welke automaatbak

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Roy
Posts: 237
Joined: Tue Feb 22, 2011 6:44 pm

welke automaatbak

Post by Roy »

hey,

we zijn bezig aan de '78 c10 van mijn broertje (slickrick) en hij wil graag een andere bak monteren, zit nu een th350 onder.

hij wil graag een versnelling meer en evt een overdrive ofzo... en omdat hij ook zijn blok nog onder handen wil nemen moet de bak ook bestand zijn tegen wat meer vermogen.

maar nu vind ik zoveel bakken maar wat raden jullie... we horen jullie mening graag.

als iemand trouwens een site waar we wat meer info over die bakken staat zodat we kunnen vergelijken wat het allemaal geeft verneem ik dat graag,

Gr roy en rick
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: welke automaatbak

Post by Nick_nl »

Weet je welke th350 je nu hebt ?
De korte of lange versie.
Als je de korte hebt => aangepaste TH2004R, geen ingekorte aandrijfas nodig en bestand tegen vermogen.
Th7004R => aandrijfas inkorten is nodig.

Heb je de lange versie een TH700R4 zonder de aandrijfas in te korten.
Roy
Posts: 237
Joined: Tue Feb 22, 2011 6:44 pm

Re: welke automaatbak

Post by Roy »

Nick_nl wrote:Weet je welke th350 je nu hebt ?
De korte of lange versie.
Als je de korte hebt => aangepaste TH2004R, geen ingekorte aandrijfas nodig en bestand tegen vermogen.
Th7004R => aandrijfas inkorten is nodig.

Heb je de lange versie een TH700R4 zonder de aandrijfas in te korten.
oke dus ff checken hoe lang de bak is...

zon TH200r4 of een TH700R4 hoeveel versnellingen heeft zoiets en hoeveel pk kan zoiets normaal aan ?
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: welke automaatbak

Post by kn@pestaart »

Als je voor een th700r4 gaat, neem dan een latere, vanaf midden, eind '80. Deze zijn sterker.
Ze hebben 3 versnellingen, een overdrive en een lock-up converter.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: welke automaatbak

Post by Nick_nl »

Een th2004R heeft 4 versnellingen + lockup, juist als een th700r4
De overbrengingsverhoudingen zijn iets anders, de 2004r heeft een langere 1e.
Een standaard bak zou ik niet doen, maar bedenk dat deze ook een de turbo buick gelegen hebben. Dus vermogen kunnen ze wel hebben.

Een gereviseerde zou ik in amerika kopen niet in nederland. Er zijn maar een paar bedrijven welke dit type bak goed kunnen reviseren en versterken. Echt goedkoop is deze route van weer niet.
Kirill Catalina
Posts: 8
Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am

Re: welke automaatbak

Post by Kirill Catalina »

Ik wilde graag even aanhaken bij dit oude topic. Ook ik wil momenteel van mn TH400 naar een overdrive bak. Liefste 2004R als ik het allemaal zo lees. ('73 Catalina Grand Safari). Is het nog steeds zo dat hier in nl geen betrouwbare aankoop/revisie bedrijven bestaan?
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: welke automaatbak

Post by SRB12 »

Zelf geen ervaring mee, maar debakmakker.nl en transmissieservicetwente.nl doen het wel.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: welke automaatbak

Post by hemi »

4L80E met stand alone computer lijkt mij het beste.
Maar is ook vrij prijzig.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: welke automaatbak

Post by David - 71 camaro »

Heb vorig jaar twee gedaan (200-4r's). Een paar algemene opmerkingen:
- zijn lastig te vinden
- harde delen worden ook steeds schaarser (zijn maar 10 jaar in een beperkt aantal types ingebouwd)
- zijn vrij zwak, op een paar zeldzame uitvoeringen na (Turbo Buicks en Monte Carlo SS)
- om ze te versterken moet je best wel je portemonnee opentrekken. Va 400pk moet je nadenken over een aftermarket input drum, die ongeveer €400 kost. Voor de rest moet je ongeveer €500 rekenen aan onderdelen. (Praat hier niet over een stock rebuild van een paar frictieplaten en keerringen, hè)
- Je MOET een correcte TV kabel geometrie en afstelling hebben anders verbrand je alle platen binnen een paar km
- Als je geen koppelomvormer bij je bak koopt, dan gaat dat ook de prijs opstuwen. Voor de 1/2 kun je hem helemaal reviseren.

Dit klinkt allemaal als drama, is het niet. Je moet het alleen weten als je eraan begint.

Meest vergelijkbare optie is een 700r4. Ben op dit moment met één bezig en kan je dus ook een paar overwegingen meegeven:
- veel meer van gemaakt en daardoor veel makkelijker te vinden
- zijn ook niet al te sterk van origine, maar makkelijker en goedkoper te versterken doordat sommige onderdelen door GM zelf zijn geüpgraded en doordat een grote aftermarket voor bestaat (in VS wordt best wat mee geracet)
- met een beetje geluk hoef je je aandrijfas en je baksteun niet aan te passen (afhankelijk van de lengte van je 350, die komen in 3 lengtes). Bij een 200 moet dat wel = €€€
- TV kabel geometrie en afstelling zijn net zo belangrijk als bij een 200
- heeft een diepere eerste gang en een grotere RPM drop van 1 naar 2 dan een 200. Is geen probleem, maar wel een gevolg van de gemaakte keuzen.

Een 4l80e is zeker een hele mooie bak die bijna niets nodig heeft om 600pk te verduren, maar ik ga hier verder niet op in. Is uiteindelijk wel de duurste optie van de drie, mede door aanschaf, computer en de modificaties aan de aandrijfas, steun en soms de tunnel.
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: welke automaatbak

Post by David - 71 camaro »

Edit: zie na het posten dat ik twee berichten door elkaar haal: jij hebt een 400.
- geen aanpassingen aan de steun nodig met een 200, wel aan de aandrijfas
- aanpassingen aan zowel steun en aandrijfas met een 700.
Kirill Catalina
Posts: 8
Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am

Re: welke automaatbak

Post by Kirill Catalina »

Duidelijk. Met andere woorden: Die RPM drop van een 700 wordt genoeg gecompenseerd door z'n voordeel in sterkte en verkrijgbaaheid?
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: welke automaatbak

Post by David - 71 camaro »

Je moet het zo zien: er rijden honderden duizenden voertuigen over de hele wereld met een th700/4l60e (zelfde gear ratio) en die terugval is niet de meest trending topic op de social media....

En daarnaast, die engineers van GM zijn/waren geen domme jongens ;) Er is een reden waarom de eerste gang zo kort is: in de pick-up's had je met een relatief zwakke motor alsnog genoeg koppel om met een volle achterbak van de plek te komen terwijl in hun sportslijn de auto's redelijk snel van hun plek kwamen, ondanks hun zware gewicht icm een relatief zwakke motor. Dit alles ter compensatie van de milieueisen van de jaren 70-80 waardoor de motoren geknepen moesten worden.
Kirill Catalina
Posts: 8
Joined: Wed Dec 22, 2021 9:06 am

Re: welke automaatbak

Post by Kirill Catalina »

Thanks! Ga ik daar eens naar opzoek..
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: welke automaatbak

Post by David - 71 camaro »

Probeer daarbij zo jong mogelijk te vinden (87-93) te vinden. Die hebben fabrieks af al de meeste upgrades gehad. De oudere zijn (81-86) zijn ook prima sterk te maken, hebben alleen iets meer nodig en hebben geen auxulary valve body en die kun je ook niet toevoegen. Succes.
Riviera Roy
Posts: 175
Joined: Fri Aug 16, 2019 5:32 pm

Re: welke automaatbak

Post by Riviera Roy »

David - 71 camaro wrote: Tue Jan 04, 2022 3:59 pm Probeer daarbij zo jong mogelijk te vinden (87-93) te vinden. Die hebben fabrieks af al de meeste upgrades gehad. De oudere zijn (81-86) zijn ook prima sterk te maken, hebben alleen iets meer nodig en hebben geen auxulary valve body en die kun je ook niet toevoegen. Succes.
Ik heb een th200r4 liggen thuis, die moet nog versterkt worden en wil ik onder een 71 Vista Cruiser hangen. Hangt nu een th400 onder. Motor 455.
Waar kan ik de juiste kit met onderdelen kopen?
Is er überhaupt een complete kit met alle benodigde onderdelen erin voor upgrade. 455 is standaard motor dus geen 500pk monster ofzo.

Gr Roy
Post Reply