old school generator vraagje...

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: old school generator vraagje...

Post by rulez »

Chief big ol'Cadillac wrote:kreeg net toevallig een linkje per mail, misschien ook leuk voor jou

http://solar.freeonplate.com/solar_panel_DIY.htm

humor dat ze dit first choice noemen met cola blikjes....hahahahaaa wel grappig

zelf ben ik ook het denken aan milieuvriendelijk stroom, warmte of water te winnen/gebruiken.
denk erver om het douchewater her te gebruiken voor enerzijds de warmte(warmtewisselaar) en anderzijds het toilet. voordeel van het nieuwe huis is een kelder en kruipruimte, dus iets van een filtersysteem en pompsysteem om je toiletreservoir te vullen.
nadeel is dat de verwarmingsketel op de zolder staat en gezien de legionela je hier geen drinkwater op kan verwarmen....schiet me nu te binnen om de aanvoer van radiotoren via de douche afvoer kan doen.

voor de garage-aanbouw was ik al van plan om een smeerput te maken, wellicht nog een extra kruiruimte om een kleine 2-3 kuub regenwater op te slaan voor de tuin te sproeien (lees groente en fruit gedeelte)
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: old school generator vraagje...

Post by johnny »

kun je toch gewoon een bron laten slaan, pompje erop en je hebt grondwater met voldoende druk om je tuin te sproeien, heb bij mij m'n wasmachine en de W.C's er ook op aangesloten ( "s winters als het vriest haal ik het pompje wel naar binnen maar dat is alleen maar omdat het buiten staat en niet in een vorstvrije ruimte ) heb nog een tijd m'n douche er ook op aangesloten gehad maar omdat het water van 9 meter diepte komt is het kouder dan het normale leidingwater dus ben ik m'n winst van gratis water weer kwijt aan extra aardgas om het op te warmen......het laten slaan kostte me 200 Euro, een pomp kost 150 euro....
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: old school generator vraagje...

Post by Shev Ed »

Dat idee met de stirling motor klinkt wel erg goed ja, had ik zelf (nog :D :P ) niet aan gedacht.

Overigens het verwarmen van je huis met gewoon lucht in de cola blikjes, klinkt ook wel geniaal.
Lekker simpel, mooi.

Lekker makkelijk, waarom eigenlijk water opwarmen... nergens voor nodig ! :)

Maar alleen, wat is er mis met een paar accu's en daar electrischiteit in op te slaan ?

Sterling motortje zit aan de dynamo, dynamo laad wat accu's op, en s'avond kom je thuis, zitten de accu's vol, en klikt je het licht en de tv aan. ?

De accu's komen uiteraard niet in de woonkamer ofzo te staan :D gewoon een box in de schuur met wat ventilatie gaten naar buiten. (ik weet heus wel wat waterstof is :D )
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: old school generator vraagje...

Post by kn@pestaart »

Shev Ed wrote:
Maar alleen, wat is er mis met een paar accu's en daar electrischiteit in op te slaan ?
Niets mis mee, maar wat wil je er in opslaan? :P
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: old school generator vraagje...

Post by SplitWindow »

Dat wordt de merknaam van de door Ed opgewekte stroom: Dislectrischiteit
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: old school generator vraagje...

Post by Chief big ol'Cadillac »

sjak_brak wrote:Een aardbatterij werkt wel, maar niet op nulpunt-energie :)

Wat voor recept voor de batterij gebruik jij?
in grammen, 600 gr zand (metselzand), 150 gr cement, 150 gr fijngemalen maaskei (steen met die glinsterstukjes) 20 gr zuiveringszout of bakingsoda..., goed mixen, papje maken en in alu buis doen waar koperen pijp in staat, resp 80-40 mm doorsnee
heb jij een ander recept?
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: old school generator vraagje...

Post by Shev Ed »

SplitWindow wrote:Dat wordt de merknaam van de door Ed opgewekte stroom: Dislectrischiteit
Ja joh weet ik veel :P

Ben ook maar een jongen die nooit zijn school heeft afgemaakt :D

Beetje nutteloos lopen te zitten op zo'n belachelijk krukje om woordjes goed te leren spellen, tieft op, ik ga wel werken.

Nog geen seconde spijt van gehad, een opleiding stelt vandaag de dag geen fuck meer voor, gelukkig zag ik het allemaal al lang aankomen toen ik een jaar of 17 was, met een diploma doe je straks geen donder meer. Ervaring is wat telt, heb ik altijd al meer in geloofd als zo'n achterlijk papiertje met een stempel.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: old school generator vraagje...

Post by Supervaags »

Jeroen_Sp wrote:sorry, ik denk altijd "lean" :P
LEAN, hou op zeg.. dit forum is wel de laatste plek waar ik die term zou verwachten :D

maar daar begrijpt Ed toch niks van, die heeft immers zijn school niet afgemaakt ;)
maar erg interessant zeg, ik heb zojuist dus een uur naar youtube filmpjes hierover gekeken.. helaas is het rendement te laag om er wat mee te doen in NL(icm een zonnecollector)

ik kwam ook hier uit: http://greenpowerscience.com/
die gast heeft leuke filmpjes waarin hij o.a. de werking van de Stirlingmotor uitlegt
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: old school generator vraagje...

Post by kn@pestaart »

Shev Ed wrote: tieft op,
Is gebiedende wijs, dus 'Tief op!' :!:


:D
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: old school generator vraagje...

Post by Supervaags »

waarom geen houtkachel trouwens? die kun je ook krijgen met een hitte-element erin om water op te warmen..(in deutschland wel eens gezien op de wintersport)

of is dat te makkelijk? :P
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: old school generator vraagje...

Post by kn@pestaart »

Er zijn houtkachels die je aan kunt sluiten op de cv.... ;)
En sowieso, ik heb veel brandhout, dus voor mij zou dat een logische leus zijn, ook al zit ie niet aangesloten op de cv, je bespaart een hoop gas per jaar ;)
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: old school generator vraagje...

Post by Supervaags »

kn@pestaart wrote:Er zijn houtkachels die je aan kunt sluiten op de cv.... ;)
En sowieso, ik heb veel brandhout, dus voor mij zou dat een logische leus zijn, ook al zit ie niet aangesloten op de cv, je bespaart een hoop gas per jaar ;)
ja met "heb ik duitsland gezien" doelde ik op een grote boiler die op houtgas werkte.
behoorlijk groot ding waarin je alleen sochtends en savond een paar blokken in moest doen, die verdampte en uit die gassen werd de boiler verhit.

wij hebben ook een houtkachel, dat is echt ideaal en scheelt ook stookkosten(mits je een beetje aan houd kan komen)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: old school generator vraagje...

Post by Jeroen_Sp »

Supervaags wrote:ik kwam ook hier uit: http://greenpowerscience.com/
die gast heeft leuke filmpjes waarin hij o.a. de werking van de Stirlingmotor uitlegt
Inderdaad een bekende, heeft ook mooie lenzen. Nadeel van zijn lenzen is dat ze met de zon moeten meegedraaid worden. Iets wat je trouwens ook met spiegels etc hebt. En natuurlijk is daar elke dag weer een ander patroon voor (zon lager of hoger). Dus weer een extra uitdaging.

Rendement is inderdaad niet hoog genoeg in nederland, dit voor commercieel gebruik. Als jij echter een paar kW per dag kan maken, dan is je plan toch geluk. Erg leuk om te doen. Economisch zal het niet optimaal zijn, maar elke vorm van resultaat is leuk en je hebt leuke reacties als mensen op bezoek komen en je spiegel/lens zien staan met daaronder een sterling motor welke stroom maakt....
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: old school generator vraagje...

Post by rulez »

ff op internet geneust,

stond oa een installatie op waarmee douchewater wordt gebruikt voor toiletdoorspoeling en allerlei chips enzo meekeken of het water niet te oud werd, niet te vies was en eventueel leidingwater bijh kon vullen,

gasten die zelf een reservoir in het plafond hangen of een groot reservoir met regenwater en allerlei niveau meters om te zorgen dat het vat niet overliep of leeg raakt en jet stortbak niet overloopt.

hoorde ook nog over een artikel van griet tietelaar over het gebruik van wind en zonne energie dat dit 8* onze benodigde enegiebehoefte zou zijn, en wereldwijd ruim 4 honder of 4 duizend keer.....maarja dan heb je geen pannen meer nodig maar alleen zonnecollectoren.

op zich wel interessante materie al dat energiezuinig hergebruik van "afvalstoffen".
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: old school generator vraagje...

Post by Jeroen_Sp »

Heb ook ooit eens een art gelezen dat als alle daken van bedrijfspanden in nederland vol gezet zouden worden met de meest moderne zonnecollectoren dat wij daarmee kunnen voorzien in de gehele energiebehoefte van NL.

Ook iets gelezen over een nieuw type asfalt wat stroom kan opwekken (hoe en wat ben ik vergeten). Daar zouden autos over kunnen rijden met inductie. Als je heel de usa er mee vol zou leggen met dit type weg zouden ze ook geen andere vorm van energieopwekkers meer nodig hebben. Maar ja.....geld he. Het is de economie die de economie om zeep helpt in dit geval. Tot natuurlijk de olie dadelijk zo enorm duur is.

Zal binnenkort eens zoeken naar die art.

Grappig trouwens dat dit topic toch onstaat op een forum waar over het algemeen wordt gesproken over "benzine slurpende v8 autos" (publiekelijke mening?? contrast is denk ik wel duidelijk)
Post Reply