krukas balanceren na opboren blok?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

krukas balanceren na opboren blok?

Post by capricelimburg »

Simpele vraag... moet ik de krukas opnieuw laten balanceren als ik het blok opboor en overmaatse zuigers en andere drijfstangen monteer? Gaat om een smallblock chevy (gietijzeren krukas 14088526)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: krukas balanceren na opboren blok?

Post by Detroitsteel »

Als het gezamelijke gewicht van de zuiger en drijfstang gelijk is aan de orginele, dan zou je denken dat dat niet nodig is.


Als ze lichter zijn, simpel, kwestie van matriaal verwijderen van de wangen van de krukas.

Zijn ze zwaarder, hoe balanceer je dat dan..? Door extra gewicht aan de wangen van de krukas te plaatsen ofzo..? :o

Een bijpassende krukas in dat geval lijkt mij dan de beste optie.

Deze topic volg ik effe :)
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: krukas balanceren na opboren blok?

Post by boyanka »

:? je drijfstang met zuiger eraan die weeg je toch gewoon? slijpend aan de lagerkappen breng je ze op gewicht. Dit heeft toch niets te maken met het balanceren van een krukas?
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: krukas balanceren na opboren blok?

Post by David - 71 camaro »

Er zijn er genoeg die de gok nemen en het niet doen - waarom zou je.

Je kunt proberen om de orginele drijfstangen/zuigers te wegen tot 1gr nauwkeurig, vervolgens op zoek gaan naar vervanging dat zo dicht mogelijk bij de orginele waarden komt - maar is waarschijnlijk duurder (overmaats = groter, dus zwaarder > dus moet je lichtere zuigers zoeken) als balanceren.

Of gewoon een set kopen en laten balanceren.

P.S. Heb nog een set nieuwe gesmeden SBC zuigers met SpeedPro veren liggen in de maat +0.040.
Laat maar weten als je interesse hebt.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: krukas balanceren na opboren blok?

Post by Detroitsteel »

boyanka wrote::? je drijfstang met zuiger eraan die weeg je toch gewoon? slijpend aan de lagerkappen breng je ze op gewicht.
En zo kan het ook natuurlijk :oops:
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: krukas balanceren na opboren blok?

Post by Pavement Pounder »

De vraag is ook, wat ga je doen met het blok, blijft het origineel of ga je er meer toeren mee maken ?
De krukas hoef je niet nog een keer te balanceren de drijfstangen met de zuigers kan natuurlijk altijd en is nooit slecht maar niet nodig als de motor standaart is en nooit hoog in toeren komt.
Hoe is het met de slijtage van de krukas ?
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: krukas balanceren na opboren blok?

Post by capricelimburg »

In principe gaat het gewoon om revisie, evt met een andere nokkenas en 1.6 rockers (motor komt dan op ongeveer 275-300 PK, 450-500NM aan de krukas) Motor moet in een Caprice komen dus het is een nokkenas gericht op koppel onderin. Geen forced induction.

Maar als ik het goed begrijp kan ik dus ook de nieuwe zuigers/drijfstangen gewoon laten matchen aan de oude, of moet ik bij de aankoop een precies gewicht uitzoeken?

Eerste keer dat ik een motor ga reviseren/opbouwen dus is allemaal een beetje nieuw voor mij. Bedankt voor de antwoorden tot nu toe!
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: krukas balanceren na opboren blok?

Post by Thing »

gewoon netjes laten balanceren dan is het niet zo erg als je een keer wat later schakelt als 6k

je lagers geen het echt niet op prijs stellen... zowel de krukas lagers als de lagers in je versnellings bak...
bovendien heb je kans op hele irritante resonanties in je wagen...
dan komen hier de 1e oplossingen van het baksteun rubber weer voorbij....
goeie preparatie... is het halve werk... stel nou dat je over een tijdje een paar alu koppen aan kan schaffen voor wijnig... die erop gooit.. en wat meer toeren kan draaien... maar je krukas buiten komt spelen om dat je 300 euro teveel vond voor balanceren... ben je verder van huis hoor...
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: krukas balanceren na opboren blok?

Post by Maurice »

Wat Pavement Pounder zegt klopt, want wat wil je met het blok?

Ik heb het niet laten doen, wel de zuigers en drijfstangen laten wegen en sorteren, maar voor een standaard blok is het niet nodig om je krukas te laten balanceren, vind ik en degene die de krukas heeft geslepen vond het ook niet nodig.
De mijne draait op de snelweg hooguit 3000 rpm en ik heb geen last van trillingen in het blok.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: krukas balanceren na opboren blok?

Post by boyanka »

8) ik weeg de zuigers met drijfstangen op zo'n electronisch weegschaaltje, en breng ze dus op hetzelfde gewicht (max 1/10gram verschil)dmv de blokjes op de onderzijde van de drijfstangen af te vlakken.
Post Reply