automatische choke olds 78

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

automatische choke olds 78

Post by Cutlass Supreme 1978 »

Bij een koude start heb ik wat problemen met weg rijden, de auto blijft niet mooi stationair draaien en valt langzaam uit. na een paar x gas te hebben gegeven lukt het om weg te rijden en als ik een stukje heb gereden loopt het blok als een zonnetje.

Nou is mijn vraag, zit er überhaupt wel een automatische choke op en zo ja, hoe ziet die eruit en hoe stel ik die af????
het gaat om een olds cutlass supreme uit 1978 met 5.0ltr V8 4bbl

Alvast bedankt
bluesfreak1975
Posts: 524
Joined: Fri Apr 16, 2010 10:18 am

Re: automatische choke olds 78

Post by bluesfreak1975 »

Je kan het beste opgeven welke carb je hebt, dan kan je beter geholpen worden.

Mike
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

Re: automatische choke olds 78

Post by Cutlass Supreme 1978 »

volgens mij is het een rochester 4bbl carb. hij is helemaal origineel dus....
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: automatische choke olds 78

Post by Supervaags »

welke brandstof?
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: automatische choke olds 78

Post by SplitWindow »

Supervaags wrote:welke brandstof?
Een zoekfunctiegebruiker is sneller 8)
Cutlass Supreme 1978 wrote:benzine, wil er geen gas in leggen, de auto is voor mooi weer en wil hem graag origineel houden vandaar...
Quadrajet electrische choke filmpje op YouTube:



Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: automatische choke olds 78

Post by Firefly »

Dit kan ook een ontstekingsprobleem zijn. Ik begrijp dat hij afslaat als je hem in Drive zet?
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

Re: automatische choke olds 78

Post by Cutlass Supreme 1978 »

klopt ja, zodra ik hem in D of R zet slaat hij af, maar volgens mij gewoon omdat het toerental dan inelkaar zakt, het is niet zo dat ie dan ineens stopt, je hoort gewoon het toerental minderen met uitval tot gevolg. Het moet wel iets te maken hebben met die choke lijkt mij, hij loopt ook geen verhoogd toerental stationair als hij koud is.....
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

Re: automatische choke olds 78

Post by Cutlass Supreme 1978 »

weet er iemand hoe ik nou die choke het beste kan testen cq afregelen??? zijn er standaard dingen die verkeerd kunnen staan???
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: automatische choke olds 78

Post by SplitWindow »

Heb je de filmpjes niet bekeken ?
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

Re: automatische choke olds 78

Post by Cutlass Supreme 1978 »

@ splitwindow,

natuurlijk heb de filmpjes bekeken, maar het is ff wat anders als het over een werkend blok gaat... ik ga van de week weer aan de knutsel, ik zal eerst die slangetjes ed na kijken op verstoppingen iod en dan kijken of die veer goed zit... maar doe kan ik nou dat stationair toerental verhogen zodat ik met een koude motor wél weg kan rijden?????
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: automatische choke olds 78

Post by SplitWindow »

Werkt de "fast idle cam" wel ?
Misschien is het connection rodje losgeraakt.

Kijk eens hoe de motor loopt als je de cam met de hand in een andere positie zet.

En controleer ook even of beide kleppen in de carburateur gesloten zijn bij een koude motor.

Het stationaire toerental kun je natuurlijk ook gewoon met de stelschroef aan de bestuurderszijde van de carburateur regelen, maar jouw vraag ging over de automatische choke.
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

Re: automatische choke olds 78

Post by Cutlass Supreme 1978 »

Gisteren geprobeerd met een extreem koude motor. auto heeft 3 weken stilgestaan ivm werk, en het was rond het vriespunt gister ochtend. eerst heb ik de lucht voorziening naar de fast idle cam gecheckt, ff alles doorgeblazen en schoongemaakt, daarna ook die veer incl. behuizing goed schoon gemaakt. als ik ga starten zijn die grote kleppen dicht, helemaal, die choke klep stond een beetje open, maar na 1x slingeren ging die ook bijna dicht. auto startte wederom na de 2e x pas... en als hij dan loopt, met een redelijk toerental +/-1400rpm gaat het goed, echter binnen 10sec valt het toerental weer terug en valt ie stil.... zonder tussendoor gas te geven. het buisje met de lucht toevoer voelt dan al wel iets verwarmd aan...... wegrijden lukt echter pas nadat ik een paar x flink gas heb gegeven en de motor al redelijk warm is.

Wie oh wie weet het......
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: automatische choke olds 78

Post by Firefly »

Ik bedenk me net, misschien is je mengsel wat arm als de fast idle nog werkzaam is. Dus geef je stationair stelschroeven allebei eens een half slagje naar links.
Als dat het niet oplost kan het zijn dat je een vacuum lekje hebt ergens.
En als je nergens een vacuum lek kan vinden moet je het toch echt in de ontsteking gaan zoeken. Je kan dan proberen hem iets meer voorontsteking te geven.

Allemaal simpel en snel te checken.
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

Re: automatische choke olds 78

Post by Cutlass Supreme 1978 »

Allemaal heel simpel... als je weet waar alles zit wel ja... dit is mijn eerste oldtimer. die stationair stelschroeven, waar zitten die?? wil het heel graag proberen en sta voor alle advies open. dat mensel, veranderd dat dan als de motor warmer wordt?? het is nl zo dat als de motor warm is, hij echt als een zonnetje loopt, daar is dus nix mis mee. ik zou zo graag die afstelling een x goed krijgen, starten, draaien en wegrijden.....
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: automatische choke olds 78

Post by Firefly »

Google is je vriend...

Op een Rochester 4BBL zitten die (zoals bij de meeste carbs) voor op je carburateur, op de baseplate. Zorg dat je onthoudt hoe ze stonden, als het dan niet helpt kan je ze weer terug zetten hoe ze stonden.
Post Reply