadspanning altijd meten met volle accu, ampere moet op toeren, met alle grote verbruikers altijd in de plus zitten,mag +2 amp zijn maar nooit -2 omdat er dan stroom uit je accu gaat, meestal hangt dit met alle verbruikers aan rond + 5 tot +10 amp op verhoogt toerental, stationair kan je dan in de - gaan, dit is vrij normaal.
Re: dynamo geeft 13 volt
v snaar spannen wil ook wel helpen.
Re: dynamo geeft 13 volt
?djz wrote:Met toeren maakt volgens mij niets uit, dynamo laat alleen stationeer bij.
13,4-14 volt is gebruikelijk ,laden doet een dynamo zowel stationair als bij verhoogd toerental,hoeveelheid Amperes =afhankelijk van ingeschakelde verbruikers
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: dynamo geeft 13 volt
Een goed teken...hij doe het
De spanningsregelaar regelt het af rond 13.5 volt...
De spanningsregelaar regelt het af rond 13.5 volt...
Re: dynamo geeft 13 volt
beetje meer mag wel hoor..
maar zoals gezegd, sommige dynamo's zijn een beetje lui, dus die starten niet goed met laden als de accu die er aan hangt al te laag van spanning is.
(en das eigenlijk maar beter ook)
M@ik
maar zoals gezegd, sommige dynamo's zijn een beetje lui, dus die starten niet goed met laden als de accu die er aan hangt al te laag van spanning is.
(en das eigenlijk maar beter ook)
M@ik
Re: dynamo geeft 13 volt
Ik heb een ander probleem, mijn dynamo geeft namelijk teveel spanning af. Tot twee weken geleden gaf hij 13,8 volt maar sindsdien is het voltage opgelopen tot 14,7v. Het gaat om een 403-blok in een Oldsmobile 98 (de ex van Remi), de specs van de dynamo heb ik nu helaas niet bij de hand.
Dit is gemeten bij stationair toerental op de accu polen. Wanneer ik het toerental verhoog loopt de spanning zelfs op tot boven de 15v! Aangezien ik niet met geplofte bollen wil rond rijden, weet iemand hoe ik het voltage weer omlaag krijg?
Dit is gemeten bij stationair toerental op de accu polen. Wanneer ik het toerental verhoog loopt de spanning zelfs op tot boven de 15v! Aangezien ik niet met geplofte bollen wil rond rijden, weet iemand hoe ik het voltage weer omlaag krijg?
Re: dynamo geeft 13 volt
Al eens met een andere meter gemeten ?
Re: dynamo geeft 13 volt
was ook mijn eerste gedachte ja, batterijkes ver leeg
Re: dynamo geeft 13 volt
Ook met andere meters, waaronder eentje van degelijke kwaliteit ipv dit bami ding, gaven dit hoge voltage aan. Stationair geeft hij 14,5 tot 14,7v. Bij een maatje z'n Suburban is het niet anders, die geeft stationair ook 14,7v maar hier klapt de zekering van de interieur elektronica er niet uit. Toen de Olds nog minder dan 14,5v gaf klapte de zekering er niet uit, maar waarom de spanning in eens hoger is geworden?The Clown wrote:Al eens met een andere meter gemeten ?