Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Camaro68
Posts: 376
Joined: Sun May 04, 2008 3:39 pm

Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by Camaro68 »

Hi all,

Heb al sinds het moment dat ik mijn camaro uit '68 heb, startproblemen. Dit heb ik vooral als de motor warm is, maar ook af en toe als de motor nog ijskoud is. De "hamer-methode" werkt wel altijd. Ik heb een paar weken geleden de startmotor laten reviseren, maar helaas heeft dit het probleem niet opgelost. Nu vermoed ik dat het een probleem met de massa is. Ik heb een extra massakabel gekocht voor bevestiging aan de startmotor, maar nu wil ik even zeker weten dat ik de massakabel goed aansluit, weet niet zeker of ik het snap :? Hier een foto van de startmotor:

Image

Nu begrijp ik dat op die goudkleurige aansluiting de plus van de accu zit, en op die ernaast de draad van het contact, die het relais schakelt. Nou is de vraag of die extra massakabel die ik wil bevestigen, inderdaad gewoon contact moet maken via de bevestigingsbouten van de startmotor die door dat aluminium bracket gaan, of zie ik dat helemaal fout? Hoe loopt de massa?

Alvast bedankt voor de reacties!

Greetz,

Harm
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by VetteV8 »

Nee hoor, dat zie je helemaal goed: gewoon onder 1 van de bevestigingbouten monteren.
Het is trouwens een goed idee, die extra massa kabel; heb ik ook op m'n Motorhome; ik had verlies in de massa, maar dat ding heeft een geklonken chassis, dus dan kan dat wat makkelijker gebeuren.
Gewoon doen dus zoals je schreef.
Die kabel wèl direct op of bij de accu monteren natuurlijk!
Cor
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by rulez »

metaal en bout goed schoonmaken voor optimaal contact en na monteren een dot vet/zuurvrije vaselinde oid tegen corroderen.
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by Speedybuick »

Als je steeds die startproblemen hebt, check dan je massakabel die aan je blok/chasis vast zit.

Of haal bij een automaterialenzaak een massakabel speciaal hiervoor maak die vast aan je motor en aan je chassis, dan weet je zeker dat de massa in orde is.

Hier geen goede massa, veroorzaakt ook startproblemen.

Hier een voorbeeld:

Image
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by M@ikel »

juist bij starters (en delco dynamo's nog meer) kan het zijn dat massa niet goed door het huis komt, zit er geen apart extra massapunt op de behuizing.

M@Ik
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by VetteV8 »

Dus: ???
Ga even door:
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by sansemiano »

het is ooit toch vast goed geweest met je camaro? als gm destijds die extra kabel niet nodig vond, waarom dan nu zoiets toevoegen? er moet een reden zijn waarom de zaak niet goed werkt.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by sansemiano »

M@ikel wrote:juist bij starters (en delco dynamo's nog meer) kan het zijn dat massa niet goed door het huis komt, zit er geen apart extra massapunt op de behuizing.
als de massa-kabel van de accu naar het blok goed is zie ik geen enkele reden om nog zo'n kabel toe te voegen. die startmotor maakt echt wel goed elektrisch contact met het blok.
chevy 327
Posts: 119
Joined: Wed Mar 16, 2005 9:28 pm

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by chevy 327 »

het kan ook geen kwaad om de massa kabel die van je accu naar je voorscherm loopt effe goed goed schoon te maken.
er zitten als het goed is 4 massa kabels aan het schutbord naar de motor en sub frame
extra kabel trekken kan ook maar zou niet nodig moeten zijn als alles schoon en heel is
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by Renev »

Een goede nieuwe massa kabel monteren rechtstreeks vanaf de accu naar het blok (niet op de dynamosteun) en dan vanaf je blok eentje naar je schutbord dan zit je altijd goed.
Oude kabels hebben (krijgen) veel weerstand dus na een jaar of 40 mogen ze wel vervangen worden.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by kn@pestaart »

Renev wrote: Oude kabels hebben (krijgen) veel weerstand
:?:
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by Renev »

kn@pestaart wrote: :?:
Que :?: :?:
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by VetteV8 »

Verandert de electrische geleiding van koper als het ouder wordt dan? :lol:
Cor
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by jobnu »

Het is waarschijnlijk het electrische gedeelte van je contactslot. Te veel weerstand dus te weinig spanning op je starter.
Kijk en meet of je wel genoeg spanning overhoud op je startrelais.
Dus de stuurdraad.

Ik heb het bij mij opgelost door een hulpstartrelais onder de motorkap te plaatsen.
Je schakelt de kleine stuurstroom van het hulprelaitje met je contact slot en de stuurstroom voor je startrelais gelijk vanaf je accu, :)
ThomVis
Posts: 321
Joined: Fri Oct 29, 2004 11:17 pm

Re: Startproblemen, hoe/waar massakabel bevestigen?

Post by ThomVis »

VetteV8 wrote:Verandert de electrische geleiding van koper als het ouder wordt dan? :lol:
Cor
Nee, maar in de connector rotten 1 voor 1 de draadjes door, waardoor er minder oppervlak is om stroom te geleiden. Die massastrips die al een paar decennia onder je motorkap hangen geleiden dan nog genoeg voor je lampjes en zo, maar startstroom is een no-go.
Op sommige blokken zit een beschermingscoating die geen stroom geleid, als je daar je startmotor tegenaan bout is een extra massakabel geen overbodige luxe. Of daar ter plekke de coating verwijderen.
Post Reply